Klachten over een financiële dienst
Als u een klacht hebt over een financiële dienst of een financieel product, dan kunt u die klacht gratis aan een onpartijdige gespecialiseerde instantie voorleggen. Om precies te weten tot welke instantie u zich moet wenden, kunt u de onderstaande tabel raadplegen.
U neemt altijd in eerste instantie contact op met de klachtendienst van de betrokken financiële instelling, verzekeringsonderneming of pensioeninstelling.
U kunt een beroep doen op de verschillende instanties die klachten over financiële diensten en producten behandelen, maar daarbovenop kunt u ook een gerechtelijke procedure inspannen.
Bevoegdheden | Instantie |
---|---|
| Ombudsfin, de bemiddelingsdienst voor banken, kredieten en beleggingen |
Ombudsman van de Verzekeringen | |
| Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) |
| Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie |
| Federaal agentschap voor beroepsrisico's (Fedris) |
Op de website Wikifin.be van de Belgische Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten FSMA vindt u gratis onafhankelijke, betrouwbare en handige informatie(opent in nieuw venster) die u helpt bij uw financiële beslissingen.