Om groener en elektrisch rijden te ondersteunen, voorziet Het Facilitair Bedrijf de nodige oplaadinfrastructuur.
Iedereen doet mee
De ambitieuze doelstellingen gelden op niveau van het volledige toepassingsgebied en op het niveau van individuele entiteiten. Zie actieplan mobiliteit.
De focus voor laadinfrastructuur ligt op maximaal laden. We willen namelijk dat er zoveel mogelijk gespreid over het Vlaamse landschap laadpalen beschikbaar zijn. Daarom gaan we ons basisnetwerk uitbreiden.
Er worden steeds meer elektrische voertuigen aangeschaft door de verschillende instanties binnen de Vlaamse overheid. Ook hiervoor is het belangrijk dat er een degelijk verspreide laadinfrastructuur ter beschikking kan worden gesteld.
In welke gebouwen van de Vlaamse overheid deze principes worden toegepast is afhankelijk van het type gebouw, zoals bepaald in de Omzendbrief Gebouwbeheer.
Meer informatie over de plaatsingsprincipes, het type gebouwen en de financiering, vind je in het strategisch plaatsingsbeleid.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Het strategisch plaatsingsbeleid werd in 2021 geactualiseerd n.a.v. de bijsturing van het Actieplan Mobiliteit.
- Het Facilitair Bedrijf voorziet de Vlaamse overheid van een basisnetwerk (610 laadpunten sinds 1 januari 2021).
- Het Facilitair Bedrijf stelt een model van een concessieovereenkomst(Word bestand opent in nieuw venster) ter beschikking voor de installatie van publieke laadpalen.
- Het Facilitair Bedrijf stelt een raamovereenkomst ter beschikking voor de installatie van laadpalen, wallboxen, laadpassen, thuisladen… .
Als entiteit zelf oplaadinfrastructuur plaatsen
Dit kan op verschillende manieren.
- Het opdrachtenmodel: de entiteit installeert en exploiteers laadinfrastructuur op zijn parking. De leverancier krijgt hiervoor een éénmalige en/ of periodieke opdracht.
- Het concessiemodel(Word bestand opent in nieuw venster): je entiteit geeft het recht voor de installatie en exploitatie voor een bepaalde periode uit. Bij het concessiemodel verkrijgen één of meerdere partijen (laadpaalexploitanten) het recht op installatie, onderhoud en de exploitatie van oplaadinfrastructuur op een parking waarvan de Vlaamse overheid eigenaar is.
Kosten gedragen door Het Facilitair Bedrijf
- De installatie van de laadpalen bestaat uit 2 gedeelten:
- de producten: laadpalen, laadpassen, ...
- de elektrische werken: nodige bekabeling, beveiligingen, ..... . De elektrische werken wordt ook de pré-installatie genoemd.
- De totaalkost van een installatie zal door Het Facilitair Bedrijf op de volgende manier gefinancierd worden:
- 100% van de kost voor het onderdeel producten.
- 50% van de kost voor het onderdeel elektrische werken met een maximum van €5000/duaal laadpaal
Kosten gedragen door de entiteit
- Zoals hierboven vermeld is de entiteit belast met het verschil tussen de totale kostprijs voor de elektrische werken en €5000/laadpaal.
- Voor langdurige laders (>48u) van privéwagens wordt er echter wel het rotatietarief aangerekend.
Elektrisch verbruik
De laadpalen beschikken achterliggend over een rapporteringstool. In deze tool worden de verbruiken weergegeven. Dit vormt de basis om een 3-maandelijkse terugbetaling van de verbuikte energie te bepalen. Per entiteit wordt 1 gratis account voorzien om toegang te hebben tot deze tool. In de meeste gevallen zal dit steeds de vlootbeheerder zijn. Met deze account heeft men uiteraard enkel toegang tot de eigen verbruiken. Verbruikte kWh wordt aangerekend op de energiefactuur en terugbetaald door Blue Corner aan de eigenaar van de EAN teller
Conformiteitsattest
Wanneer de aanvraag bij Het Facilitair Bedrijf terecht komt, dien je als klant de laatste technische keuring van de huidige elektrische installaties met eigen middelen voor te leggen. Indien de installatie niet conform blijkt te zijn, hebben we 2 onderstaande mogelijkheden:
- of de klant spreekt een installateur aan en maakt de huidige installatie conform met eigen middelen
- of de elektro-installateur die pré-installatie uitvoert, maakt aparte prijsofferte voor conform maken van de huidige installatie dewelke ook met eigen middelen van de entiteit wordt betaald
Zo kunnen we de evolutie van de infrastructuur in kaart brengen. Het is zo ook mogelijk om gebruikers correct en volledig informeren over de locatie van oplaadpalen.
Ga naar Terra Patrimonium- en energiedatabank Vlaanderen(opent in nieuw venster)
Dit gebeurt 3-maandelijks
De entiteit moet zelf het initiatief nemen en de (uitgaande) factuur maken. Dit door gebruik te maken van een ontvangstrekening.
Indien een defecte laadpaal wordt vastgesteld, is het de bedoeling dat er telefonisch contact opgenomen wordt met de helpdesk van de installateur. Deze is 24/7 bereikbaar op het nummer 078/48.10.77. Hier zal een ticket worden aangemaakt voor de storing. In eerste instantie zal er geprobeerd worden het probleem vanop afstand op te lossen. Indien dit niet lukt, zal de installatiepartner een fysieke interventie inplannen. De flow van informatie m.b.t. een storing verloopt via de flow chart.(PDF bestand opent in nieuw venster)
Wat is een privé-laadpas?
Een privé-laadpas is een laadpas die niet via de Vlaamse overheid is aangevraagd. Dus dit kan zowel een laadpas zijn die je op eigen initiatief hebt aangevraagd bij onze raamcontractant (Blue Corner) als een laadpas bij elk andere firma die laadpassen ter beschikking stelt (MSP)
Wanneer betaal ik wat?
Net zoals voor andere brandstoffen kan de kostprijs verschillen naargelang de gekozen elektrische laadpaal. De Vlaamse overheid werkt met de laadpassen van Blue Corner en deze kan je aanvragen via Facilipunt. Voor de laadpalen van Blue Corner in de gebouwen van de Vlaamse overheid (en andere laadpalen van Blue Corner) is de laadkost 0,4344 euro/kWh (incl. BTW). Het terugbetalingstarief wordt ingesteld op 0,30 euro/kWh (incl. BTW). Bovenstaande tarieven zitten vervat in een startersabonnement dewelke geen jaarlijkse abonnementskost kent.
Op de laadpalen in en rond de gebouwen van de Vlaamse overheid is er geen rotatietarief van toepassing.