Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Waasland
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Waasland aan de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan. Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat Regionaal Mobiliteitsplan.
Documenten van het RMP (2020-2024)
Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (Oriëntatienota), synthesefase (Synthesenota) en eindfase (Beleidsplan).
- Stap 25/12024
Regionaal Mobiliteitsplan - Beleidsplan
Op 6 februari 2024 heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan voor de vervoerregio Waasland officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 25 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Waasland uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid, de provincie, de NMBS en Infrabel. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
Regionaal Mobiliteitsplan - beleidsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Regionaal Mobiliteitsplan - krachtlijnen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 15/92022
Synthesenota
In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota.
Op de vervoerregioraad van 15 september 2022 werd de synthesenota gevalideerd door de leden van de vervoerregioraad.
- Stap 26/32020
Oriëntatienota
De Vervoerregioraad Waasland heeft op 26 maart 2020 de oriëntatienota goedgekeurd. De oriëntatienota is een eerste stap in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De oriëntatienota beschrijft hoe onze mobiliteit georganiseerd is, hoe de bestaande netwerken gebruikt worden, hoe we ons verplaatsen, welke verplaatsingsrelaties er zijn, …
Ook knelpunten en sterktes komen aan bod. Kortom, de oriëntatienota geeft een beeld van de bestaande toestand van mobiliteit in onze regio.
Plan-MER (2022-2024)
De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Omgevingseffecten (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.
- Stap 17/12024
Op 17 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Waasland.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
- Stap 4/92023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot 2 november 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 5 augustus 2023 t.e.m. 2 november 2023.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Omgevingseffecten op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 18/12023
Het Team Omgevingseffecten (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland.
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
- Stap 29/92022
Vervoerregio Waasland verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 29 september 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving (GOP en BJO) en Vlaamse Milieumaatschappij (Team Luchtbeleid)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Hulst(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Lokeren(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies provincie Zeeland(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Terneuzen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Vlaamse Milieumaatschappij (Team Watertoets)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 27/92022
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Waasland op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Participatietraject opmaak Regionaal Mobiliteitsplan (2019-2023)
- Stap 28/22023
Het doel van de infosessie was om de stakeholders inzicht te geven in de actieprincipes van het Regionaal Mobiliteitsplan voor de vervoerregio Waasland. Ze kregen de mogelijkheid om vragen te stellen, opmerkingen te geven, bezorgdheden te delen …
Verslag infosessie stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 7/112022
Deze infosessie werd gehouden voor stakeholders en raadsleden.
Verslag infosessie voor stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)
Verslag infosessie voor raadsleden(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 17/122019
Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog ronde de uitdagingen voor mobiliteit.
Openbaar vervoerplan korte termijn (2019-2020)
Openbaar vervoerplan - oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 1(PDF bestand opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 2(opent in nieuw venster)
Openbaar vervoerplan - synthesenota bijlage 3(PDF bestand opent in nieuw venster)
Voorkeursscenario: ontwerp OV-plan(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijkomende budgetten Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Toelichting Hoppinpunten en VoM-haltes(PDF bestand opent in nieuw venster)