Gedaan met laden. U bevindt zich op: Examenreglement Examencommissie (2025)

Examenreglement Examencommissie (2025)

In het examenreglement vind je alle afspraken en regels waarmee je akkoord gaat als je je inschrijft bij de Examencommissie. 
Dit is de versie van het examenreglement die van kracht wordt op 1 januari 2025. Opgelet: niet alle wijzigingen treden tegelijkertijd in werking.

Wijzigingen vanaf 1 januari 2025

  • Artikel 24 en artikel 28: Nieuwe in- en uitschrijfregels
  • Artikel 47: behaalde punten bij de Examencommissie zijn 7 jaar geldig

Wijzigingen vanaf 1 september 2025

  • Artikel 3: onderscheid tussen diploma secundair onderwijs, onderwijskwalificatie 3 en onderwijskwalificatie 4
  • Artikel 33: toevoeging examenresultaten taalexamens
  • Artikel 57: deliberatieregels

Examenreglement

  • Artikel 1

    Het reglement geldt voor alle kandidaten van de Examencommissie secundair onderwijs. Elke kandidaat die zich inschrijft voor een studierichting, verklaart zich uitdrukkelijk akkoord met het reglement via het kandidatenplatform.

  • Artikel 2

    Een kandidaat moet elke wijziging aan het examenreglement goedkeuren op het kandidatenplatform.

Aanbod

  • Artikel 3

    Het onderscheid tussen diploma onderwijskwalificatie 3 en 4 is van kracht vanaf 1 september 2025

    De Examencommissie secundair onderwijs organiseert examens voor het behalen van:

    • het getuigschrift van de eerste graad secundair onderwijs
    • het getuigschrift van de tweede graad secundair onderwijs
    • het diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie 3

    • het diploma van secundair onderwijs, onderwijskwalificatie 4

  • Artikel 4

    Examenprogramma

    Elke studierichting heeft een eigen examenprogramma. Het bevat alle verplichte vakken van de studierichting.

  • Artikel 5

    Volgorde examenprogramma

    Kandidaten bepalen zelf in welke volgorde ze de vakken van het examenprogramma afwerken, tenzij de Examencommissie een vaste volgorde heeft bepaald tussen een of meer vakken uit het examenprogramma. De volgorde staat dan duidelijk beschreven in de vakfiches en op het kandidatenplatform.

  • Artikel 6

    Wijzigingen examenprogramma

    De Examencommissie kan de inhoud van een examenprogramma wijzigen. Ze publiceert het aangepaste examenprogramma ten minste 6 maanden voor het ingaat op het kandidatenplatform en op de website.

Vakfiches

  • Artikel 7

    Een vakfiche bevat alle info over wat kandidaten moeten leren voor het vak, welke opdracht ze eventueel moeten uitvoeren, hoe het examen verloopt, hoe het examen beoordeeld wordt en welk materiaal kandidaten kunnen gebruiken om zich voor te bereiden.

  • Artikel 8

    De Examencommissie kan wijzigingen aanbrengen aan de inhoud (leerdoelen, leerinhouden, opdrachten) van de vakfiche. Ze publiceert de nieuwe vakfiche ten minste 6 maanden voor de ingangsdatum op het kandidatenplatform en de website. De ingangsdatum en de geldigheidsperiode van een vakfiche staan vermeld in de vakfiche.

    Wijzigingen over het praktische verloop van het examen kunnen op elk moment worden doorgevoerd. De Examencommissie communiceert hierover via het kandidatenplatform. Het is de verantwoordelijkheid van de kandidaat om de info te raadplegen en de vakfiche te controleren voor het examen.

Inschrijving

  • Artikel 9

    Iedereen kan deelnemen aan de examens van de Examencommissie secundair onderwijs. Leeftijd, nationaliteit of vooropleiding spelen geen rol.

  • Artikel 10

    Potentiële kandidaten doorlopen verplicht de infosessie op de website en registreren zich daarna in het kandidatenplatform met de elektronische identiteitskaart of met een andere digitale sleutel. Kandidaten krijgen tijdens het traject bij de Examencommissie alleen met een digitale sleutel toegang tot het kandidatenplatform. Een inschrijving bij de Examencommissie gebeurt op basis van de persoonlijke identiteitsgegevens, ook als de kandidaat nog minderjarig is.

  • Artikel 11

    De registratie in het kandidatenplatform is 2 jaar geldig en gaat in vanaf het activeren van de studierichting in het platform. Heeft de kandidaat na 2 jaar nog geen enkel examen gepland, dan komt de account op non-actief te staan.

  • Artikel 12

    Op het kandidatenplatform vervolledigen kandidaten het profiel en laden ze een recente foto op waarop het aangezicht goed herkenbaar is. Kandidaten kunnen pas inschrijvingsgeld betalen als ze akkoord gaan met het examenreglement. Daarna kiezen ze een graad en studierichting. Na ontvangst van de betaling is de inschrijving definitief en kan de kandidaat examens plannen.

  • Artikel 13

    Per graad kan een kandidaat zich maar voor 1 studierichting inschrijven. Bij een aanpassing van het aanbod kan inschrijving in 2 studierichtingen uitzonderlijk mogelijk gemaakt worden als overgangsmaatregel.

  • Artikel 14

    Een inschrijving voor een studierichting is onbeperkt geldig in de tijd vanaf het moment dat de kandidaat zich voor minstens 1 examen heeft ingeschreven. Uitzonderingen:

    • de studierichting verdwijnt uit het aanbod en de Examencommissie legt een termijn op aan kandidaten waarin het examenprogramma moet afgewerkt zijn
    • de kandidaat schrijft zich voor een andere studierichting binnen dezelfde graad in
    • de kandidaat wordt omwille van een sanctie door de Examencommissie uitgeschreven uit de studierichting
  • Artikel 15

    Het inschrijfbedrag na indexering is 40 euro

    Het inschrijvingsgeld bedraagt 33 euro per studierichting en per graad. Het wordt geïndexeerd zoals bepaald in artikel 256/4, §1, laatste lid van de codex secundair onderwijs.

    Inschrijvingsgeld wordt nooit terugbetaald.

Examens

  • Artikel 16

    Inschrijvingsmodaliteiten

    Kandidaten schrijven zich in voor een examen via het kandidatenplatform op basis van de beschikbare vrije plaatsen. De Examencommissie kan in bepaalde omstandigheden andere inschrijvingsmodaliteiten bepalen.

  • Artikel 17

    Identiteitscontrole

    De kandidaat meldt zich aan voor het examen op de juiste datum, plaats en aanvangsuur. Hij meldt zich aan met een geldig identiteitsbewijs. Als hij geen geldig identiteitsbewijs kan voorleggen, mag hij niet deelnemen aan het examen.

    Geldige identiteitsbewijzen zijn:

    • kids-ID voor kandidaten jonger dan 12 jaar
    • elektronische identiteitskaart
    • elektronisch rijbewijs of voorlopig rijbewijs
    • buitenlandse identiteitskaart voor landen binnen de EU
    • internationaal paspoort
    • bewijs van verlies identiteitskaart met officiële (droog)stempel op de foto
    • attest van immatriculatie + identiteitskaart van om het even welk land

    De Examencommissie kan zowel voor als tijdens het examen de identiteit van een kandidaat controleren. Als een kandidaat zijn identiteitsbewijs niet ter beschikking houdt, dan wordt dit beschouwd als fraude.

  • Artikel 18

    Profielfoto

    Kandidaten moeten in het kandidatenplatform een recente profielfoto hebben waarop ze duidelijk herkenbaar zijn. Zonder profielfoto is inschrijven voor examens niet mogelijk. Zonder recente profielfoto mogen kandidaten niet deelnemen aan het examen.

  • Artikel 19

    Te laat

    Een kandidaat die zich te laat aanmeldt voor een examen, mag tot 15 minuten na het aanvangsuur deelnemen aan het examen op voorwaarde dat het organisatorisch haalbaar is.

    Bij examens via videogesprek moet de kandidaat op het werkelijke startuur aanwezig zijn.

    De kandidaat moet er rekening mee houden dat hij geen extra tijd krijgt om het examen af te leggen. In geval het gaat om een examen met voorbereiding, gaat de tijd die hij te laat is af van zijn voorbereidingstijd.

  • Artikel 20

    Examenmateriaal

    Het examenmateriaal dat kandidaten nodig hebben, wordt voorzien door de Examencommissie, tenzij in de vakfiche expliciet vermeld staat dat de kandidaat het materiaal zelf moet meebrengen naar het examen.

    De kandidaat krijgt ook een of meer kladbladen ter beschikking. Met antwoorden of opmerkingen op de kladbladen wordt in geen enkel geval rekening gehouden. De kladbladen zijn een hulpmiddel dat louter op het examen gebruikt wordt. Na het examen worden ze vernietigd. Ze kunnen niet opgevraagd worden bij een inzage.

  • Artikel 21

    Incident

    Als er tijdens het examen iets misloopt waardoor de kandidaat vindt dat hij het examen niet op een correcte manier heeft kunnen afwerken, dan meldt hij dat onmiddellijk aan de toezichter. De toezichter vult een incidentenformulier in, ondertekent het en laat het ondertekenen door de kandidaat.

  • Artikel 22

    Opnames examens

    De Examencommissie kan examens opnemen met audio- en videoapparatuur en bewaren als bewijsstuk bij een klacht of beroepsprocedure. Ze kan de opnames ook gebruiken om de interne kwaliteitszorg te verbeteren.

  • Artikel 23

    Bekendmaking resultaat

    De Examencommissie maakt het resultaat van elk vak in de mate van het mogelijke bekend binnen 30 dagen. De kandidaat kan het resultaat raadplegen via het kandidatenplatform.

Examenbeurten

  • Artikel 24

    Examenreeks
    Dit artikel is van kracht vanaf 1 januari 2025

    Kandidaten schrijven zich in voor een vak op basis van de beschikbare vrije plaatsen in het kandidatenplatform. Examens worden gepland in reeksen. Een reeks beslaat een periode van ongeveer 8 tot 10 weken. Kandidaten kunnen zich voor elk vak 1 keer per reeks inschrijven, met een jaarlijks maximum van 5 inschrijvingen per vak.

  • Artikel 25

    Examenbeurt

    Per kalenderjaar mogen kandidaten elk vak maximaal 3 keer afleggen. Een kalenderjaar start op 1 januari en eindigt op 31 december.

  • Artikel 26

    Kandidaten kunnen zich pas inschrijven voor een volgende examenbeurt van een vak als het resultaat van de vorige examenbeurt gepubliceerd is op het kandidatenplatform.

  • Artikel 27

    Kandidaten die overstappen naar een andere studierichting, waarin eenzelfde vak met een identieke vakfiche voorkomt, behouden het aantal beurten dat ze op dat moment nog hadden en krijgen dus niet automatisch 3 nieuwe beurten.

    Kandidaten die al ingeschreven zijn voor een examen en van studierichting wisselen, behouden de geplande examendatum als het vak ook voorkomt in de nieuwe studierichting.

  • Artikel 28

    Uitschrijven
    Dit artikel is van kracht vanaf 1 januari 2025

    Kandidaten kunnen zich tot 7 dagen voor het examen uitschrijven op het kandidatenplatform zonder de status niet-deelname te krijgen.

    Uitschrijven en in dezelfde examenreeks opnieuw inschrijven kan niet, ook al is de kandidaat tijdig uitgeschreven.

  • Artikel 29

    Niet-deelname

    Kandidaten krijgen op het kandidatenplatform de status niet-deelname als ze:

    • niet of minder dan 15 minuten aanwezig zijn op het geplande examen

    • 15 minuten of meer dan 15 minuten te laat zijn op een examen

    • geen geldig identiteitsbewijs kunnen voorleggen

    • om een andere reden niet kunnen of mogen deelnemen aan het examen (bv. geen profielfoto in het kandidatenplatform)

    • zich te laat hebben uitgeschreven voor het examen

    • zich te laat hebben uitgeschreven voor het examen door een wissel van studierichting

  • Artikel 30

    Kandidaten kunnen maximum 4 keer per kalenderjaar de status ‘niet-deelname’ krijgen. Bij een vijfde niet-deelname worden kandidaten 2 maanden geschorst. De gevolgen zijn:

    • uitgeschreven uit de studierichting

    • uitgeschreven voor alle geplande examens

    Kandidaten moeten zich na de schorsing weer inschrijven voor een studierichting en opnieuw inschrijvingsgeld betalen.

  • Artikel 31

    Als er zich tijdens het examen een onvoorziene situatie voordoet waardoor het examen buiten de wil van de Examencommissie niet kan plaatsvinden of vertraging oploopt, dan stelt de Examencommissie alles in het werk om een oplossing te vinden. Kandidaten wachten tot de Examencommissie een oplossing heeft en hierover gecommuniceerd heeft. Kandidaten die het lokaal op eigen initiatief verlaten voor de oplossing bekend is, verliezen de examenbeurt.

    Als de kandidaat tijd verloren heeft door een onvoorziene situatie, dan verlengt de Examencommissie het examen met de duur van het oponthoud.

  • Artikel 32

    Als voor de start van het examen al duidelijk is dat het examen door overmacht niet kan plaatsvinden, dan kan de Examencommissie beslissen om het examen te annuleren. Dat kan zowel gebeuren in het examencentrum als op een externe examenlocatie.

    De Examencommissie communiceert voor het examen via het kandidatenplatform.

Examenresultaten

  • Artikel 33

    Dit artikel (met name de toevoeging van de taalexamens) gaat in op 1 september 2025

    Kandidaten zijn geslaagd als ze 50% halen op het examen of de indicator geslaagd krijgen.

    Taalexamens bestaan uit verschillende vaardigheden, die op éénzelfde examenmoment worden gepland. Kandidaten krijgen pas een examenresultaat als ze aan beide vaardigheden hebben deelgenomen. Kandidaten die het examen na de eerste vaardigheid verlaten, krijgen geen resultaat. Ze kunnen het examenonderdeel niet apart afleggen.

  • Artikel 34

    De examenresultaten worden afgerond naar een geheel getal volgens de officiële afrondingsregels:

    • resultaat < 0.5: afronden naar lager getal (bv. 62.3% wordt 62%)
    • resultaat ≥ 0.5: afronden naar hoger getal (bv. 62.5% wordt 63%)
  • Artikel 35

    Als kandidaten verschillende keren examen afleggen voor een bepaald vak, dan blijft de hoogste score geldig.

Inzage

  • Artikel 36

    Als kandidaten niet geslaagd zijn voor een examen, kunnen ze een inzage doen. De inzage vindt plaats in het examencentrum of bij mondelinge examens en assessments via het kandidatenplatform.

  • Artikel 37

    Kandidaten plannen de inzage zelf in via het kandidatenplatform. Een inzage plannen kan tot 30 dagen na de publicatie van het resultaat, het inzagemoment zelf is niet tot 30 dagen beperkt en kan later zijn.

    Als de inzage online verloopt via het kandidatenplatform, dan moet de kandidaat de inzage binnen 30 dagen afwerken en eventuele opmerkingen doorgeven.

  • Artikel 38

    Kandidaten kunnen slechts 1 inzage krijgen per afgelegd examen. Afwezigheid op een inzage in het examencentrum geldt als deelname aan de inzage.

  • Artikel 39

    Kandidaten kunnen enkel inzage doen voor examens waarvoor ze niet geslaagd zijn. Ze behaalden dan minder dan 50% of kregen de indicator niet-geslaagd.

  • Artikel 40

    Het inzagerecht is persoonlijk. Enkel de kandidaat zelf met maximum 1 begeleider mag het examen inzien. Ouders of begeleiders kunnen geen inzage krijgen zonder dat de kandidaat zelf aanwezig is.

  • Artikel 41

    Niets uit het examen mag op welke manier dan ook gekopieerd, gefotografeerd of gefilmd worden of meegenomen uit het inzagelokaal. Kandidaten mogen wel persoonlijke notities maken en meenemen naar huis.

  • Artikel 42

    Tijdens de inzage kunnen kandidaten opmerkingen formuleren. De Examencommissie bekijkt de opmerkingen en formuleert hierop een antwoord. De kandidaat ontvangt een reactie binnen 30 dagen na het indienen van de inzage.

  • Artikel 43

    Nadat kandidaten een reactie van de Examencommissie op de opmerkingen hebben ontvangen, hebben ze 10 werkdagen de tijd om een beroepsprocedure te starten.

Beroepsprocedure

  • Artikel 44

    Kandidaten kunnen een beroepsprocedure starten als ze vinden dat ze onregelmatig of niet correct beoordeeld werden op een examen of na een inzage.

    Kandidaten dienen beroep in met een aangetekende brief, gericht aan ‘De beroepscommissie van de Examencommissie, Koning Albert II-laan 15, bus 131, 1210 Brussel’. Dat moet gebeuren binnen de 14 kalenderdagen na:

    • ofwel de publicatie van het examenresultaat op het platform

    • ofwel het afsluiten van het inzagemoment na online inzage

    • ofwel de ontvangst van het antwoord op de opmerkingen geformuleerd na inzage van het examen

    Een laattijdig ingediend beroep wordt onontvankelijk verklaard. De poststempel geldt hiervoor als bewijs.

  • Artikel 45

    Reactietijd

    Het beroep wordt behandeld door de interne beroepscommissie van de Examencommissie. Deze beroepscommissie bestaat uit leden van het managementteam van de Examencommissie en de vereiste vakspecialist(en).

    De beroepscommissie beslist of het beroep ontvankelijk en gegrond is of niet en bevestigt of herziet op gemotiveerde wijze het examenresultaat. Binnen 30 kalenderdagen na ontvangst van het beroep verstuurt zij het antwoord met een aangetekende brief.

  • Artikel 46

    Raad van State

    Tegen de beslissing van de beroepscommissie kan beroep ingediend worden bij de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel. Dat moet gebeuren binnen 60 kalenderdagen na de betekening van de aangetekende brief van de Examencommissie.

Vrijstellingen

  • Artikel 47

    Geldigheid behaalde resultaten Examencommissie: van kracht vanaf 1 januari 2025

    Kandidaten die zich inschrijven voor de derde graad en in een officiële onderwijsinstelling studiebewijzen behaald hebben, kunnen via het kandidatenplatform vrijstellingen aanvragen voor een of meer vakken uit een examenprogramma.

    Een vrijstelling aanvragen is mogelijk voor:

    • Diploma’s en certificaten van officiële onderwijsinstellingen uit België opgenomen in de Leer-en ervaringsbewijzendatabank (LED).
    • punten behaald in een secundaire school (zoals een jaarrapport van het laatste leerjaar van de derde graad secundair onderwijs)
    • deelcertificaten van officiële onderwijsinstellingen uit België opgenomen in de Leer-en ervaringsbewijzendatabank (LED).
    • punten die behaald zijn bij de Examencommissie

    Voor het aanvragen van vrijstellingen mogen studiebewijzen niet ouder zijn dan zeven jaar.

    Punten behaald bij de Examencommissie zijn eveneens 7 jaar geldig. In het geval dat punten van de Examencommissie overgezet werden van een stopgezette studierichting bij de Examencommissie, zijn ze geldig tot op het einde van het jaar waarin ze de geldigheidsduur van 7 jaar na de origineel behaalde datum behalen.

    Voorbeeld

    Je behaalde een resultaat op 9 juli 2018. Op 31 december 2025 om 23u.59 verdwijnt dit punt in je platform, want je resultaat wordt 7 jaar oud in de loop van 2025. Op 1 januari 2026 zie je het resultaat dus niet meer in je platform. Ben je nog niet klaar met je studierichting, dan moet je het examen opnieuw doen.

  • Artikel 48

    De Examencommissie geeft geen vrijstellingen in de eerste en tweede graad.

  • Artikel 49

    De Examencommissie brengt de kandidaat via een melding in het kandidatenplatform op de hoogte als het aanvraagdossier voor vrijstellingen onvolledig is. De kandidaat krijgt maximum 6 maanden de tijd om het aanvraagdossier te vervolledigen. Na deze periode wordt het dossier niet meer behandeld.

  • Artikel 50

    Bij twijfel over de authenticiteit van de documenten kan de Examencommissie altijd vragen om originelen voor te leggen of extra stukken in te dienen. Ze heeft ook het recht om de betrokken onderwijsinstelling te contacteren of de documenten te verifiëren via de Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED).

  • Artikel 51

    Kandidaten die niet akkoord gaat met de beslissing van de vrijstellingscommissie kunnen tot 30 kalenderdagen na het ontvangen van het antwoord nieuwe stavingstukken toevoegen aan het aanvraagdossier. Na deze termijn is de beslissing definitief.

    In beroep gaan is mogelijk via de beroepsprocedure.

Ondersteunende maatregelen

  • Artikel 52

    Aanvraagprocedure

    De Examencommissie kan ondersteunende maatregelen toestaan tijdens het examen. Kandidaten kunnen hiervoor via het kandidatenplatform een aanvraag doen met een attest dat motiveert welke ondersteunende maatregelen zijn aangewezen. Als de Examencommissie het attest erkent en de aangevraagde maatregelen toekent, dan kan de kandidaat tijdens het examen gebruik maken van de ondersteunende maatregelen.

  • Artikel 53

    De Examencommissie kan in bijzondere omstandigheden toestaan dat kandidaten het examen geheel of gedeeltelijk afleggen op een manier die is aangepast aan de specifieke situatie van de kandidaat. Deze afwijkende wijze van examineren is een gunst en bijgevolg niet afdwingbaar.

Vanuit het buitenland

  • Artikel 54

    De kostprijs van een proctorexamen is 25 euro. De kostprijs van een proctorinzage is 10 euro.

    Kandidaten met de Belgische nationaliteit (of met officiële verblijfplaats in Belgie van minstens 2 jaar) die langdurig en officieel in het buitenland verblijven, kunnen een aanvraag indienen om een of meer vakken af te leggen vanuit het buitenland.

    Digitale examens legt de kandidaat af thuis via het Proctorexam platform. Het proctorexamen kan slechts plaatsvinden als het technisch haalbaar is en de kandidaat op voorhand betaald heeft. De Examencommissie rekent een kostprijs aan voor zowel proctorexamens als inzage via proctoring.

    Mondelinge examens legt de kandidaat af via videogesprek.

    Assessments vinden altijd in België plaats.

    De organisatie van een examen in het buitenland is een gunst van de Examencommissie. Zij kan een aanvraag afwijzen omwille van praktische of organisatorische problemen.

  • Artikel 55

    Fraude

    Kandidaten die tijdens een examen op afstand op een vorm van fraude wordt betrapt, verliezen de mogelijkheid om in de toekomst nog examens via proctor of in het buitenland af te leggen. Bovendien gelden de normale sancties in geval van fraude.

Deliberatieregels

  • Artikel 56

    Kandidaten komen in aanmerking voor het behalen van het getuigschrift of diploma als ze aan alle vakken van een studierichting hebben deelgenomen, met uitzondering van de vakken waarvoor vrijstellingen toegekend zijn.

  • Artikel 57

    Dit artikel is van kracht vanaf 1 september 2025

    De deliberatie verloopt automatisch op basis van vaste regels.

    Kandidaten hebben recht op maximum 7 buispunten, die in het kandidatenplatform automatisch worden toegewezen aan examens waarvoor kandidaten een score hebben lager dan 50%. Deliberatie kan enkel wanneer kandidaten:

    • voor het vak minimum 45% behaald hebben

    • voor maximum 3 vakken niet geslaagd zijn

    • het aantal behaalde buispunten maximum 7 is

    Een vrijstelling telt niet mee als een vak en kan dus geen buispunten genereren. Per vrijstelling verdwijnt er een buispunt.

  • Artikel 58

    Als kandidaten meer onvoldoendes hebben dan is toegestaan, dan kiezen ze zelf welke vakken ze opnieuw afleggen.

  • Artikel 59

    Kandidaten met toegekende vrijstellingen kunnen beslissen om vrijgestelde vakken toch af te leggen. Ze behouden de vrijstelling als ze minder dan 50% scoren voor het vak.

Modernisering: enkel overdracht als je geslaagd bent

Kandidaten die op 1 september 2025 van een oude studierichting overschakelen naar een nieuwe studierichting kunnen enkel de punten van de geslaagde vakken meenemen. De nieuwe deliberatieregels hebben daar geen invloed op. Concreet: had je in je oude studierichting een 49 voor wiskunde, dan moet je dit vak opnieuw afleggen.

Getuigschrift of diploma

  • Artikel 60

    De Examencommissie reikt wekelijks getuigschriften en diploma’s uit en stuurt ze aangetekend naar het adres van de kandidaat zoals het geregistreerd staat in het kandidatenplatform.

  • Artikel 61

    Een getuigschrift of diploma is een uniek document en wordt dus maar 1 keer uitgereikt.

    Bij verlies kunnen kandidaten een duplicaat aanvragen via het aanvraagformulier op de website. Duplicaten kunnen aangevraagd worden tot 30 jaar na de uitreikingsdatum van het getuigschrift of diploma.

  • Artikel 62

    Alle getuigschriften, diploma’s of duplicaten die de Examencommissie uitreikt, zijn erkende studiebewijzen en gelijkwaardig aan studiebewijzen uitgereikt in het regulier onderwijs. Ze zijn vanaf 1 mei 2012 voorzien van een handtekening van het afdelingshoofd, een stempel en een droogstempel van de Examencommissie secundair onderwijs.

  • Artikel 63

    De getuigschriften en diploma’s worden opgenomen in de LED-databank van de Vlaamse Overheid.

Fraude

  • Artikel 64

    De medewerkers van de Examencommissie hebben het recht om identiteitscontroles uit te voeren en bij een vermoeden tot fraude de onregelmatigheden vast te stellen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld aan een kandidaat vragen om de zakken leeg te maken, oren vrij te maken, een smartphone op te bergen of een horloge af te doen.
    Wie niet meewerkt, mag niet deelnemen aan het examen.

  • Artikel 65

    De Examencommissie onderzoekt bij onregelmatigheden voor of na een examen of bij het inleveren van een opdracht of er sprake is van fraude.

    Deze feiten vallen automatisch onder fraude:

    • spieken

    • antwoorden voorzeggen

    • gebruik van gsm, smartphone, smartwatch, eigen laptop, eigen tablet of pc

    • gebruik van cursusmateriaal of samenvattingen

    • identiteitsfraude of persoonsverwisseling

    • documentvervalsing (onder andere officiële attesten, medische attesten, identiteitsbewijzen, studiebewijzen,…)

  • Artikel 66

    De regels voor fraude zijn ook van toepassing op online examens. Kandidaten worden geacht zich te houden aan de regels en afspraken voor online examens.

  • Artikel 67

    De medewerkers van de Examencommissie melden elke onregelmatigheid of vorm van fraude op het secretariaat van het examencentrum. De kandidaat mag het examen verder afleggen. Na het examen wordt er een verslag van de feiten opgesteld. De kandidaat krijgt de kans om een weerwoord te formuleren. Eventueel wordt er nog een foto gemaakt van de vastgestelde feiten of een kopie genomen van de betreffende documenten. De kandidaat en de medewerker van de Examencommissie ondertekenen het verslag voor kennisname.

  • Artikel 68

    Bij identiteitsfraude of persoonsverwisseling kan de Examencommissie beslissen om de kandidaat niet toe te laten op het examen. Dat kan alleen als de eindverantwoordelijke voor aanvang van het examen zeker is van de fraude. De Examencommissie kan de politie hierbij roepen.

  • Artikel 69

    De Examencommissie beslist na de vaststelling van de fraude over de gepaste sanctie. Zij houdt daarbij rekening met de omvang van de fraude en de intentie om bedrog te plegen.
    Mogelijke sancties zijn de uitsluiting van deelname aan een of meer toekomstige examens, annulering van het resultaat van het afgelegde examen en annulering van de inschrijving.

  • Artikel 70

    De sanctie wordt met een aangetekende brief binnen 15 werkdagen na het vaststellen van de onregelmatigheid bekend gemaakt. Als de kandidaat niet akkoord gaat met de beslissing van de Examencommissie, dan kan hij beroep aantekenen bij de Raad van State binnen 60 kalenderdagen na het versturen van de aangetekende brief vanuit de Examencommissie.

    De kandidaat stuurt dan aangetekend een verzoekschrift naar de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel.

Afspraken

  • Artikel 71

    Kandidaten beheren en wijzigen de eigen gegevens op het kandidatenplatform. De Examencommissie zal de gegevens niet verspreiden aan derden zonder toestemming van de kandidaat.

  • Artikel 72

    De Examencommissie veronderstelt dat kandidaten de meldingen in het kandidatenplatform tijdig lezen en dat ze de inhoud kennen.

  • Artikel 73

    Kandidaten zijn automatisch verzekerd tegen lichamelijke letsels op de dagen dat ze examens afleggen. De verzekering geldt op weg van huis naar de examenlocatie en terug en tijdens het examen.

  • Artikel 74

    Wanneer er brandalarm is, volgen de kandidaten de richtlijnen van de examinatoren en begeven ze zich naar de aangewezen verzamelplaats.

  • Artikel 75

    Als er uitzonderlijke omstandigheden gelden zoals bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis en er specifieke richtlijnen uitgevaardigd zijn, dan kan het zijn dat de Examencommissie zijn reglement of werkwijze moet aanpassen. De kandidaat is dan ook verplicht om deze nieuwe afspraken te volgen.

    Elke wijziging wordt op voorhand gecommuniceerd via het kandidatenplatform.

  • Artikel 76

    De Examencommissie verwacht dat kandidaten en begeleiders de medewerkers aanspreken op een beleefde en correcte manier.

  • Artikel 77

    Kandidaten houden het lokaal net en laten het in dezelfde opstelling staan zoals ze het aantroffen.

  • Artikel 78

    In de examenlokalen wijzigen de kandidaten de configuratie van de computers niet, tenzij met de toestemming van de examinatoren.

  • Artikel 79

    Het ruilen of verkopen van examenplaatsen is verboden. Dat wordt gelijkgesteld met fraude.

  • Artikel 80

    Het gebruik van een gsm, smartphone, smartwatch, eigen tablet of computer,… is verboden tijdens het examen en de inzage. Kandidaten bergen persoonlijk materiaal, inclusief gsm en andere elektronica op in de locker voor ze het examenlokaal binnenkomen. Een toestel dat aanstaat tijdens het examen, wordt beschouwd als een toestel dat in gebruik is. Dat geldt als fraude.

  • Artikel 81

    Voor een examen op een externe locatie, gelden de algemene afspraken of het schoolreglement van de school ook voor de kandidaten van de Examencommissie.

  • Artikel 82

    Het is verboden om te eten of te drinken tijdens het examen zonder toestemming via een aanvraag voor ondersteunende maatregelen.

  • Artikel 83

    Het gebruik van alcoholhoudende dranken, sigaretten of drugs is verboden in de gebouwen waar de examens worden afgenomen.

  • Artikel 84

    Kandidaten respecteren de openbare orde en de richtlijnen in het examencentrum zowel voor, tijdens als na het examen . Als kandidaten anderen storen tijdens een examen, dan kunnen ze uit het examencentrum verwijderd worden. In dat geval krijgen ze geen score op het examen.