Gedaan met laden. U bevindt zich op: Federale hervormingen van het medisch pensioen Nieuwsberichten van Vlaanderen Intern HR

Federale hervormingen van het medisch pensioen

Nieuwsbericht
4 juli 2024

Op 13 juni 2024 is de wet tot invoering van de tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Deze wet is onderdeel van de hervorming van het medisch pensioen. De nieuwe regeling treedt pas op 1 januari 2028 in werking, maar een aantal bepalingen zijn al van toepassing vanaf 1 januari 2025. Ontdek hier wat er in de tussentijd geldt en hoe de nieuwe regeling er vanaf 1 januari 2028 uitziet. 

Wat geldt er in de tussentijd?

Medex blijft de lopende en nieuwe dossiers behandelen. Je entiteit kan een ambtenaar dus doorverwijzen naar Medex, als die aan deze voorwaarden voldoet:

  • De ambtenaar is voor 1 juni 2024 toegelaten tot de statutaire proeftijd of is toegelaten tot de statutaire proeftijd op basis van een selectieprocedure gepubliceerd voor 1 juni 2024. Je kunt de ambtenaar doorverwijzen naar Medex zodra die 666 werkdagen afwezig is wegens ziekte.
  • De ambtenaar is na 1 juni 2024 toegelaten tot de statutaire proeftijd. Je kunt de ambtenaar doorverwijzen naar Medex zodra die 9 maanden onafgebroken afwezig was wegens arbeidsongeschiktheid. Op het moment van de doorverwijzing mag er geen formele re-integratieprocedure lopen.

Welke regeling geldt er vanaf 1 januari 2028?

In grote lijnen omvat de regeling die vanaf 1 januari 2028 geldt volgende aspecten:

  • Het zogenaamde ‘medisch pensioen’ verdwijnt. Ambtenaren die door lichamelijke ongeschiktheid niet meer in staat zijn om hun ambt uit te oefenen, zullen in tijdelijke arbeidsongeschiktheid worden gesteld.

  • De band met de werkgever is nooit volledig of definitief verbroken. Medex onderzoekt de ambtenaren in kwestie op regelmatige basis. Als gevolg van zo’n onderzoek kan Medex de betrokken ambtenaar opnieuw arbeidsgeschikt bevinden. In dat geval zal de werkgever mogelijk inspanningen moeten leveren om de ambtenaar opnieuw aan het werk te stellen.

  • Ambtenaren die zich in de toestand van tijdelijke arbeidsongeschiktheid bevinden, ontvangen een vervangingsinkomen, namelijk de tijdelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering voor ambtenaren (TAVA). De TAVA wordt op dezelfde wijze berekend als het medisch pensioen. In specifieke gevallen verhoogt de TAVA met een hervormd ‘supplement gewaarborgd minimum’.

  • Er zullen soepelere cumulatieregels van toepassing zijn. De ambtenaar zal diens uitkering hierdoor makkelijker kunnen cumuleren met beroepsinkomsten dan vandaag het geval is.

De invoering van de TAVA heeft een dubbel doel:

  • de TAVA geeft (jonge) ambtenaren de kans om te re-integreren;

  • de minimumbescherming wordt verhoogd, om een levenslange ‘pensioenval’ te vermijden.

Vervolgstappen

De Vlaamse Regering zal de wijze moeten bepalen waarop zij de TAVA invoert voor de ambtenaren van de diensten van de Vlaamse overheid. Daarvoor is een wijziging nodig van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006 (VPS). De Vlaamse Regering heeft hiervoor de tijd tot 1 januari 2028.

Ter voorbereiding van deze VPS-wijziging onderzoekt het Agentschap Overheidspersoneel ook de impact op de dienstverlening en het HR-beleid van de entiteiten.