Gedaan met laden. U bevindt zich op: Betaling van de heffing op leegstand en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen

Betaling van de heffing op leegstand en verwaarlozing van bedrijfsgebouwen

Wie betaalt de belasting bij leegstand van een bedrijfsruimte?

De belasting is verschuldigd door de persoon die op 1 januari van het aanslagjaar een van de volgende zakelijke rechten op het bedrijfsgebouw heeft:

  • de volle eigendom
  • het vruchtgebruik
  • het recht van opstal of van erfpacht.

Als de belasting ingekohierd is op naam van verschillende personen, kan ze bij elk van hen ingevorderd worden. De belastingschuldigen zijn hoofdelijk gehouden tot betaling. Dat betekent dat als u als mede-eigenaar het origineel aanslagbiljet ontvangt, u het gehele bedrag van de belasting moet betalen vóór de uiterste betaaldatum die op het aanslagbiljet staat. U kan het deel dat u voor de andere mede-eigenaars hebt betaald van die anderen terugvorderen.

Wanneer moet er betaald worden?

  • Leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimten in Vlaanderen worden opgenomen in een inventaris. Die inventaris wordt jaarlijks bijgewerkt. De heffing moet worden betaald in het kalenderjaar dat volgt op de derde opeenvolgende registratie in de inventaris (het aanslagjaar).
  • Het aanslagbiljet wordt verzonden aan één belastingschuldige. Die moet de hele belasting betalen, ook al is hij slechts gedeeltelijk eigenaar. Als er andere mede-eigenaars/belastingplichtigen zijn, dan krijgen die een duplicaat van het aanslagbiljet, samen met een begeleidende brief. Wie de betaling uitgevoerd heeft, kan van alle mede-eigenaars/belastingplichtigen een deel terugbetaling eisen, elk voor hun aandeel in de eigendom van de bedrijfsruimte. De Vlaamse Belastingdienst komt niet tussen in deze procedure.
  • Op het aanslagbiljet vindt u onder meer volgende gegevens terug:
    • de verzendingsdatum
    • de datum van uitvoerbaarverklaring van het kohier
    • het kohierartikel
    • het aanslagjaar
    • de grondslag van de belasting
    • het te betalen bedrag
    • de uiterste betaaldatum
    • de termijn waarbinnen bezwaar kan ingediend worden, bij welke instantie dit moet gebeuren en de formaliteiten die daarbij nageleefd moeten worden.
  • Als de heffing opgeschort is, wordt tijdens de opschortingsperiode toch ook een aanslagbiljet verstuurd. De betaling van de opgeschorte belasting is voorlopig alleen maar opgeschort. U vindt meer informatie over de betaalverplichting bij opschortingen op de pagina over de soorten opschortingen en hun toepassingsvoorwaarden.