Gedaan met laden. U bevindt zich op: Vrijplaats: van workshop tot onderzoekslab Overzichtspagina ontwerptrajecten

Vrijplaats: van workshop tot onderzoekslab

Een ontwerptraject in samenwerking met Arteveldehogeschool

 

De uitdaging

De studenten uit de lerarenopleiding van Arteveldehogeschool willen complexe maatschappelijke uitdagingen kunnen (h)erkennen en duurzaam herkaderen. Ze misten ruimte voor creativiteit, authentieke praktijkervaring en uitdaging in hun traject richting bachelorproef. De docenten wilden hen een intensiever traject bieden waarin ze uitgedaagd worden om ervaring op te doen met complexe leersituaties. Hoe kan zo’n traject eruitzien? 

Zo gingen we te werk

We begonnen met een workshop om het probleem te kaderen. Tijdens een vierdaagse design sprint ontwierpen we vervolgens een oplossing.

Het sprintteam ging aan de slag met volgende langetermijndoelstelling:  

Binnen 5 jaar is Vrijplaats dé broeiplaats die de maatschappelijke rol van onderwijs mee wil vormgeven door leerprocessen in de markt te zetten. 

Het verloop van de 4-daagse design sprint zag er als volgt uit:  

  • Dag 1 hielden we samen met een werkgroep – bestaande uit een beleidsmedewerker duurzaamheid, de directeur onderwijs, enkele coördinatoren onderwijsontwikkeling en een student – de uitdaging tegen het licht. Tijdens die oefening bleek dat studenten referentiekaders rond duurzaamheid misten en dat de kennis van docenten over duurzaamheid te gefragmenteerd was.   

  • Dag 2 focusten we op de centrale vraag: hoe kunnen we studenten en docenten de ruimte en het vertrouwen geven om leerprocessen rond duurzaamheidseducatie actief, betrokken en systematisch op te nemen?  

  • Dag 3 tekende de werkgroep een oplossing uit vanuit zoveel mogelijk standpunten. Vervolgens kozen ze de aanpak met de meeste impact.  

  • Dag 4 ontwierpen we een stappenplan om duurzaamheidseducatie minder gefragmenteerd uit te werken en aan te bieden. Concreet doen we dat door duurzaamheidseducatie meer structureel te verankeren via een prototype te ontwikkelen van een onderzoekslab, dat op dit moment bekend is als Vrijplaats. Dit prototype is meteen afgetoetst bij studenten, hun feedback is meegenomen in de herwerking.

"Zonder de toppers van Duurzaam Educatiepunt was Vrijplaats nooit Vrijplaats geworden. In 2020 sleurden ze ons in volle eerste golf door een intensieve design sprint om ons verhaal scherper te krijgen & sindsdien kunnen we steeds opnieuw op hun expertise vertrouwen."

Relevantie voor het Hoger Onderwijs

Dit ontwerptraject mondde uit in een concept voor Vrijplaats: een onderzoekslab waarin multidisciplinaire teams via design thinking educatief materiaal ontwikkelen om de wereld beter te maken. Ondertussen zijn er verschillende docenten werkzaam, en verwelkomen ze jaarlijks meer dan 50 studenten uit de lerarenopleiding, en tal van andere richtingen.

Lees meer op de website(opent in nieuw venster) van Arteverldehogeschool, bekijk hieronder de Future Forward Talk over Vrijplaats of neem voor meer info contact op met Eef Thoen, Thomas Remerie, Valérie Lehouck en collega’s via het contactformulier (opent in nieuw venster)op de website van Arteveldehogeschool. 

Vrijplaats is ondertussen uitgegroeid tot een begrip binnen het Vlaamse hoger onderwijs, als voorbeeld hoe onderwijs voor en over duurzaamheid georganiseerd kan worden. Het sterk netwerk dat echte leervragen interdisciplinair onderzoekt breidt continu uit. Naast vzw’s, bedrijven, gemeentes,… worden ook partnerschappen aangegaan met andere docenten en hogeronderwijsinstellingen.