Gedaan met laden. U bevindt zich op: Hoe elektrisch rijden? Vervoersmiddelen

Hoe elektrisch rijden?

Kies je voor een elektrische dienstwagen bij een dienstverplaatsing of kom je met je eigen elektrische auto naar kantoor? Op deze pagina vind je informatie over elektrisch rijden en de laadinfrastructuur van de Vlaamse overheid.

Overzicht laadpunten Vlaamse overheid

Don't

Een stekkervoertuig opladen aan een regulier stopcontact wanneer er ook een oplaadpunt beschikbaar is, is niet toegelaten.

Wie kan opladen aan deze laadpunten?

De laadpalen geplaatst door de Vlaamse overheid zijn beschikbaar voor alle stekkerdienstvoertuigen en de stekkervoertuigen van de personeelsleden.

  • Met een dienstvoertuig kan je in de parkings van al onze grote gebouwen parkeren. Je kan er dus ook gebruik maken van de laadinfrastructuur.
  • Kom je naar het werk met je privévoertuig, dan kan je enkel parkeren in de parking van je hoofdgebouw en niet in de andere grote kantoorgebouwen, met uitzondering van de grote kantoorgebouwen in Brussel.
  • Je kan ook laden met een andere laadpas dan die van Blink of Chargewell. De grote spelers op de Belgische markt hebben zich verenigd in het OCPP-platform en ondersteunen elkaars laadpas. Zie ook http://www.openchargepoint.be/wat-is-ocp.html(opent in nieuw venster)
  • Ook met een privé laadpas kan je laden in de VO-gebouwen. Blink laadpalen zijn namelijk interoperabel met het gros van alle laadpasproviders.
Do
  • Door op te laden aan de daartoe voorziene oplaadpunten, is je wagen sneller opgeladen en kunnen we correct rapporteren over het elektrisch rijden binnen de Vlaamse overheid.
  • Wanneer je een stekkerdienstwagen gebruikt hebt, sluit je hem weer aan bij een oplaadpunt wanneer je de wagen inlevert.

Hoe bekom ik een laadpas?

  • Heb je een dienstvoertuig en heb je nog geen laadpas? Dan kan je deze aanvragen via Facilipunt.

Hoe wordt het opladen gefactureerd?

  • Laad je een dienstwagen op? Dan worden de kosten doorgerekend aan je entiteit via de laadpas.
  • Laad je jouw privé-voertuig op? Dan is de laadbeurt op je eigen kosten en verloopt de facturatiestroom via jouw MSP
  • Zie rubriek Flowcharts rond terugbetalingen

Hoeveel kost opladen aan een elektrisch laadpunt?

Vanaf 01/03/2025 zullen de tarieven rond facturatie en terugbetaling van laadsessies in gebouwen van Het Facilitair Bedrijf enigszins anders gehanteerd worden.

  • Het oplaadtarief wordt ingesteld op €0,22/kWh.
  • Het terugbetalingstarief aan de entiteit die de energiefactuur van het gebouw betaald, wordt eveneens vastgelegd op €0,22/kWh.

Aan de entiteit waarvoor de EV-rijder werkt, zal het oplaadtarief van €0,22/kWh aangerekend worden vermeerderd met de up-lift die de laadpaalbeheerder hanteert. Bij Blink bedraagt deze up-lift €0,04/kWh, bij Chargewell bedraagt deze €0,03/kWh.

Op het einde van ieder trimester zal bekeken worden of dit oplaadtarief nog strookt met de kWh-prijs die in de gebouwen van Het Facilitair Bedrijf wordt betaald en zal indien nodig in functie daarvan aangepast worden.

Flowcharts terugbetaling

Nieuwe manier van terugbetaling voor thuislaadsessies

Op 5 december 2024 heeft de overheid een circulaire uitgebracht voor de terugbetaling van elektriciteitskosten door werkgevers voor het thuis opladen van een bedrijfswagen.

Deze circulaire biedt heldere richtlijnen die gevolgd moeten worden.

Het Facilitair Bedrijf heeft bepaald dat bij de terugbetaling standaard rekening wordt gehouden met het gewest waar de VO-medewerker woont. Het terugbetalingstarief per gewest houdt rekening met de regionale elektriciteitsprijzen (CREG-tarieven) en kan daardoor variëren afhankelijk van je woonplaats (VL, WAL, BXL). De tarieven worden elk kwartaal berekend, terwijl ze voorheen maandelijks werden bepaald op basis van het CREG-tarief van de voorgaande maand.

De terugbetalingstarieven vind je op de website van Blink Charging(opent in nieuw venster)

Raadpleeg hier de circulaire.(opent in nieuw venster)