Gedaan met laden. U bevindt zich op: De duurzame (interieur)architect Overzichtspagina ontwerptrajecten

De duurzame (interieur)architect

Een ontwerptraject in samenwerking met Universiteit Hasselt

 

De uitdaging

Het laatste onderwijsbeleidsplan van de UHasselt, dat geldt tot 2029 bevat expliciet een operationele doelstelling gericht op het ontwikkelen van duurzaamheidscompetenties bij studenten. De faculteit Architectuur nam dit expliciet op in hun onderwijsplan. De vraag van de faculteit voor dit ontwerptraject: duurzaamheidscompetenties op een meer systematische manier te integreren in het curriculum. De hoop is dit traject als basis te kunnen gebruiken voor verdere verdieping en verbreding.

Transitieprioriteit ‘Omgeving voor de Toekomst’

Dit project werd samen met twee andere projecten geselecteerd uit de projectoproep ‘onderwijsinnovatie Omgeving voor de Toekomst(opent in nieuw venster)’, één van de zeven transitieprioriteiten van de Vlaamse Overheid. Deze oproep kadert binnen het project dat Duurzaam Educatiepunt binnen deze transitieprioriteit opneemt: ‘Hoger Onderwijs als transitieversneller(PDF bestand opent in nieuw venster)’.

Zo gingen we te werk

Na een onderzoek bestaande uit gesprekken met docenten kwamen we uit op een procesaanpak die inspeelt op vier trajectlijnen die op elkaar inwerken.

  1. Begripsverheldering. In deze trajectlijn zetten we in op het creëren van gemeenschappelijke taal en het expliciteren van verschillende visies op duurzaam wonen en bouwen. Daarnaast bekijken we hoe dit samen kan vallen met de UHasselt als civic universiteit(opent in nieuw venster).
  2. Experimenten. Deze trajectlijn start in januari met input uit andere trajectlijnen. In januari houden we een ontwerpdag waarin docenten vanuit de noden en aanwezige energie enkele diepgaande experimenten gaan vormgeven om aan te pakken in het tweede semester. Duurzaam Educatiepunt ondersteunt de uitwerking van deze experimenten en werkt toe naar een tweede ontwerpdag als afsluiting van het traject.
  3. Curriculumhervorming. In vier inspiratiesessies die elk één van de kerncompetenties behandelen, werken we stap voor stap toe naar integratie van deze competenties in het curriculum. Dit door via deze sessies een analyse te maken van waar de competentie al wordt onderwezen, en door de docenten na de sessie te verbinden met de onderwijsondersteuners die hen verder kunnen helpen.
  4. Hefboom. In dit ontwerptraject zetten we in op “verandering door aanwezigheid”. Elke maand gaan we één dag naar de UHasselt om de trajectlijnen uit te werken. Daarnaast zitten we telkens met de kerngroep samen, en met andere relevante stakeholders. Dit alles om met dit traject een zo groot mogelijke hefboom te vormen voor verdere verandering binnen de UHasselt.
“Wij zijn als docenten de bakstenen van deze richting. Wij doen ons best, maar soms ontbreekt het ons aan een beetje cement om alles tot een mooi geheel te bouwen. Jullie fungeren dit jaar als onze cement”

Relevantie voor het Hoger Onderwijs

De komende maanden buigen we ons met een kerngroep van enthousiaste docenten over dit vraagstuk. Binnenkort lees je hier meer over dit traject.

Ook een ontwerptraject op touw zetten?

Ontdek hoe we jou kunnen helpen!