Sabam en de billijke vergoeding
Hebt u een zaak waar klanten komen en speelt u er muziek (radio, cd's of andere), dan bent u verplicht om naast een vergoeding die u aan Sabam betaalt, ook een Billijke vergoeding te betalen.
Sabam
Speelt u muziek op de werkvloer, in uw zaak of tijdens een evenement? Dan maakt u gebruik van het (inter)nationale repertoire van Sabam, de Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. Hiervoor hebt u een licentie nodig. In ruil kunt u hun repertoire vrij gebruiken.
De vergoeding die u hiervoor betaalt, is het auteursrecht. Sabam verdeelt deze rechten onder haar auteurs, componisten en uitgevers, zodat zij een eerlijke vergoeding ontvangen voor het gebruik van hun werken.
De Billijke vergoeding
De Billijke Vergoeding is een wettelijke licentie die u betaalt wanneer u opgenomen muziek afspeelt in een publiek toegankelijke ruimte. Deze vergoeding valt onder de naburige rechten en biedt een financiële compensatie voor het gebruik van het muzikale repertoire van uitvoerende kunstenaars en muziekproducenten.
Tot nu toe werd de Billijke Vergoeding geïnd door Honebel (voor de horecasector) en Outsourcing Partners (voor andere sectoren, lokale radio’s en tijdelijke evenementen). Zij doen dit in opdracht van PlayRight en SIMIM, die respectievelijk de uitvoerende kunstenaars en de muziekproducenten vertegenwoordigen. Deze organisaties verdelen de Billijke Vergoeding vervolgens onder hun leden.
Eén licentieaanvraag via Unisono
Unisono (opent in nieuw venster)is een platform opgericht door Sabam, PlayRight en SIMM. Via Unisono kunt u zowel Sabam als de Billijke vergoeding regelen via één licentieaanvraag. Verder biedt Unisono een tarievensimulator aan. U kunt ook de status van uw dossier(s) in real-time opvolgen en u hebt een zicht op hoe de vergoeding verdeeld wordt over de verschillende partijen.
Vragen of klachten
- Hebt u een vraag voor Sabam? Raadpleeg dan zeker de lijst van veelgestelde vragen(opent in nieuw venster). Vindt u geen antwoord op uw vraag? Contacteer Sabam dan via het contactformulier(opent in nieuw venster).
- Hebt u een vraag of klacht over deze materie, dan spreekt u best eerst de organisatie aan waarvan u een vraag tot betaling kreeg.
- Bent u niet tevreden of denkt u dat deze organisaties misschien niet correct handelen? Dan kunt u terecht bij de controledienst voor beheersvennootschappen van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Consumenten.