Gedaan met laden. U bevindt zich op: Duurzaam ondernemen in Business Management en Entrepreneurship Overzichtspagina ontwerptrajecten

Duurzaam ondernemen in Business Management en Entrepreneurship

Een ontwerptraject in samenwerking met VIVES Hogeschool

 

De uitdaging

Docenten ondervonden dat er nog veel opportuniteiten waren om kennis en vaardigheden rond duurzaamheid in het curriculum te implementeren. Tegelijk vroegen ze zich af hoe dit kon gebeuren, en of studenten dit idee steunden. We zijn vertrokken vanuit volgende ontwerpvraag: Hoe zorgen we ervoor dat het ‘Business Project’-concept gebruikt wordt als verbindende spil om duurzame ondernemers te vormen? Hoe focussen we doorheen het curriculum meer op duurzaam ondernemen?

Zo gingen we te werk

Vanuit duurzaam educatiepunt pakten we deze uitdaging aan a.d.h.v. de design sprint methodiek, waarbij we een sprint team samenstelden waar we vijf opeenvolgende dagen intensief mee aan het werk zijn gegaan. Na een grondige voorbereiding, gingen we op maandag van start met een uitdaging, vrijdag sloten we af met feedback op het prototype, wat kon dienen als input voor de curriculumhervorming.   

Het sprintteam ging aan de slag met volgende langetermijndoelstelling:  

  • Binnen 5 jaar wordt BME door het werkveld gezien als de opleiding die ondernemers vormt die in staat zijn duurzame modellen/tools/vaardigheden/attitudes toe te passen.  

Op basis van interviews met experten (docenten, studenten, VOKA, OVAM,…) ontstonden nieuwe inzichten en werd een profiel opgemaakt van een duurzaam afgestudeerde student in de richting Business Management & Entrepreneurship.

In de daaropvolgende brainstormsessies gingen we op zoek naar de meest impactvolle oplossing voor de uitdaging. Dit leidde tot een ontwerp van een portfolio van een student Business Management & Entrepreneurship met een uitgesproken focus op duurzaam ondernemen. Finaal lieten we een testpubliek in interactie gaan met dit prototype, met als doel feedback te genereren zodat dit door de opleiding gebruikt kon worden om het curriculum te hervormen.   

Relevantie voor het Hoger Onderwijs

  • Een rapport met alle verzamelde input en conclusies;

  • Hoe ziet het profiel van de Duurzame Ondernemer eruit? Met deze vraag gingen docenten, economen en experts aan de slag en kwamen tot dit profiel. Deze profielschets(PDF bestand opent in nieuw venster) kan dienen als inspiratie of als startdocument bij een duurzame invulling van economische opleidingen. 

  • Een prototype van een portfolio van een student Business Management & Entrepreneurship. Dit geeft inzicht hoe het curriculum hervormd kan worden, en ziet de student het eigen profiel als duurzaam ondernemer doorheen de jaren groeien en heeft hij een duidelijk overzicht over het eigen ontwikkelingstraject. Het portfolio levert meteen ook een lijst van mensen op die hem tijdens zijn studie geholpen of geïnspireerd hebben. Op dit netwerk kan de student terugvallen eenmaal hij zelf in het werkveld staat. De student leert zichzelf kennen vanuit zijn talenten en werkpunten, maar evengoed vanuit wat hem drijft. Waar ligt zijn passie? En waar heeft de student impact op?