Thema's
De vervoerregio Waasland heeft haar beleidsplan opgedeeld in 7 thema’s die samen de bouwstenen vormen van de visie in het Regionaal Mobiliteitsplan.
Fietsnetwerk
De vervoerregio Waasland gelooft heel sterk in het potentieel van de (elektrische) fiets. We zien deze als het middel bij uitstek om meer mensen
uit de auto te halen, in het bijzonder voor verplaatsingen naar school of werk. Meer fietsers en minder wagens op de weg maakt onze leefomgeving leefbaarder en veiliger, maar zorgt er ook voor dat het openbaar vervoer en het resterende autoverkeer vlotter kunnen doorrijden. En wie fietst verbetert ook de eigen gezondheid.Om het gebruik van de fiets te stimuleren, willen we het fietsnetwerk op punt zetten. Fietsers moeten zich op een veilige, vlotte en comfortabele manier naar hun werk, de winkel, de bushalte of het station, … kunnen verplaatsen. Fietsroutes moeten hiervoor de verschillende kernen met elkaar verbinden. Ook de kwaliteit van de fietsinfrastructuur moet beter. Drempels voor het fietsgebruik willen we wegwerken, zoals ontbrekende verbindingen in het fietsroutenetwerk en gevaarlijke kruispunten. En we streven naar degelijke fietsstallingen en oplaadpunten voor elektrische fietsen. Omwille van de veiligheid scheiden we fietsers zoveel mogelijk van auto’s en vrachtwagens.
Openbaar vervoer
Het openbaar vervoer is de duurzame manier van verplaatsen die plekken bereikbaar maakt waarvoor de fiets vaak minder geschikt is. Een nieuw openbaar vervoernetwerk is vraaggericht opgebouwd door bus en trein vooral te voorzien op plaatsen en momenten waar veel mensen er (mogelijk) gebruik van maken. Waar en wanneer de vraag naar vervoer beperkter is, kunnen mensen rekenen op openbaar vervoer op maat. Het openbaar vervoernetwerk is integraal en gelaagd, in die zin dat het bus- en flexvervoer een aanvulling vormt op het treinvervoer. Om de combinatie van bus en trein te stimuleren als goed alternatief voor de eigen wagen, stemmen we de bus en de trein beter op elkaar af en nemen we maatregelen om beide vlot te laten doorstromen.
De NMBS en De Lijn organiseren het openbaar vervoer. Maar ook hier is samenwerking met lokale besturen en andere partners van groot belang om kwalitatief vervoer aan te bieden. Hieronder enkele speerpuntacties om het gewenste beleid rond openbaar vervoer uit te voeren.
Wegennetwerk
De vervoerregio Waasland wil dat het gemotoriseerde verkeer vlotter en veiliger verloopt. Daarom maakten we een kaart die alle wegen indeelt volgens hun gewenste gebruik. De Europese en Vlaamse hoofdwegen zijn de belangrijkste verbindingswegen op internationaal en interregionaal niveau.
Doorgaand verkeer wensen we op deze hoofdwegen, op de regionale wegen en op de interlokale wegen. Plaatselijk verkeer hoort thuis op de lokale wegen. Elk type weg krijgt een (her)inrichting volgens het gewenste gebruik en in lijn met algemeen aanvaarde richtlijnen. Tegelijk wensen we de kernen er leefbaarder door te maken. Dit kan onder meer door het weren van sluipverkeer op de lokale wegen.
Logistiek en goederenvervoer
De vervoerregio Waasland wil de impact van het vrachtwagenverkeer en -parkeren op de leefbaarheid in de kernen verminderen, en maakte daartoe een kaart met routes voor regionaal vrachtverkeer. Deze routes zijn zo gekozen dat vrachtwagens op wegen kunnen blijven die ervoor bestemd zijn, zonder te ver te moeten omrijden om hun bestemming te bereiken. Zo zorgen we dat bedrijven goed bereikbaar zijn Dit kan nog worden versterkt door bedrijven te stimuleren om zich zo veel mogelijk te vestigen langs vrachtroutes. Met maatregelen zoals een kilometerheffing met variabele tarieven kunnen we vrachtwagens stimuleren om gebruik te maken van de geselecteerde vrachtroutes.
Verkeersveiligheid
Veiligheid is een belangrijke doelstelling voor de vervoerregio Waasland. We willen het aantal verkeersslachtoffers verminderen en het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul herleiden. Hiervoor zijn maatregelen nodig die deelname aan het verkeer voor elke weggebruiker veiliger maken. Als verplaatsingen met een duurzaam vervoermiddel zoals de fiets veiliger worden, verhoogt ook de kans dat meer mensen de eigen wagen aan de kant laten.
Leefbaarheid
De vervoerregio wil dat de mobiliteit van morgen bijdraagt aan een leefbaar Waasland, vooral in de kernen. Het gaat hier hoofdzakelijk om het verminderen van de hinder door doorgaand verkeer op wegen die hier niet voor geschikt zijn. Meer algemeen mag de manier waarop we ons verkeer organiseren de kwaliteit van ons leven en welzijn niet verminderen.
Flankerend beleid
De mobiliteit in het Waasland en de impact ervan op onze leefomgeving kan ook verbeteren via flankerende maatregelen. Slimme en innovatieve systemen kunnen eraan bijdragen om ons gemakkelijk en vlot te verplaatsen. Een doordacht parkeerbeleid kan mensen stimuleren om zich in kernen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te verplaatsen. Mobiliteit die voor iedereen betaalbaar is zorgt ervoor dat iedereen de kans heeft om zich te verplaatsen. Via campagnes kunnen we meer mensen op de fiets of het openbaar vervoer krijgen. Minder vervuilende voertuigen en meer elektrische leiden tot minder uitstoot van schadelijke stoffen. Waar mogelijk kunnen wegen gedeeltelijk onthard worden, en bij de aanleg van nieuwe wegen kan de nodige verharding gecompenseerd worden door elders te ontharden. Handhaving verhoogt de veiligheid.