Gedaan met laden. U bevindt zich op: De Grote Versnelling (DGV) Fietsforum

De Grote Versnelling (DGV)

De Grote Versnelling (DGV) was een project, gefinancierd door het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, waarbij de samenwerking tussen Vlaanderen, de provincies en de lokale besturen voorop stond. Het project had als doel om het fietsbeleid in Vlaanderen te verbreden en versnellen. Dat gebeurde aan de hand van projecten, oftewel fietsdeals. Hiervoor zetten verschillende overheden sterk in op de samenwerking met bedrijven en verenigingen. Het project liep van 2021 tot midden 2022 en werd getrokken door een extern programmamanagement (Traject en The New Drive), met ondersteuning van Fietsberaad Vlaanderen.

Doelstellingen

DGV wilde het aandeel van de functionele fietsverplaatsingen verhogen en meer aandacht creëren rond fietsveiligheid, fietscomfort én vooral ook fietsplezier.

3 grote doelstellingen stuurden het programma:

  • Stap 1

    het aandeel van de fiets in de functionele verplaatsingen in Vlaanderen doen stijgen tot 20% tegen ten laatste 2025

  • Stap 2

    inzetten op een jaarlijkse daling van het aantal verkeersslachtoffers

  • Stap 3

    het functioneel fietsgebruik en het sportief/recreatief fietsgebruik nauwer met elkaar aansluiten, zodat ze elkaar wederzijds kunnen versterken

Fietsdeals in 4 thema's

Om DGV in de praktijk toe te passen, werden fietsdeals tot leven geroepen. Dat zijn praktische oplossingen, slimme ingrepen of wervende campagnes om het fietsen in Vlaanderen te stimuleren.

Fietsdeals konden zich focussen op één concreet project, zoals een fietsdeal rond bijvoorbeeld de aanleg van een fietsroute. Maar er konden ook thema’s gebundeld worden: zo kon een fietsdeal zowel de aanleg van een fietssnelweg, als het stimuleren van het gebruik ervan door naburige werkgevers en scholen, als het meten van de impact door onderzoekers bevatten.

De fietsdeals werden in 4 thema’s ingedeeld:

  • Beter draagvlak voor de fiets

    om zo de fietsreflex te versterken en in te zetten op de modal shift
  • Verkeersveiligheid

    want elk fietslachtoffer is er één te veel
  • Netwerken en infrastructuur

    om zo een betere fietsinfrastructuur te krijgen en bestaande fietsnetwerken op elkaar te laten aansluiten
  • Knooppunten en multimodale hubs

    want lange afstanden overbruggen met de fiets is minder evident. Maar door de eerste of laatste kilometers van je traject de fiets te nemen, in combinatie met het openbaar vervoer, kies je voor een duurzame verplaatsing.

Overzicht van alle fietsdeals

De volgende fietsdeals kwamen daaruit voort:

Wilt u meer info over de fietsdeals, stuur dan een mail via onderstaande knop.