Gedaan met laden. U bevindt zich op: Infosessie Bewaartermijnen Nieuwsberichten van Informatiemanagement

Infosessie Bewaartermijnen

Nieuwsbericht
13 juni 2024

Op 17 mei 2024 heeft de Vlaamse Regering het decreet tot wijziging van diverse decreten, wat het beheren en bewaren van bestuursdocumenten en persoonsgegevens betreft, bekrachtigd en afgekondigd.

Met dat decreet wordt de maximale bewaartermijn voor vaak voorkomende processen/procedures/verwerkingen van persoonsgegevens decretaal vastgelegd. Deze regeling moet toelaten dat er in specifieke decreten niet telkens een maximale bewaartermijn moet worden opgenomen en aldus deze algemene regeling kan worden toegepast (en bv. een machtiging voor toegang tot het Rijksregister kan worden bekomen).

Aangezien het decreet voor alle Vlaamse overheidsinstanties en lokale besturen praktische gevolgen heeft (zoals wat bij het opstellen van nieuwe regelgeving, hoe verwijzen naar het decreet bij aanvragen voor toegang tot het Rijksregister, wat bij het aanpassen van de selectieregels, …), organiseren Digitaal Vlaanderen en Het Facilitair Bedrijf samen drie infosessies (telkens van 9 tot 14 uur, in het auditorium) om dit decreet nader toe te lichten, namelijk op:

Doelpubliek: ieder die te maken heeft met bewaartermijnen: juristen, archivarissen, informatiebeheerders en DPO’s.