Gedaan met laden. U bevindt zich op: Centralisatie Brussel Kantoor en gebouwen

Centralisatie Brussel

De afgelopen jaren zijn we meer en meer ‘hybride’ beginnen werken, waarbij het kantoorgebouw slechts één van de mogelijke werklocaties is. Daardoor bleven onze kantoorgebouwen (ook die in Brussel) dikwijls onderbenut.

Tegelijk kwam een aantal gebouwen (door de zgn. ‘Inkanteling vastgoed’) in beheer van Het Facilitair Bedrijf. Na onderzoek bleek dat het merendeel van de daarin gehuisveste entiteiten gecentraliseerd konden worden in de 3 Brusselse hoofdgebouwen: Herman Teirlinck, Hendrik Conscience en het nieuwe Marie-Elisabeth Belpairegebouw.

Naar 3 grote kantoorgebouwen in de Brusselse Noordwijk

De VO-medewerkers huisvesten in Brussel in 3 grote kantoorgebouwen is om verschillende redenen voordelig:

  • zo drukken we kosten en belastingen;
  • en bevorderen we samenwerking tussen entiteiten;
  • specifieke infrastructuur hoeft maar eenmaal voorzien te worden;
  • de faciliteiten kunnen intensiever gebruikt worden;

Het zorgt met andere woorden voor een betere benutting van middelen en werkruimte en laat toe om de dienstverlening te optimaliseren.

Die centralisatiebeweging is begin 2024 van start gegaan met het verlaten van het Arenberggebouw. Momenteel vindt ook de verhuis uit het Ellips- en Ferrarisgebouw plaats.

Aangepast aan het hybride werken

Om tegemoet te komen aan de nieuwe, hybride werkrealiteit moeten ook onze kantoorgebouwen worden aangepast om (op een hybride manier) samen te werken, mekaar te ontmoeten en kennis te delen.

Meer uitleg over het hybride werken (video) en de huisvestingsprincipes in de gebouwen van Het Facilitair Bedrijf.(opent in nieuw venster)

Verhuizingen en verbouwingswerken in de bestaande gebouwen

Om die ‘inkanteling’ en de implementatie van het hybride werken mogelijk te maken, zullen in de 2 bestaande gebouwen (Teirlinck en Conscience) herinrichtingswerken uitgevoerd worden. Dit zal gepaard gaan met interne verhuizingen en de verdeling van de kantoorverdiepingen in toegewezen zones en gedeelde zones.

De verhuisbewegingen staan ingepland vanaf augustus 2024, te beginnen met Herman Teirlinck.

Aansluitend zullen de aanpassingswerken uitgevoerd worden in de gedeelde zones van het Herman Teirlinck- (verd. 2C, 6 & 8) en Hendrik Consciencegebouw (verd. 2B tem 5B).

Meer weten over de verhuisplanning en de verhuisdraaiboeken?

Voorbeeld gedeelde zone in het Herman Teirlinckgebouw

Op de 4de verdieping van het Herman Teirlinckgebouw, zowel rond toren B als rond toren C, zijn nieuwe gedeelde faciliteiten gecreëerd.
Ze maken deel uit van een proefproject waarbij nieuwe opstellingen werden uitgetest, gericht op het creëren van meerwaarde in gemeenschappelijk gebruik.

Indeling en plannen

  • Indeling in Herman Teirlinck

Zodra de plannen beschikbaar zijn, lees je er hier meer over.

  • Indeling in Hendrik Conscience

Zodra de plannen beschikbaar zijn, lees je er hier meer over.

Plannen worden momenteel uitgewerkt in samenwerking met de betrokken entiteiten. Binnen elke entiteit is een SPOC aangesteld die hiervan ook op de hoogte is.

Wie zit waar?

Waarom gedeelde zones?

De coronaperiode heeft onze manier van werken sterk veranderd: de thuiswerkplek heeft een prominentere plaats ingenomen, vooral voor individuele activiteiten.

Uit de werkplekbevragingen (Leesman-studie 2019 en 2021) van Het Facilitair Bedrijf bleek ook dat gebruikers van de grote kantoorgebouwen die thuiswerkplek eerder geschikter vonden voor individuele activiteiten. Voor andere activiteiten, voornamelijk gericht op ontmoetingen en samenwerking, werd het kantoor dan weer verkozen. Resultaten die niet onlogisch zijn en ook bevestigd werden door tal van internationale werkplekonderzoeken.

Door het aantal toegewezen werkplekken voor een entiteit meer in overeenstemming te brengen met de gemeten bezettingsgraad (NB. voor de Centralisatie Brussel heeft elke entiteit een dekkingsgraad van minstens 80%), komt heel wat ruimte vrij die we nuttiger kunnen invullen.Immers, uit de bezettingsmetingen van onze kantoren (precorona, dus van 2019 tot maart 2020) bleek dat we in de meeste gevallen geen 50% gemiddelde bezettingsgraad haalden. In sommige VAC’s haalden we zelfs geen 40%.

Die ruimte gebruiken we in de eerste plaats om bijkomende entiteiten in te huizen, waardoor de Vlaamse overheid minder kantooroppervlakte moet huren en dat budget (uiteindelijk ons aller belastinggeld) beter en efficiënter elders kan besteden. Daarnaast vullen we deze ruimte ook anders in, met zgn. gedeelde zones. Gedeelde zones omvatten ‘extra’ samenwerkplekken, die activiteiten ondersteunen waarvoor medewerkers wel naar kantoor willen komen: het gaat om brainstormruimten, team- en projectruimten of gewoon extra overlegruimten), in combinatie met individuele plekken, die eventuele piekmomenten kunnen opvangen én door hun eventuele specifieke inrichting of thematiek ook een meerwaarde kunnen bieden. Deze zones zijn gemeenschappelijk, ‘gedeeld’ dus: alle medewerkers met een badge van de VO kunnen ze gebruiken.