Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ervaringsdeskundigen verbeteren uw digitale toegankelijkheid Digitale toegankelijkheid

Ervaringsdeskundigen verbeteren uw digitale toegankelijkheid

Ervaringsdeskundigen zijn mensen die vanuit hun eigen ervaringen kennis en deskundigheid doorgeven aan anderen zodat die hun werk nog beter kunnen doen. Ervaringsdeskundigheid vertrekt vanuit nadenken over je eigen ervaringen en erover praten met anderen.  

Dankzij hun eigen kennis en contacten met anderen kunnen ervaringsdeskundigen meer inbrengen dan alleen hun eigen situatie. 

Waarom zijn ervaringsdeskundigen belangrijk?  

Als uw website voldoet aan de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG)(opent in nieuw venster) betekent dat nog niet dat uw website ook gebruiksvriendelijk is. De WCAG gaat vooral over wat er minstens nodig is om toegankelijk te zijn. Om ook gebruiksvriendelijk en voor zoveel mogelijk bezoekers toegankelijk te zijn, is het aangeraden om ervaringsdeskundigen te betrekken.

Uw dienstverlening wordt beter als u raad vraagt aan ervaringsdeskundigen. Zo krijgt u waardevolle inzichten en meer bewustwording en draagvlak. U begrijpt dan beter hoe personen met verschillende noden websites en apps gebruiken en wat er nodig is om echt toegankelijk en gebruiksvriendelijk te zijn. U maakt uw websites en apps op die manier toegankelijker voor iedereen.

Gebruikerstest

Een gebruikerstest is de beste manier om te weten of uw website of app duidelijk en begrijpelijk is. Een team van ervaringsdeskundigen test dan uw digitale dienst of informatie op de meest voorkomende problemen voor toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Ze denken mee hoe u uw doel het best bereikt. Zo is uw inhoud duidelijker voor iedereen en makkelijker om te begrijpen wanneer u die aan het grote publiek voorstelt. Ook daarna is het een goed idee om ervaringsdeskundigen te blijven betrekken, om af en toe te kijken of alles nog goed zit.