Gedaan met laden. U bevindt zich op: Nieuw rapport voor de registratie van salarisbeslissingen Nieuwsberichten

Nieuw rapport voor de registratie van salarisbeslissingen

Nieuwsbericht
19 maart 2025

In 2025 neemt het managementorgaan van jouw entiteit voor de 1ste keer een salarisbeslissing voor de personeelsleden in het salarissysteem op basis van evaluatie. Een nieuw rapport ‘Registratie salarisbeslissing’ helpt jou als HR-professional bij de registratie van de beslissingen.

Rapport ‘Registratie salarisbeslissing’

Op 4 april lanceert het Agentschap Overheidspersoneel (AgO) een rapport in de Vlimpers rapportenshop. Dit rapport geeft een overzicht van de personeelsleden die een salarisbeslissing moeten krijgen en biedt je de mogelijkheid om de beslissing te registreren.

Goed om te weten

Dit rapport bevat ook een overzicht van personeelsleden in het nieuwe salarissysteem die geen salarisbeslissing krijgen omdat ze onvoldoende prestaties leverden. Afhankelijk van de soort afwezigheid resulteert dit in een trap 0 of 1. Dit gebeurt automatisch, je hoeft hier zelf niets meer voor te doen.

Hoe werkt het?

  • Stap 1

    Registreer de beslissing

    Registreer de uiteindelijke beslissing van het managementorgaan in de voorziene ruimte in het rapport. De beslissing kan 3 vormen aannemen:

    • Trap 0: de medewerker presteert ‘onder verwachtingen’. Het personeelslid gaat geen trap vooruit en het salaris blijft hetzelfde.
    • Trap 1: de medewerker presteert ‘volgens verwachtingen’. Het salaris stijgt met 1 trap.
    • Trap 2: de medewerker presteert ‘boven verwachtingen’. Het salaris stijgt met 2 trappen.

    Als het managementorgaan geen beslissing neemt, dan krijgt het personeelslid een beslissing volgens verwachtingen.

  • Stap 2

    Bezorg het rapport aan AgO

    Zijn alle beslissingen aangevuld? Bezorg het rapport dan tegen ten laatste 15 juni aan AgO via het Vlimpers-contactformulier(opent in nieuw venster).

    De uitvoering gebeurt met de loonuitbetaling van juli.

  • Stap 3

    Communiceer over de salarisbeslissing naar personeelsleden

    Bezorg tegen ten laatste 15 mei de gemotiveerde salarisbeslissingen aan de personeelsleden van je entiteit. De manier waarop hangt af van de beslissing:

    • een beslissing volgens verwachtingen: het volstaat om deze personeelsleden een mail te sturen met de mededeling dat ze ‘goed en volgens verwachtingen gepresteerd hebben’.
    • een beslissing onder verwachtingen: deze beslissing moet je goed motiveren. AgO voorziet hiervoor een briefsjabloon(Word bestand opent in nieuw venster). Bezorg de beslissing tijdig aan het personeelslid, liefst via aangetekende verzending, en wijs hen op de mogelijkheid om advies te vragen aan het adviesorgaan. Bij voorkeur volgt daarna een gesprek tussen het personeelslid en de leidinggevende en/of HR. Je kan de salarisbeslissing onder verwachtingen ook koppelen aan een remediëringstraject.
    • een beslissing boven verwachtingen: deze beslissing moet je ook duiden, maar dat kan op een minder formele manier. Een aangetekende zending is dus niet nodig. Een gesprek met de leidinggevende kan wel meerwaarde bieden.

Wil je meer weten over dit thema? Je krijgt een toelichting over de werkwijze om de salarisbeslissing te registreren op het HR-infonetwerk van 1 april 2025.