Samenvatting: Begrenzing van het grondgebied van de stad Antwerpen (grootschalig). Doel: De dataset vormt de grootschalige basis van het Geografisch Informatie Systeem van de stad Antwerpen, als ondersteunend instrument voor de dienstverlening en het beleid van de verschillende diensten of bedrijfseenheden. Aanmaak: De stadsgrens werd bepaald op basis van de Kadscan bestanden en waar nodig gecorrigeerd op basis van de gebouwen, percelen en wegen uit de grootschalige basiskaart.
Filter
9069 resultaten
- ZIPKMLJSONCSV+2
- Vlagmodel, dubbelzijdig bord op paal in functie van stedelijke communicatie. Te plaatsen in de obstakelzone. Deze borden worden door een privébedrijf beheerd maar kunnen ook ingezetworden door de stad.JSONZIPHTMLGEOJSON+2
- Het Wegenregister is het middenschalig referentiebestand van de wegen in Vlaanderen. Het moet alle (openbaar toegankelijke) wegen van Vlaanderen bevatten, met bijbehorende attribuutgegevens. Wegenregister bevat ook de trage wegen. Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Wandelaars, fietsers en ruiters zijn de belangrijkste gebruikers. Het Wegenregister is opgedeeld in kleine wegsegmenten, die telkens van kruispunt tot kruispunt (knooppunten) lopen. Een kruispunt is een punt waar twee of meerdere wegen samenkomen. Het Wegenregister wordt door de stad lokaal bijgehouden en verrijkt met extra attributen, zoals snelheid, rijrichting en categorie Mobiliteitsplan.ZIPCSVJSONHTML+2
- ZIPCSVJSONKML+2
- Zone waar handelaars langer kunnen open blijven dan normaal is toegestaan, vanwege het toeristische karakter.ZIPCSVGEOJSONJSON+2
- Deze kaart toont de mate waarin infiltratie van hemelwater in de bovenste toplaag van de bodem mogelijk is. Op basis van de bodemkaart en de grondwaterkaart (m-mv) met diepte van de grondwatertafel werd de infiltratiekaart opgesteld. Hierin worden de bodemtypegegevens, met hun geschatte infiltratiecapaciteit, en de grondwaterstanden gecombineerd om een inschatting van de infiltratiegevoeligheid te geven. Deze infiltratiegevoeligheid wordt visueel weergegeven op de infiltratiekaart. In het kader van het hemelwaterbeleid en de principes van optimale afkoppeling met als doel de natuurlijke afstroming en infiltratie van regenwater te bevorderen, is het van belang om een inzicht te hebben in de bodemgesteldheid en infiltratiegevoeligheid van de bovenste grondlaag in Antwerpen. Op die manier kan de integratie van waterbeheer in het stedelijk ontwerp effectiever en efficiënter gestuurd worden, alsmede de lokalisatie van infiltratiegevoelige gebieden voor toekomstige bouwprojecten. Zo ontvangen de stadsdiensten regelmatig vragen van aannemers, architecten en studiebureau’s over infiltratiemogelijkheid op een bepaald perceel. Ook bij het ontwerp en uitvoering van openbare stadsvernieuwingswerken is deze informatie belangrijk. De opmaak van geohydrologische kaarten kan een bijdrage leveren aan een betere afstemming tussen ruimtelijke planning, ontwerp van de publieke ruimte, groenbeheer en waterbeheer. Het is goed mogelijk om kosten te besparen door meerdere beheeraspecten te combineren met de aanleg van groen-blauwe structuren: het aanpakken van wateroverlast, tegengaan van bodemverdroging, ontwikkeling van meer stedelijke natuur en biodiversiteit. Ten slotte, worden deze gegevens als onderbouwing gebruikt bij de opmaak van het hemelwaterplan; een plan waar op wijkniveau aangeduid wordt hoeveel infiltratie- en/of buffercapaciteit wenselijk is en in welke vormen (bv. als collectieve wadi, gracht of vijver). De opdracht betreft de opmaak van 4 geohydrologische kaarten, met name: een bodemkaart, een grondwaterkaart (meter - maaiveld) met een jaargemiddelde diepte van de freatische grondwatertafel onder straatniveau, een grondwaterkaart met jaargemiddelde peilen ten opzichte van het topografische referentieniveau (meter -/+ TAW) en een infiltratiekaart van de regio Antwerpen. De studie kadert binnen de karakterisering van de ondergrond van Antwerpen met het oog op de lokalisatie van infiltratiegevoelige gebieden voor toekomstige bouwprojecten. Deze kaarten beschrijven de ganse regiohet grondgebied van Antwerpen (stad Antwerpen met haar 9 districtenen deelgemeenten), met uitzondering van het Antwerpse havengebied. Voor de rechteroever van het Antwerpse havengebied zijn de mogelijkheden van hemelwaterinfiltratie en –buffering reeds onderzocht (Wat met hemelwater in het havengebied Antwerpen?, IMDC iov Port of Antwerp en Alfaport, 2013). In functie van het kalibreren en berekenen van grond- en grondwaterdata was het wel van belang om het havengebied te integreren in het modelgebied. . Het studiegebied wordt ten noorden, oosten, zuiden en westen, respectievelijk begrenst begrensd door de landsgrens en gemeenten Berendrecht, Deurne, HobokenStabroek, Kapellen, Brasschaat, Schoten Wijnegem, Wommelgem, Borsbeek, Mortsel, Edegem, Aartselaar, Hemiksem en LinkeroeverZwijndrecht.CSVJSONZIPKML+2
- Hekwerken worden in stedelijke gebieden geplaatst ten behoeve van de veiligheid. Met dit ene object wordt voorzien in een oplossing voor de afbakening, scheiding en articulatie van de publieke ruimte. De meest gekende toepassingen zijn de hekwerken langsheen bruggen en opgaande constructies, rondom dokken en kaden en langsheen vijvers en kanalen. Antwerpen heeft geen traditie in het plaatsen van hekwerken, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mechelen of Lier, waar het water door de stad loopt en om veiligheidsredenen balustrades werden geplaatst als afboording. In Antwerpen staat het enige noemeswaardige hekwerk langsheen de kaaien, waar stad en havengebied in de 19de eeuw door een hekwerk werden gescheiden; enkel de wandelterrassen lieten een blik toe op het havengebeuren. Sinds een aantal jaren duikt het hekwerk als straatmeubilair terug op. Meestal is de aanleiding de bescherming van de zwakke weggebruiker tegen het snelle en agressieve gemotoriseerd verkeer. De laatste jaren vind je ze ook meer en meer langsheen trambanen – een spoorvoertuig heeft immers altijd en overal voorrang. Bovendien wordt het steeds vaker voorgesteld als alternatief op de vele reeksen (verkeers) palen in de stad – met of zonder de mogelijkheid van begroening ertegen door klimplanten of haagstructuren. De Lijn en de groendienst zijn vandaag de grootste plaatsers van hekwerken en afsluitingen in de stad. De Vlaamse Vervoersmaatschappij plaatst ze op perrons langsheen centrale tram- en busbanen en als bescherming/afscheiding van de niet-overrijdbare beddingen. Het Stads- en buurtonderhoud gebruikt hekwerken op de groen- en speelterreinen als, afboording van vijvers en borders, als structuur voor hagen en klimplanten, om ballen op sport- en speelterreinen te ondervangen, .... Daarnaast werden in het verleden vaak kettingpaaltjes geplaatst aan schoolomgevingen, teneinde kinderen te beletten (impulsief) de straat over te steken bij het verlaten van de schoolpoort. Tenslotte is er nog een wegneembare/neerklapbare afsluiting die gebruikt wordt op pleinen om markten, foren of andere festiviteiten bij wijze van uitzondering toegang tot het plein te verlenen.HTMLCSVJSONKML+2
- In kaart brengen van de sierfonteinen op grondgebied Antwerpen.GEOJSONHTMLCSVJSON+2
- Samenvatting: Lokalisatie en documentatie van de sportinfrastructuur binnen het grondgebied van de stad Antwerpen. Doel: De geo-laag geeft de exacte locatie van de sportinfrastructuur weer en kan gebruikt worden in functie van ruimtelijke analyses in combinatie met andere informatie: spreiding, omgevingsanalyses, bereikbaarheid. De sportinfrastructuur is ingedeeld volgens volgend type: openluchtsport, binnensport en buurtport Aanmaak: De inventaris werd opgemaakt door de stedelijke sportdienst. Het bevat alle door de stad beheerde sportinfrastructuur, infrastructuur in concessie gegeven en privé infrastructuur. Vanwege de sterk veranderde context kan deze laatste minder volledig zijn. Elke voorziening heeft een laagste niveau (Lgste_Niv) en een hoogste niveau (Hgste_Niv) van bereik/ uitstraling. De volgende niveaus komen aan bod: buurt (400m), wijk (800m), stadsdeel (district of postcode), stedelijk (voor heel de stad), stadsgewest, nationaal of internationaal. GrondOpp is de grondoppervlakte van het perceel. SportOpp is de netto oppervlakte van de sportzalen of zwembaden. Capa_Zit is de maximale zitcapaciteit en Capa_Staan is de maximale staancapaciteit van de voorziening. Momenteel zijn deze waarden nog niet gekend. Gemeten opp is de netto sportoppervlakte.ZIPHTMLKMLCSV+2
- Samenvatting: Een stadsdeel is een verzameling van statistische sectoren en wijken en volgt de indeling van de postcodes. Het is een verfijning van het district Antwerpen met een indeling in 6 postcodes (2000-Centrum , 2018-Zuid, 2020-Kiel, 2030-Luchtbal, 2050-Linkeroever en 2060-Noord) Doel: Aanmaak:ZIPKMLJSONHTML+2
- Samenvatting: Afbakening van de luchthaven op het grondgebied van stad Antwerpen Doel: De afbakening kan gebruikt worden in functie van ruimtelijke analyses in combinatie met andere informatie: spreiding, omgevingsanalyses, bereikbaarheid Aanmaak: Op basis van de luchtfoto en de grootschalige basiskaart werd de afbakening van de luchthaven ingetekend. Er is een versnijding gebeurd op de gemeentegrens.HTMLZIPJSONCSV+2
- De dienst levensbeschouwingen-erediensten verzamelt gegevens over alle actieve geloofsgemeenschappen in Antwerpen. Dit als voorwaarde om het bestuursakkoord te realiseren waarbij de stad een integraal beleid voert rond locatie, vergunning en beheer van gebedsruimtes met aandacht voor de religieuze vrijheden maar ook voor de impact op de wijk en de omwonenden. Brandveiligheid, geluid, mobiliteit en ruimtelijke veiligheid zijn hierbij belangrijke criteria. Doel van dit centrale overzicht is enerzijds intern beleid te voeren rond publiek toegankelijke infrastructuur, anderzijds deze informatie te ontsluiten voor een extern publiek. Geïnteresseerden kunnen zelf opzoeken wie de in hun stad of buurt actieve geloofsgemeenschappen zijn. De gis-laag bevat informatie over adres, type (rooms-katholiek, protestants, joods, islamitisch,…), subtype (strekking, denominatie of nationaliteit), vzw-nummer, website en taal eredienst.HTMLCSVJSONKML+2