Gedaan met laden. U bevindt zich op: Beleid rond stress en burn-out: rol leidinggevende Je goed voelen op het werk

Beleid rond stress en burn-out: rol leidinggevende

Aandacht voor stress op het werk en voor het risico op burn-out zit in het takenpakket van iedere leidinggevende. Op deze pagina lees je wat dat concreet betekent voor jou als leidinggevende.

Voor wie?

  • Je werkt als leidend ambtenaar of leidinggevende bij de Vlaamse overheid.

Rol leidend ambtenaar

De leidend ambtenaar is verantwoordelijk voor het welzijnsbeleid. Die verantwoordelijkheid omvat onder andere:

  • ervoor zorgen dat leidinggevenden en personeelsleden alle nodige informatie hebben
  • elke 5 jaar een risicoanalyse psychosociaal welzijn uitvoeren om de belangrijkste hulpbronnen en hinderpalen in kaart te brengen en de resultaten van de risicoanalyse meedelen aan het management- of directiecomité, het Entiteitsoverlegcomité (EOC) en de personeelsleden
  • aan het Entiteitsoverlegcomité (EOC) advies vragen over collectieve preventiemaatregelen en de acties bundelen in een 5-jaarlijks globaal preventieplan en jaaractieplannen
  • een jaarlijkse evaluatie van het psychosociaal welzijnsbeleid voeren en bespreken op het EOC waarna het jaaractieplan kan aangepast worden.

De leidend ambtenaar is de motor van de welzijnscultuur. Voor de personeelsleden is het dan ook belangrijk dat het directie- of managementcomité communiceert over de visie op welzijn en de psychosociale maatregelen.

Rol alle leidinggevenden

Alle leidinggevenden in een entiteit moeten oog hebben voor het welzijn van hun personeelsleden. Zowel taak- als mensgerichte aspecten verdienen daarbij aandacht. Ze moeten dus aandachtig zijn voor signalen van psychosociale problemen en waken over de tijdige behandeling van die problemen.

Concrete tips voor leidinggevenden: