Gedaan met laden. U bevindt zich op: Opleiding tot coach (vervolmaking) Opleidingen tot mentor en coach

Opleiding tot coach (vervolmaking)

Wil jij ook kunnen coachen op onderliggende overtuigingen en waardenconflicten? Wil je meer duurzame effecten via je coaching uitlokken? Met de opleidingen uit het raamcontract ‘Opleidingen coaching en mentoring, en coachende vaardigheden’, waarvan deze opleiding tot gevorderd coach deel uitmaakt, kan je zelf een interne werking op poten zetten en een pool van medewerkers opleiden tot coaches en begeleiders van individuen en groepen.

Wat?

In deze opleiding leren deelnemers coachen op items ‘onder de waterlijn’, voortbouwend op hun eerder opgebouwde basisvaardigheden als coach.

De deelnemers leren limiterende gedachten ontdekken en nuanceren deze samen met de coachee in vermogende gedachten zodat de coachee weer meer keuzevrijheid heeft.

Na deze opleiding kan de deelnemer coachees begeleiden rond innerlijke waardenconflicten of rond het opbouwen van een zelfzekerder identiteitsbeeld.

Doelstellingen

  • De rol opnemen van gevorderd coach.
  • Coachees ondersteunen bij het oplossen van vraagstukken die verder gaan dan concrete actieplannen en die inspelen op het creëren van nieuwe mindsets, waardegedreven beslissingsprocessen en ontwikkelde zelfbeelden.
  • Coachees begeleiden in duurzame persoonlijke veranderingsprocessen.

Leerdoelen

  • De deelnemers leren op verschillende niveaus van gedrag, gevoelens, overtuigingen, waarden en identiteit te werken waardoor de impact van het coaching proces toeneemt.
  • De deelnemers kennen en begrijpen begrippen zoals beroepsgeheim, discretieplicht en deontologie.
  • De deelnemers kennen het theoretisch denkkader waarbij de verschillende stromingen in coaching worden geduid.
  • De deelnemers verwerven kennis over het coachen op omgaan met gevoelens van angst, boosheid en droefheid.
  • De deelnemers kunnen omgaan met gedrag, gevoelens, overtuigingen, waarden en identiteit.
  • De deelnemers hebben hun coaching attitude verder uitgediept en voelen zich nu comfortabel in meer complexe coaching processen.
  • De deelnemers kunnen het coaching proces vanuit een metapositie observeren.
  • De deelnemers hebben aandacht voor de rol die emoties spelen en de wijze waarop deze het functioneren positief of negatief gaan beïnvloeden.
  • De deelnemers staan stil bij het eigen gedrag en het gedrag van anderen.
  • De deelnemers ontdekken sterktes en ontwikkelpunten bij anderen en maken deze op een constructieve wijze bespreekbaar.
  • De deelnemers reflecteren over de eigen ontwikkelingspunten zodat ze deze vanuit de eigen kracht kunnen richten op het ontwikkelingsproces van de coachee.
  • De deelnemers hebben de belangrijkste vaardigheden en houding van een gevorderd coach verworven en kunnen coaching inzetten met aandacht voor de omgeving van de coachee.
  • De deelnemers hebben geleerd om met begrippen als beroepsgeheim, deontologie, discretieplicht in de praktijk om te gaan.
  • De deelnemers kunnen de rol van derden (bv. driegesprek ...) begrijpen en er op een correcte manier mee omgaan.
  • De deelnemers hebben een portfolio geschreven over hun ontwikkeling als coach tijdens de opleiding.

Programma

  • Voluit aanwezig zijn als coach
  • Van Single Loop naar Double Loop Coaching
  • Herkaderen om met nieuwe energie verder te kunnen
  • Bewust aanwezig blijven en begeleiden bij emoties
  • Overdracht en projectie
  • Waardengericht coachen
  • Professioneel reflecteren
  • Coachen op overtuigingen (identificeren, onderzoeken, herkaderen, verankeren)
  • Coachen op identiteitsvragen.

Didactische aanpak

Verschillende studies wijzen uit dat heel wat vaardigheden niet te ontwikkelen zijn in een louter klassikale aanpak. De ontwikkelingstrajecten combineren daarom ervaringsgericht-, sociaal- en formeel leren in een afwisseling van klassikale sessies, werkplekleren, groepsopdrachten en eventuele andere leerinterventies (bv. intervisie, supervisie en coaching).

De trajecten worden ondersteund door een eigentijds online leerplatform en door ervaren trainers die zich opstellen als leerprocesbegeleider van de deelnemers en van de leergroep die de deelnemers samen vormen.

Samen focussen we daarbij op maximale leerwinst dankzij het creëren van een optimale leercontext op maat en het werken rond echte, eigen vraagstukken van de deelnemers.

Leerinspanning

  • 7 dagen
  • 42 uur opdrachten

Trainers

  • Leen Lambrechts (hoofdtrainer)
  • Lisbeth Peeters (hoofdtrainer)
  • Katrin Van Bladel (hoofdtrainer)
  • Recha Bervoets
  • Rudi Das
  • Kris Vanhoof
  • Ida Veldeman

Informatiebrochure

Raadpleeg de volledige opleidingsbrochure ‘Opleiding tot gevorderde coach(PDF bestand opent in nieuw venster)’.