“Handig om via de consultatietool een expert handicap in te schakelen voor vragen rond redelijke aanpassingen'’
Vandaag, 3 december 2024, is het Internationale Dag van Personen met een Handicap. Zijn er bij jouw departement of agentschap medewerkers met een handicap? Dan ken je wellicht de dienstverlening van de dienst Diversiteitsbeleid (DDB) van het Agentschap Overheidspersoneel. Annemie Van Uytven, HR-generalist bij Het Facilitair Bedrijf (HFB), vertelt over haar ervaringen met de ondersteuning van DDB.
Entiteiten nu zelf centrale actor
Annemie vertelt: ‘HFB is een entiteit met 850 medewerkers en 5% van onze mensen zijn personen met een handicap of chronische ziekte. Dat is een vrij hoog cijfer. We kennen DDB en zijn dienstverlening goed en werken op een fijne manier met hen samen.’
Eerder dit jaar wijzigde het gelijkekansendecreet. Daardoor veranderde de manier waarop jouw entiteit omgaat met het toekennen en uitvoeren van redelijke aanpassingen, ook wel gekend als tewerkstellingsondersteunende maatregelen (TOM). DDB paste daarop ook zijn dienstverlening aan.
‘Met de veranderde regelgeving krijgen wij als HR-professionals een andere rol in de TOM-werking. Vroeger konden we heel erg leunen op DDB, nu zijn we zelf de centrale actor in het vormgeven van een redelijke aanpassing voor een medewerker met een handicap. Dat vraagt inhoudelijke kennis en expertise op het vlak van handicap en chronische ziekte en dat hebben wij vaak niet.’
Extra werklast door wijziging in regelgeving
‘De wijziging in de regelgeving was voor ons als HR-professionals niet zo aangenaam. Ze brengt ook heel wat extra werklast mee op het vlak van opvolging en ondersteuning van onze medewerkers. Bij HFB gaat het om meer dan 40 medewerkers met een arbeidshandicap of chronische ziekte. Die verantwoordelijkheid lag vroeger bij DDB. De consultatiemomenten met de experten handicap van DDB zijn dan ook een heel goed instrument om hun expertise te krijgen in een dossier rond redelijke aanpassingen.’
Blijven rekenen op advies van DDB
‘Tijdens een verkennend gesprek met een medewerker met een handicap of chronische ziekte breng ik in kaart waar die tegenaan loopt op het werk of in het woon-werkverkeer. Daarna boek ik een consultatiegesprek in met een expert van DDB. Met de handige consultatietool gaat dat heel gemakkelijk: je boekt gewoon een slot in. Tijdens een consultatiegesprek, dat ongeveer een half uurtje duurt, schets ik de specifieke problematiek en vraag dan het advies van de expert over de redelijke aanpassingen.
‘Zo’n consultatiegesprek helpt me om daarna het gesprek met de medewerker vorm te geven en het te hebben over de voorgestelde aanpassingen. Op die manier kunnen we onze misschien kwetsbaardere medewerkers toch goed ondersteunen. We zijn blij dat we zorg voor hen kunnen blijven dragen, mede dankzij het advies van DDB waarop we met de consultatiegesprekken kunnen blijven rekenen.’