Een wicked onderwijsprogramma
Een ontwerptraject in samenwerking met UCLL
De uitdaging
De maatschappij en haar stakeholders worden steeds meer en steeds intenser geconfronteerd met “wicked problems”. Deze problemen raken niet louter opgelost door deze beter te definiëren of onder te verdelen in kleinere problemen, en ook het aanbrengen van nieuwe data brengt geen soelaas. Bovendien brengt het implementeren van oplossingen voor deze problemen politieke risico’s met zich mee. Deze problemen zijn dan ook niet louter moeilijk of persistent, “wickedness” impliceert geen specifieke moeilijkheidsgraad. Wicked problems zijn moeilijk omdat ze niet op te lossen vallen aan de hand van traditionele processen, deze hanteren kan zelfs leiden tot het verergeren van de problematiek. Een wicked problem heeft ontelbare oorzaken, is complex om te beschrijven, en heeft geen eenduidig antwoord. Hoe maken we tijd voor docenten om hiermee om te gaan?
Zo gingen we te werk
Duurzaam educatiepunt faciliteerde dit traject via een design thinking proces.
We stelden een kerngroep samen van docenten die deze uitdaging aangingen. In de verkenningsfase werden de effectieve noden in kaart gebracht en van daaruit een ontwerpvraag geformuleerd:
Hoe maken we onze studenten “Wicked Problem Proof”, echte Moving Minds, die duurzaam ondernemend het werkveld instappen, klaar om mee de toekomst te maken?
Deelvragen:
- Wat zijn de competenties die de studenten zich eigen moeten maken om Wicked Problem Proof (WPP) en als duurzaam ondernemer het werkveld in te stappen?
- Met welke (bestaande) onderwijsvormen kunnen we deze competenties ontwikkelen?
- Hoe bereiken we bovenstaande zonder de werkdruk te verhogen?
In de ontwerpfase gingen we op zoek naar antwoorden met als doel een paradigmashift te realiseren.
Relevantie voor het Hoger Onderwijs
De oplossing?
Denken als Bohr vs. Denken als Einstein
Kijken als de Dalai Lama vs. Kijken als Henry Ford
Handelen als Richard Branson vs Handelen als mr. Carson (Downton Abbey)
Smaakt dit naar meer? Lees het volledige proces, uitleg over de prototypes en de resultaten na in het Rapport Wicked Challenges & Design Thinking(PDF bestand opent in nieuw venster) of neem een kijkje op de website(opent in nieuw venster).
Voor meer info contact op met Ilse Van Berckt en Lotte Ovaere van UCLL.