Gedaan met laden. U bevindt zich op: Wegen zodanig bouwen dat ze meebewegen bij hogere waterstanden Hoe kunt u uw stad of gemeente klimaatbestendig inrichten?

Wegen zodanig bouwen dat ze meebewegen bij hogere waterstanden

Voorbeeld maatregel

De toenemende hevige regenval door klimaatverandering leidt tot overstromingen op straten, wat verkeersproblemen en ongevallen veroorzaakt. Het aanpassen van het wegennetwerk aan klimaatverandering is daarom belangrijk. Drijvende wegen kunnen een oplossing bieden door mee te bewegen met het water, zowel tijdelijk als permanent. Verschillende technieken worden gebruikt, zoals pontons en verhoogde wegconstructies in waterbakken.

Type problematiek
Wateroverlast
Type maatregel
Ruimte voor water
Type
Voorbeeld maatregel

Beschrijving van de maatregel

Klimaatverandering zorgt ervoor dat hevige regenval vaker voorkomt. Daardoor kunnen straten al snel blank staan, omdat de hoeveelheden water veel groter zijn dan wat de riolering kan afvoeren. Dit bemoeilijkt het verkeer, waardoor er files en ongelukken kunnen gebeuren. Het wegennetwerk klimaatbestendiger maken is dan belangrijk.

Drijvende wegen kunnen een oplossing bieden. Deze wegen bewegen mee met het water wanneer er veel regenval is en er hoge waterstanden zijn. De drijvende wegen kunnen ook tijdelijk van aard zijn. Ze zijn dan snel inzetbaar, demonteerbaar en verplaatsbaar. Drijvende wegen kunnen ook een permanent karakter hebben.

Verschillende bedrijven zijn reeds bezig met het ontwikkelen van drijvende wegen, waarbij verschillende technieken gebruikt worden. Een concept is meestal gebaseerd op het gebruik van pontons. Dit zijn modulaire drijvende onderdelen waarop de weg geconstrueerd wordt. In een ander concept ligt de weg in een bak waar water in kan lopen. Met als gevolg daarvan dat de weg hoger komt te liggen.

Impact

Deze maatregel is gericht op:

  • Extreme regen
  • Overstroming

De impact van deze maatregel is dat gebieden tijdens overstromingen en extreme regen begaanbaar blijven voor het verkeer, inclusief hulpdiensten.

Deze maategel zorgt ervoor dat mensen hulp kunnen blijven krijgen en dat het transport gewoon verder kan blijven functioneren.

Wanneer ontstaat er impact?

Deze impact ontstaat onmiddellijk na realisatie.

Mitigatie & co-benefits met andere beleidsdomeinen

Deze maatregel is van belang voor de beleidsdomeinen ruimtelijke ordening, verkeer en rampenhulp.

Financiering

Specificaties

  • De drijvende weg moet op specifieke locaties gelegd worden: daar waar men grote hoeveelheden water verwacht.
  • Niet alle wegen hoeven drijvend te worden.

Te betrekken actoren

  • Ambtenaren ruimtelijke ordening en openbare werken
  • Experts op vlak van wegenbouw
  • Stedenbouwkundige planners
  • Hulpdiensten

Monitoring en mayors adapt indicator

  • Deze maatregel kan gemonitord worden door te kijken of alle gebieden toegankelijk zijn voor de hulpdiensten
  • Deze maatregel kan gemonitord worden door te kijken voor hoeveel mensen via deze drijvende wegen veilig en bereikbaar vervoerd kunnen worden.

De maatregel zal een verandering teweeg brengen in de volgende Mayors Adapt indicatoren:

  • % van de bevolking loopt risico afgesloten te worden bij overstromingen
  • % van het gebied is onbereikbaar voor noodhulpdiensten
  • % van het wegennet loopt risico tijdens overstromingen
  • % van de infrastructuur is klimaatbestendig gemaakt
  • % verandering in wateroverlast tijdens extreme regen