Gedaan met laden. U bevindt zich op: Word EHBO-hulpverlener Veiligheid en noodsituaties

Word EHBO-hulpverlener

Wil jij helpen als er zich een ongeval of gezondheidsprobleem voordoet op de werkvloer? Meld je dan aan als EHBO-hulpverlener. Ontdek hoe je je basiscertificaat hiervoor behaalt én hoe je het doorheen de jaren geldig houdt.

Voor wie?

  • Je werkt binnen de diensten van de Vlaamse overheid.
  • Je wilt EHBO-hulpverlener worden of je EHBO-certificaat geldig houden.

Wat doe je als EHBO-hulpverlener?

Jij staat in voor de eerste hulp bij ongevallen (EHBO). Je pakt medische situaties kordaat aan en schat de ernst van de situatie in. Zo bied je de juiste zorgen, eventueel in afwachting van de professionele hulpverleners.

Hoe word je EHBO-hulpverlener?

Om EHBO-hulpverlener bij de Vlaamse overheid te worden, heb je de toestemming van je leidinggevende nodig en een geldig basiscertificaat.

  • Stap 1

    Bespreek het met je leidinggevende

    Als EHBO-hulpverlener engageer je je om tijd vrij te maken voor een jaarlijkse vorming. Ook het engagement van je leidinggevende is belangrijk: zodat je de tijd krijgt om die jaarlijkse vorming te volgen.

  • Stap 2

    Beschik over een geldig basiscertificaat

Hou je EHBO-certificaat geldig

  1. Volg elk jaar een verplichte bijscholing bij een erkende organisatie om je EHBO-certificaat geldig te houden houden.
  • Op Vlimpers Leren vind je een overzicht van interne bijscholingen(opent in nieuw venster).
  • Let wel: bepaalde departementen en agentschappen organiseren de bijscholingen intern. Volg zeker de afspraken die binnen jouw departement of agentschap gelden.
  • Je kunt je ook inschrijven bij een erkende organisatie, als je bijvoorbeeld buiten de werkuren als ambulancier werkt. De kostprijs van deze opleidingen ligt hoger en in de meeste gevallen betaalt de Vlaamse overheid ze niet terug.
  1. Stuur je hernieuwde certificaat naar ehbo.gdpb@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie), waar ze jouw vormingsparcours bijhouden.