De opdrachtgever is de partij die opdracht geeft tot het opmaken van een as-builtplan. Doorgaans is hij de initiatiefnemer van de uitgevoerde werken. Indien meerdere partijen in synergie betrokken zijn in de uitvoering van de werken, is de opdrachtgever van het as-builtplan degene die de grootste veranderingen aanbrengt in het openbaar domein, tenzij anders overeengekomen tussen de betrokken partijen. De opdrachtgever heeft de eindverantwoordelijkheid voor het doorsturen van GRB-conforme as-builtplannen naar Digitaal Vlaanderen.
Onderstaande schema’s geven een overzicht van de uit te voeren stappen voor de opdrachtgever:
Taken:
- Opmaak bestek/meetopdracht tot de opmaak van een GRB-conform as-builtplan, inclusief vastleggen opdracht en opdrachtzone
- Opvolging uitvoering opmaak as-builtplan door opdrachtnemer
- Doorsturen as-builtplan naar Digitaal Vlaanderen via het webformulier
- Opvolging keuring as-builtplan door Digitaal Vlaanderen
- Opvolging van herlevering van as-builtplan door opdrachtnemer bij afkeuring van het plan door Digitaal Vlaanderen en doorsturen van de herlevering via het webformulier
Termijnen:
Maximaal 11 werkdagen na het doorsturen van een as-builtplan ontvangt de opdrachtgever een uitspraak (goedkeuring/afkeuring) over de levering.
Maximaal 20 werkdagen na het doorsturen van een as-builtplan en bij goedkeuring van het plan kan de opdrachtgever het bijgewerkte GRB downloaden.
De opdrachtnemer is de partij die in opdracht van de opdrachtgever instaat voor het opmeten en de opmaak van het as-builtplan. Dit is bijvoorbeeld een landmeter, topograaf, studiebureau, de aannemer van de werken,…
Onderstaande schema’s geven een overzicht van de uit te voeren stappen voor de opdrachtnemer:
Taken:
- De opdrachtnemer voert de opmetingen uit op het terrein conform de specificaties opgelegd in het meetbestek of meetopdracht: Wat is de opdracht? Wat moet er gemeten worden? Volgens welke specificaties moet er gemeten worden?…
- De opdrachtnemer kan optioneel een uitsnede uit het GRB downloaden ten behoeve van:
- de aansluiting aan het referentiesysteem via achterwaartse insnijding (GVP1, GVP2, WRI1)
- het bekijken van de actuele toestand in het GRB
- de aansluiting van het as-builtplan op bestaande exemplaren GRB (WBN, WCZ, WRB,…)
- Hij werkt het as-builtplan af volgens de specificaties opgelegd in het bestek. Hiervoor kan hij gebruik maken van digitale controlesoftware voor GRB-metingen aangeboden door softwareleveranciers en DXF-templatebestanden.
Quick scan: Vooraleer op te leveren aan zijn opdrachtgever kan de opdrachtnemer zijn opmetingsplan vrijblijvend digitaal laten controleren door Digitaal Vlaanderen. Dit kan door het plan aan te bieden via het webformulier. De resultaten van een quick scan verplichten noch de opdrachtgever noch Digitaal Vlaanderen tot een latere aanvaarding van het gescande plan. Deze scan is louter informatief en vervangt geenszins een echte controle. Dit is een gratis dienstverlening die Digitaal Vlaanderen aanbiedt. Het aantal quick scans is beperkt tot twee per project.
- Als het plan is afgewerkt stuurt de opdrachtnemer het as-builtplan door naar de opdrachtgever
- Bij een afkeuring van het as-builtplan door Digitaal Vlaanderen onderneemt de opdrachtnemer de nodige stappen en levert hij binnen een zo kort mogelijk tijd (max. 1 maand) een nieuwe versie van het plan aan de opdrachtgever/Digitaal Vlaanderen rekening houdend met de fouten opgenomen in het kwaliteitsrapport.
Opmerking: In onderling overleg tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever kan deze laatste de opdrachtnemer ook machtigen om het as-builtplan rechtstreeks te leveren aan Digitaal Vlaanderen. Het beschikbare webformulier is hierop voorzien. Als opdrachtnemer is het hierbij wel aangeraden om de opdrachtgever via mail op de hoogte te brengen dat het as-builtplan effectief werd doorgestuurd naar Digitaal Vlaanderen.
Termijnen:
Maximaal 11 werkdagen na het doorsturen van een as-builtplan ontvangt de opdrachtgever een uitspraak (goedkeuring/afkeuring) over de levering.
- Maximaal 20 werkdagen na het doorsturen van een as-builtplan en bij goedkeuring van het plan kan de opdrachtgever het bijgewerkte GRB downloaden.
Onderstaande schema’s geven een overzicht van de uit te voeren stappen door Digitaal Vlaanderen:
Taken:
- Digitaal Vlaanderen ontvangt de as-builtplannen van de diverse opdrachtgevers aangeleverd via het webformulier
- As-builtplannen aangeleverd via het webformulier en volgens de “nieuwe” GRB-skeletspecificaties (die minimaal de GRB-basis bevatten) worden gecontroleerd conform de specificaties kwaliteitscontrole as-builtplannen(PDF bestand opent in nieuw venster). Digitaal Vlaanderen voert steeds minstens een digitale controle uit op de aangeleverde as-builtplannen. Er wordt enkel een controle uitgevoerd op de layers uit de GRB-skeletcomponent GRB-basis. Layers uit de aanvulling detail, een optie of eigen layers worden er vooraf uitgefilterd. Digitaal Vlaanderen streeft ernaar om de tijd tussen het ontvangen van het as-builtplan en de uitspraak te beperken tot maximum 11 werkdagen.
- Na controle doet Digitaal Vlaanderen een uitspraak over het as-builtplan en levert een kwaliteitsrapport aan de opdrachtgever.
- Na goedkeuring van het as-builtplan volgens de GRB-skeletspecificaties (die minimaal de GRB-basis bevatten), integreert Digitaal Vlaanderen het plan in het Grootschalig Referentiebestand (GRB). Digitaal Vlaanderen streeft ernaar om de tijd die verloopt tussen het ontvangen van een as-builtplan en de integratie ervan, te beperken tot maximum 20 werkdagen.
- Na integratie van het plan in het GRB verspreidt Digitaal Vlaanderen via de diverse producten (GRBgis, GRBcad, GRB-webdiensten) een bijgewerkte versie van het GRB.
- Digitaal Vlaanderen biedt ondersteuning aan de opdrachtgevers van de as-builtplannen via diverse opleidingen.
- Digitaal Vlaanderen biedt ondersteuning aan de opdrachtnemers door het beantwoorden van vragen - zowel praktische als technisch inhoudelijke vragen - over de GRB-skeletspecificaties. Voor opleidingen over de GRB-skeletbestekken verwijzen wij u door naar aanbieders van opleidingen.
Vragen?
Vragen bezorg je aan de Helpdesk Digitaal Vlaanderen: digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie), tel. 09 276 15 00, elke werkdag van 8 tot 19u.