Een erkenning aanvragen als verpleegkundig specialist
Op 25 april 2024 is het koninklijk besluit van 14 april 2024 tot vaststelling van de criteria om de titel van verpleegkundig specialist te dragen, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Het koninklijk besluit voorziet in een erkenning als verpleegkundig specialist op basis van algemene criteria, alsook in een erkenning op basis van een overgangsmaatregel.
Voorwaarden
Een erkenning als verpleegkundig specialist op basis van de algemene criteria kunt u aanvragen op basis van volgende documenten:
- een diploma of titel van verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg,
- een masterdiploma in de verplegingswetenschap,
- een bewijs van tewerkstelling in de laatste 5 jaren voorafgaand aan de datum van de erkenningsaanvraag gedurende minstens 3000 effectieve uren binnen een bepaalde zorgcontext of specialisatiedomein als verpleegkundige verantwoordelijk voor de algemene zorg in de verpleegkundige zorg.
Bezorg hiervoor een kopie van uw diploma’s en tewerkstellingsattest(en) via het e-loket(opent in nieuw venster) vanaf 1 januari 2025.
Een erkenning als verpleegkundig specialist op basis van de overgangsmaatregel kunt u aanvragen op basis van volgende documenten:
- een diploma of titel van verpleegkundige verantwoordelijk voor algemene zorg,
- een masterdiploma in het domein van de gezondheidswetenschappen,
- een bewijs van beschikken over de competenties uit het competentieprofiel van verpleegkundig specialist,
- een bewijs van tewerkstelling in de laatste 5 jaren voorafgaand aan 1 januari 2025 gedurende minstens 3000 effectieve uren binnen een bepaalde zorgcontext of specialisatiedomein waarin de bekwaamheden werden uitgeoefend zoals bepaald in het competentieprofiel van verpleegkundig specialist.
Bezorg hiervoor een kopie van uw diploma’s, tewerkstellingsattest(en) en andere bewijsstukken via het e-loket vanaf 1 januari 2025. Opgelet: Een aanvraag voor een erkenning op basis van bovenstaande overgangsmaatregel kan ingediend worden bij het Departement Zorg vanaf 1 januari 2025 tot en met 1 januari 2029.
Procedure
Vraag uw erkenning aan via het e-loket van het Departement Zorg(opent in nieuw venster).
Hou dit bij de hand:
- Uw e-mailadres;
- Gescande versies van de bewijsstukken in pdf, png of jpeg-formaat (max. 6 MB per bestand). Opgelet: gebruik geen leestekens of accenten bij het opslaan van documenten!
De behandeling van uw aanvraag
Het Departement Zorg communiceert digitaal met u. Dat wil zeggen dat alle documenten naar uw eBox gestuurd worden. Activeer, als u dat nog niet gedaan hebt, uw eBox via Mijn Burgerprofiel(opent in nieuw venster). Als u documenten ontvangt, wordt u onmiddellijk via e-mail op de hoogte gebracht.
- Departement Zorg controleert of uw aanvraag volledig is. Zo niet, dan sturen wij u een communicatie met een opsomming van wat er nog ontbreekt en dan kunt u uw dossier aanvullen in het e-loket.
- Is uw dossier volledig, dan wordt deze voorgelegd aan de erkenningscommissie van uw beroep. Deze komen regelmatig samen. Zij beoordelen uw dossier en geven een positief of negatief advies of vragen om extra informatie. Het Departement Zorg keurt op basis van dat advies uw erkenning goed of af.
- Na de vergadering van de erkenningscommissie, krijgt u het advies van de erkenningscommissie en de beslissing van het Departement Zorg.
- Bent u erkend, dan ontvangt u een erkenningsbesluit van het Departement Zorg via uw eBox.
- Bij een negatief advies, kunt u nog bezwaar indienen binnen de 30 dagen nadat u het negatieve advies hebt ontvangen.