Gedaan met laden. U bevindt zich op: Diversiteit als motor van veerkracht Martin blogt

Diversiteit als motor van veerkracht

Innovatie heeft nood aan vertrouwen, openheid en nieuwsgierigheid.

Wat leert de pandamie ons over de bedrijfscultuur ?

Vorige week zei iemand op een bijeenkomst: ‘Diversity is a driver for resilience’. Ze ging er niet verder op in, maar haar zinnetje bleef in mijn hoofd hangen.

De setting was een meeting van het Vlerick Centre for Excellence in Leading Adaptive Organisations. Voor de eerste keer hadden we opnieuw een fysieke samenkomst, met managers uit publieke organisaties en bedrijven in de financiële, farmaceutische en chemische sector. We gingen in dialoog met elkaar over hoe de pandemie op onze organisaties heeft ingewerkt, hoe we ermee zijn omgegaan en hoe we hierna verdergaan.

Heel snel ging het gesprek over hoe we het hybride werken in onze organisaties nu vormgeven. Blijkbaar is dat voor velen geen evidente oefening; het gaat gepaard met interne spanningen en divergerende visies. Iedereen was het erover eens dat het debat op een dieper niveau gevoerd moet worden. Het gaat immers over veel meer dan het aantal maximaal of aanbevolen dagen thuiswerk. De uitdaging raakt het hart van de gewenste bedrijfscultuur: hoe stimuleren we bij onze medewerkers betrokkenheid en engagement rond een gedeeld bedrijfsdoel?

De coronacrisis is de uitgelezen kans om meer te luisteren naar onze medewerkers hoe zij vanuit hun perspectief ideeën over onze werkprocessen kunnen aanreiken en in de praktijk kunnen brengen.

Martin Ruebens

projectleider InnovatieNetwerk Overheid

Luisteren naar onze medewerkers

We vroegen ons af wat we uiteindelijk leren uit de afgelopen crisisperiode. Tijdens het veelvuldige thuiswerk werd ons private leven letterlijk zichtbaarder. Het voelde soms onwennig en te indringend aan om zo dicht betrokken te zijn bij de heel diverse levensomstandigheden, met heel verscheiden bezorgdheden en mogelijkheden. Tegelijkertijd zagen we dat als een unieke kans om te erkennen en te omarmen dat elke medewerker geen radertje in een machine is, maar een volwaardige persoon met verschillende verlangens, perspectieven en waarden.

Op dit punt ging ons gesprek nog een stapje verder. Is dit niet een uitgelezen uitnodiging om ook meer te luisteren naar onze medewerkers hoe zij vanuit hun perspectief ideeën over onze werkprocessen kunnen aanreiken en in de praktijk kunnen brengen? Hoe zij creatief en innovatief mee de doelen van onze organisaties kunnen vormgeven? We waren het erover eens dat het een gemiste kans zou zijn om uit deze pandemie alleen het hybride werken als winstpunt over te houden.

Wake-up call om de organisatie opnieuw uit te vinden

Deze crisis vormt een wake-up call om onszelf als organisatie opnieuw uit te vinden: nieuwe werkprocessen, nieuwe producten en diensten, nieuwe businessmodellen. Om die innovaties mogelijk te maken, hebben we een bedrijfscultuur nodig die gebaseerd is op vertrouwen en openheid. En van waaruit we nieuwsgierig in gesprek gaan met onze medewerkers om met hun diversiteit aan ideeën en talenten te bouwen aan een wendbare, toekomstbestendige organisatie.

Een deelneemster uit een farmaceutisch bedrijf, verruimde onze blik nog wat verder. Ze vertelde over de organisatie van haar ‘patient hackathon’ en hoe zinvol het is om ook de diversiteit aan perspectieven uit de klantengroep te gebruiken om de bedrijfsstrategie te innoveren en meer veerkracht te geven. Zo bracht ze de wijsheid uit de samenleving binnen in het hart van de directiekamer van haar bedrijf. Is dat niet de echte uitdaging die de pandemie op ons bord brengt?

Abonneer je op de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen en activiteiten van INO, abonneer je dan op de INO-nieuwsbrief.

De Vlaamse overheid respecteert de persoonlijke levenssfeer van de gebruikers. Je persoonlijke gegevens die je ons hier meedeelt worden vertrouwelijk behandeld en worden enkel gebruikt om je op de hoogte te houden. Je gegevens worden niet bekendgemaakt aan derden en niet voor andere doeleinden gebruikt. Lees meer in onze privacyverklaring.