Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot verantwoordelijke van mentor- en coachingsprogramma’s Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding tot verantwoordelijke van mentor- en coachingsprogramma’s

Wil je zelf coaching of mentoring programma’s vorm geven? Of wil je bestaande coaching-/mentoringprogramma’s evalueren op hun degelijkheid? Of wil je graag je interne opleiding laten accrediteren bij de EMCC (European Mentor Coaching Council)?

Met deze specifieke opleiding uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot verantwoordelijke mentor- en coachprogramma’s deel uitmaakt, zorg je voor een verankering van je opleiding coaching of mentoring binnen je werking. Je bouwt via deze weg aan een duurzame ontwikkeling van een coachende cultuur binnen jouw organisatie.

Wat?

In deze opleiding, leren deelnemers om een coaching- of mentoringopleiding zelf te ontwerpen, bij te sturen en/of te evalueren volgens de kwaliteits- en accreditatienormen van EMCC (European Mentoring Coaching Council)(opent in nieuw venster).

Specifiek wordt ingegaan op interne programma’s met aandacht voor het strategische aspect van interne mentoring en coaching, en hoe de rol van de interne mentor of coach te versterken in de eigen organisatie en eventueel daarbuiten.

Doelstellingen

  • Didactisch vormgeven en/of evalueren van interne mentor- en coachingsopleidingen volgens de EMCC-standaarden.
  • Eigen programma’s doorontwikkelen tot duurzame leertrajecten.
  • De rol van de interne mentor of coach in de eigen organisatie versterken.

Leerdoelen

  • De deelnemers maken kennis met het kader of de kaders voor het ontwerp, de ontwikkeling en de evaluatie van mentor- en coachprogramma’s volgens de EMCC-standaarden
  • De deelnemers leren zich te oriënteren in accreditatie van mentor- en coaching programma’s bij beroepsfederaties zoals de EMCC
  • De deelnemers leren de rol, verantwoordelijkheden en professionele standaarden van de manager van het mentor- of coachprogramma te identificeren
  • De deelnemers hebben de verschillende trainingsdimensies van mentor- en coachopleidingen verkend
  • De deelnemers kunnen omgaan met de uitdagingen en mogelijke oplossingen m.b.t. het ontwerp, de ontwikkeling en de evaluatie van mentor- en coachprogramma’s
  • De deelnemers zijn in staat mentor- en coachprogramma’s kritisch te evalueren
  • De deelnemers kunnen overgaan tot zelfreflectie in relatie tot de eigen praktijk en voortdurende professionele ontwikkeling, inclusief supervisie
  • De deelnemers gaan in op op interne programma’s met aandacht voor het strategische aspect van interne mentoring en coaching
  • De deelnemers leren hoe de rol van de interne mentor of coach te versterken in de eigen organisatie en eventueel daarbuiten
  • De deelnemers kunnen binnen de eigen organisatie of daarbuiten de rol van verantwoordelijke mentor- en coachprogramma’s opnemen
  • De deelnemers kunnen binnen de eigen organisatie of daarbuiten de ondersteuningsmechanismen opzetten die nodig zijn om een succesvol mentor- of coachprogramma te ontwikkelen en in stand te houden.

Programma

  • Waaraan beantwoordt een evenwichtig programmadesign voor coaching- en mentoring- programma’s?
  • EMCC-programma niveaus en criteria voor certificering.
  • Structuur van het accreditatieproces en fasen in de aanvraag.
  • Do’s en Don’ts voor de eigen ontwerpen.
  • Professionele standaarden en rollen en inbedding in de organisatie.
  • Voortdurende ondersteuning en stimulering van de professionaliteit van interne coaches en mentoren.
  • We gaan praktisch aan de slag met het accreditatieproces van een eigen “interne opleiding”.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.

Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Leerinspanning

  • 3 dagen
  • 12 uur opdrachten

Trainers

  • Anita Van Vlerken (hoofdtrainer)
  • Leen Lambrechts

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Opleiding tot verantwoordelijke mentor- en coachingsprogramma’s(PDF bestand opent in nieuw venster)’.