Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Vlaamse Ardennen

Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Vlaamse Ardennen

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Vlaamse Ardennen aan de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan. Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat Regionaal Mobiliteitsplan.

Documenten van het RMP (2020-2024)

Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (Oriëntatienota), synthesefase (Synthesenota) en eindfase (Beleidsplan).

  • Stap 23/22024

    Regionaal Mobiliteitsplan - Beleidsplan

    Op 13 maart 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan voor de vervoerregio Vlaamse Ardennen officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 23 februari 2024 definitief heeft vastgesteld.

  • Stap 27/12023

    Synthesenota

    In de synthesefase wordt de richting van het toekomstige mobiliteitsbeleid verder verkend. De doelstellingen werden vastgelegd op basis van de ambities. Twee strategische toekomstscenario’s voor de regio werden opgemaakt. De synthesenota werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 27 januari 2023.

    Synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 21/22020

    Oriëntatienota

    In een oriëntatienota wordt de ruimtelijke en verkeersplanologische context, verrijkt met de daarbij horende visies van de stakeholders beschreven. Vanuit deze inventarisatie komt een regionaal mobiliteitsprofiel tot stand, en worden kansen en knelpunten geïdentificeerd. De oriëntatienota werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 21 februari 2020.

    Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

Plan-MER (2022-2024)

De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Omgevingseffecten (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.

Participatietraject (2019-2023)

  • Stap 7/32023

    Het doel van de sessie was om de raadsleden en stakeholders inzicht te geven in het actieprogramma van het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio Vlaamse Ardennen, en hen de kans te geven om vragen te stellen, opmerkingen te geven, bezorgdheden te delen …

    Verslag infosessie raadsleden(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Verslag infosessie stakeholders(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 22/122020

    Burgers werden uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit. Ze werden geselecteerd in een representatieve steekproef.

    Rapport burgerbevraging(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 9/112020

    Er werd ingegaan op de volgende thema’s:

    • Ruimte en mobiliteit

    • Openbaar vervoer op lange termijn

    • Fietsen en verkeersveiligheid

    • Vracht en autoverkeer

    Verslag stakeholderssessie(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 2/92020

    In een workshop met Waalse stakeholders werd informatie uitgewisseld betreffende basisbereikbaarheid en nagegaan hoe zij het Vlaamse beleidstraject konden volgen.

    verslag peergroupsessie(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 7/52020

    Na een informatieve webinar over de stand van zaken betreffende het kernnet/aanvullend net en het vervoer op maat, gingen de stakeholders in discussie met de ontwerpers van het OV-plan via een participatieve teleconference.

    verslag stakeholdersoverleg(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 6/32020

    In dialoog met jongeren werd door middel van enkele fictieve cases de problematiek van zich verplaatsen in de regio geschetst en werden oplossingen binnen basisbereikbaarheid onderzocht.

  • Stap 20/22020

    Problemen en kansen in het woon-werkverkeer werden met de economische actoren actief in de regio besproken. In het bijzonder werd ingegaan op de rol spelen door het vervoer op maat.

  • Stap 21/12020

    Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject.

  • Stap 18/122019

    Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.

Openbaar vervoerplan korte termijn (2019-2020)

De vervoerregio Vlaamse Ardennen heeft op 11 september 2020 het nieuwe vervoerplan voor de regio goedgekeurd. Het net bestaat enerzijds uit lijnen met een uitdrukkelijke feederfunctie van en naar de lijnen van het spoor- en het kernnet, en anderzijds uit meer ontsluitende lijnen die het kernnet complementeren. De belangrijkste speerpunten zijn :

  • Een busnetwerk dat zowel qua reiswegen als qua dienstregeling beter wordt afgestemd op het treinnetwerk van de NMBS en inspeelt op de effectieve vervoersvraag tussen kernen.
  • Inzetten op sterke stamassen, dus hogere frequenties op die assen waar de grootste verplaatsingsstromen worden vastgesteld, zowel tijdens weekdagen als in het weekend.
  • Het bundelen van een aantal buslijnen op grote assen waardoor frequenter, maar ook sneller gereisd kan worden.

Lacunes in het regulier net worden ingevuld met het zogenaamde vervoer op maat. Voor de plaatsen die niet of minder goed gedekt zijn door het treinnet en het reguliere busnet biedt het vervoer op maat flexibele en vraaggestuurde oplossingen. Vervoerregio Vlaamse Ardennen heeft een concept van vervoer op maat uitgewerkt geënt op 5 sporen :

  • Flexvervoer
    Om de ‘witte vlekken’ in het vervoerssysteem kwaliteitsvol te kunnen ontsluiten, is een vraagafhankelijk systeem van flexibel vervoer voorzien. Dat vervoer richt zich zowel naar de open gebruiker als naar de doelgroepgebruikers (vervoer van personen met een rolstoel en vervoer van personen die begeleiding nodig hebben).
  • Deelmobiliteit
    Deelmobiliteit is een belangrijke pijler in het vervoerplan. Er wordt geïnvesteerd om zowel fiets- als autodeelsystemen regiobreed uit te rollen.
  • Semi-flex vervoer naar diverse attractiepolen te Velzeke.
  • Aanvullende vaste lijnen naar het recreatiedomein De Gavers en het Kluisbos, alsook laatavondvervoer op vrijdag en zaterdag in aansluiting op het treinaanbod te Oudenaarde.
  • Een groeiend doelgroepenvervoer

Het goedgekeurde openbaar vervoerplan zal nu verder uitgewerkt worden door De Lijn en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid, waarbij flankerende maatregelen die zorgen voor een vlotte doorstroming, en de interactie met andere modi en andere beleidsdomeinen een belangrijke rol spelen.

Openbaar vervoerplan - oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan - synthesenota(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan - bijlage 2: stakeholdersoverleg(PDF bestand opent in nieuw venster)

Dienstregelingsconcepten pendelbus De Gavers, pendelbus Kluisbos en semi-flex Velzeke(PDF bestand opent in nieuw venster)

Addendum semi-flex Velzeke(PDF bestand opent in nieuw venster)

Hoppinpunten(PDF bestand opent in nieuw venster)

Haltes flexvervoer en andere VoM-concepten(PDF bestand opent in nieuw venster)

Kernnet - aanvullend net(PDF bestand opent in nieuw venster)

Vervoer op Maat: bijkomend budget 2022-2023-2024(PDF bestand opent in nieuw venster)