Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot loopbaancoach (specialisatie) Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding tot loopbaancoach (specialisatie)

Wil je je intern mobiliteitsbeleid en loopbaanwelzijn van binnenuit een boost geven? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot loopbaancoach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding verdiepen deelnemers hun vaardigheden als coach en leren ze aan de slag te gaan als loopbaancoach voor medewerkers in een overheidscontext. Jobinhouden in organisaties veranderen doorheen de tijd. Daarnaast maken medewerkers ook als mens levenslang een evolutie door in interesses, talenten en beroepsvoorkeuren. Beide op mekaar blijven afstemmen en begeleiding daarin helpt zowel de medewerker als de organisatie. Het inzetbaar houden van medewerkers op een zinvolle manier draagt voor medewerkers en organisatie bij tot een beter welzijn, engagement en behoud van talent in de Vlaamse overheid.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van loopbaancoach.
  • De coachees tot inzicht en actie begeleiden, rekening houdend met de loopbaanmogelijkheden in een overheidscontext.
  • Anderen begeleiden en motiveren in het vinden van antwoorden op persoonlijke loopbaanvragen.

Leerdoelen

  • De deelnemers kunnen bij de opstart van een coachingtraject omschrijven wat de rol van een loopbaancoach inhoudt naast deze van generieke coach.
  • De deelnemers hebben diepere inzichten verworven over de eigen loopbaan: motivaties en keuzes, talenten, waarden, identiteit …
  • De deelnemers kunnen de fasen in loopbaanbegeleiding doorlopen met een coachee.
  • De deelnemers hebben leren werken met een stappenplan voor loopbaanbegeleiding.
  • De deelnemers beschikken over verschillende methodieken, werk- en leervormen vanuit een oplossingsgerichte benadering.
  • De deelnemers kunnen begeleidingsinstrumenten hanteren aan de hand van een beschikbaar handboek.
  • De deelnemers kunnen de coaching attitude verder inoefenen, gebruikmakend van de instrumenten.
  • De deelnemers kunnen collega’s en zichzelf laten stilstaan bij de eigen loopbaanfase en levensfase.
  • De deelnemers kunnen anderen begeleiden en motiveren in het vinden van antwoorden op persoonlijke loopbaanvragen bv. binnen de context van de Vlaamse overheid.
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een loopbaancoach verworven.
  • De deelnemers kunnen bewust omgaan met de basishouding en de deontologie van de interne loopbaancoach
    (wanneer loopbaan coaching – wanneer niet?).
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven omtrent hun ontwikkeling als loopbaancoach.

Programma

Hieronder vind je de verschillende thema’s die aan bod komen, gegroepeerd per dag:

  1. Verkennen van begrippenkaders i.v.m. loopbaancoaching:
    Wat is interne loopbaancoaching?
    Wat zijn aanleidingen voor interne loopbaancoaching?
    Wat zijn de typische interne loopbaanvraagstukken?
    Het beroep van de interne loopbaancoaching in kaart brengen. Tool Outcome toepassen om het loopbaanbegeleidingsdoel helder krijgen.
    De eigen visie op loopbaancoaching binnen de Vlaamse overheid aanscherpen en reflecteren over het eigen professioneel ontwikkelingsplan als loopbaancoach.
  2. Oplossingsgerichte methodes m.b.t. loopbaancoaching toepassen.
    Diverse methodes voor exploratie van waarden en identiteit leren begeleiden (GRROW, 7-stappendans, probleem- vs. oplossingsgericht denken, opbouwen waardenboom, interactiematrix ...)
  3. Eigen maken en toepassen van diverse methodes en tools
    (vb. loopbaanpaspoort, talentenmatrix, functiefamilies, functiebeschrijvingen, loopbaanankers Schein, specifieke loopbaancoaching methodes) om coachees te kunnen begeleiden in de exploratiefase.
  4. GRROW toepassen i.f.v genuanceerd individueel ontwikkelingsplan.
    Coachees begeleiden in het omzetten van loopbaanreflecties naar acties.
    Zelfreflectie over de eigen evolutie als loopbaancoach.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen. Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Leerinspanning

  • 4 dagen
  • 16 uur werkplekleren

Trainers

  • Greet Cox (hoofdtrainer)
  • Lili Matthijs (hoofdtrainer)
  • Dominik Dhollander
  • Veronique Jochems
  • Tessa Lagey
  • Katrin Van Bladel
  • Ida Veldeman

Informatiebrochure