Gedaan met laden. U bevindt zich op: B.E.U.: Oprichting van een time-out project voor jongeren in een groen kader Genomineerde kandidaten 2023 (uitreiking 2024)

B.E.U.: Oprichting van een time-out project voor jongeren in een groen kader

Eindproject Graduaat Orthopedagogische begeleiding

Viktor Van den Eede (AP Hogeschool Antwerpen), in samenwerking met Richtpunt Campus Buggenhout

Samenvatting

Richtpunt Campus Buggenhout, een buitengewone school, heeft een uniek time-out project genaamd B.E.U. (Buitengewoon En Uitzonderlijk) opgezet op een nabijgelegen landbouwgrond. In deze groene omgeving, weg van de reguliere schoolstructuur, werken kleine groepen leerlingen aan individuele doelen, ondersteund door de zorg van opvoeders. Het project, met dierenverzorging en diverse taken, bevordert niet alleen persoonlijke, maar ook sociale en emotionele groei. De duurzame effecten van B.E.U. worden het meest duidelijk bij de terugkeer van leerlingen naar de klas. Dankzij de ontwikkelde veerkracht en het hernieuwde welzijn kunnen leerlingen positiever en met een frisse geest terugkeren naar hun schoolomgeving. Ze hebben de mogelijkheid om uitdagingen met meer zelfvertrouwen aan te pakken en constructief deel te nemen aan hun leerproces. Dit verhoogt niet alleen de kans op succes in hun schoolcarrière, maar legt ook een duurzame basis voor hun toekomstige persoonlijke en professionele leven.

Hoe draagt deze graduaatsproef bij aan duurzaamheid?

De graduaatsproef benadrukt de brede visie op duurzaamheid van het B.E.U. time-out project op Richtpunt Campus Buggenhout. Het project richt zich op persoonlijke ontwikkeling en bewustwording, waarbij jongeren de ruimte krijgen voor zelfreflectie en groei. Milieueducatie wordt geïntegreerd om jongeren bewust te maken van klimaatverandering en milieuproblemen.

Praktische betrokkenheid van jongeren in duurzaamheidsinitiatieven, zoals bomen planten en recycling, wordt benadrukt. Het time-outproject in de natuur heeft aanzienlijke positieve impact op leerlingen met gedragsstoornissen of autisme, stimulerend voor persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke integratie. Creativiteit en innovatie worden getoond in duurzame praktijken, zoals de bouw van een ecologisch toilet en gebruik van natuurlijke bouwmaterialen. Het project biedt educatie en betrokkenheid van leerlingen, waarbij ze actief bijdragen aan ontwerpen en bouwen. Recyclagemateriaal wordt ingezet om duurzaamheidsinitiatieven te ondersteunen. Kortom, het time-out project bevordert bewustwording, betrokkenheid en duurzame keuzes voor een meer rechtvaardige samenleving