Gedaan met laden. U bevindt zich op: Doelstellingen en ambities

Doelstellingen en ambities

Hoe gaan we ons verplaatsen? Hoe vervoeren we onze goederen? En kan het op een duurzame manier? Bekijk de beleidsdoelstellingen en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Limburg. Daarin kijken we vooruit naar 2030, met een doorkijk naar 2050.

Strategische doelstellingen

Het Regionaal Mobiliteitsplan voor de vervoerregio Limburg heeft als doel de mobiliteit in de regio te optimaliseren en duurzame oplossingen te bieden voor verschillende vervoersmodi. De vervoerregio Limburg heeft 6 gezamenlijke doelstellingen uitgewerkt.

  • Kansrijke en aantrekkelijke regio

    De vervoerregio zal zich verder ontwikkelen vanuit de belangen van al haar inwoners. Hierin zitten relaties naar de ruimtelijke ordening, het openbaar vervoer en een goede bereikbaarheid van voorzieningen.

  • Toeristische en recreatieve regio

    Vervoerregio Limburg wil zijn groene omgeving verder inzetten als toeristisch product en zich verder profileren als toeristisch fietsparadijs om ook dé toonaangevende fietsregio te worden op het vlak van functionele fietsverplaatsingen, met een versnelde uitbouw van de fietssnelwegen als duidelijke ambitie.

  • Logistieke en welvarende regio

    De goede ligging in de Euregio en de nabijheid van grote infrastructuurassen dragen bij aan een goede economische bereikbaarheid.

  • Gezonde en duurzame regio

    Gezondheid en omgevingskwaliteit is een sterke basis voor verdere groei. Vervoerregio Limburg legt linken naar de gewenste modal split van 40% duurzame verplaatsingen, CO2-vrije verplaatsingen, duurzame logistiek en combimobiliteit, maar zeker ook naar de ruimtelijke structuur in Limburg.

  • Slimme en innovatieve regio

    Vervoerregio Limburg omarmt mobiliteitsinnovaties en heeft de ambitie om de proeftuin van Vlaanderen te worden op het gebied van slimme mobiliteit. Er zijn in Limburg heel wat sterke partners aanwezig om dat mee op de kaart te zetten.

  • Over de grenzen van de regio

    Limburg kijkt over zijn grenzen en realiseert projecten en gaat in overleg met zowel de Vlaamse buurregio’s als Nederland, Duitsland en Wallonië.

Ambities

De 11 ambities zijn een samenvatting van wat, nu en in de toekomst, belangrijk is in de vervoerregio. Ze geven een invulling aan de vooropgestelde doelen en verduidelijken het effect dat beoogd wordt op de middellange en lange termijn.

  • Een selectieve en aantrekkelijke kernversterking

    Nabijheid is voor de vervoerregio de basis voor een duurzamere en gezondere mobiliteit. Wanneer woningen, werkplekken, activiteiten en voorzieningen op wandel- en fietsafstand van mekaar georganiseerd worden, is er minder nood aan verplaatsingen.

  • Vlotte reisbeleving van deur tot deur bevorderen

    Probleemloos en comfortabel overstappen tussen het openbaar vervoer, de fiets en de auto: die vrijheid wordt de reiziger geboden door hoogkwalitatieve, toegankelijke en vlot bereikbare Hoppinpunten te voorzien.

  • Kwaliteitssprong van het fietsparadijs

    Er wordt sterk ingezet op de realisatie van een performant fietsnetwerk dat niet enkel recreatief, maar vooral ook functioneel gebruikt kan worden, om de autoafhankelijkheid terug te dringen.

  • Combimodaal en gelaagd openbaar vervoernetwerk als toonbeeld van snel en betrouwbaar reizen

    Vervoerregio Limburg streeft naar een multimodaal reisgedrag waarbij reizigers zich vlot en duurzaam verplaatsen. Overstappen, bereikbaarheid, vlotte verbindingen, voldoende capaciteit en een basisfrequentie dienen gegarandeerd te worden. Voor de reiziger is het van groot belang dat dit systeem betaalbaar, concurrentieel en voldoende beschikbaar blijft.

  • Selectief optimaliseren van het wegennet

    Het wegennetwerk wordt geoptimaliseerd: selectief het wegennetwerk aanpassen zodat
    missing links aangepakt worden, maar ook bestaande links schrappen of verlengen. De garantie van een vlotte afwikkeling en betrouwbare doorstroming op het dragend wegennet (regionale & interlokale wegen) zorgt voor minder hinder en meer veiligheid op het lokale wegennet. Om de druk van het goederenvervoer op de omgeving te beheersen en de leefbaarheid en veiligheid te garanderen, wordt de routevorming van het vrachtverkeer op het lokale wegennet duidelijker gestuurd.

  • Modusneutraal denken als speerpunt voor de logistieke ontwikkeling

    De vervoerregio wil de druk van het logistieke verkeer over de weg verminderen door in te zetten op een modal shift naar vervoer over water en spoor. Daardoor wordt er gewerkt aan de consolidatie en het slim bundelen van vrachtstromen en het clusteren van bedrijvigheid op multimodaal ontsloten plekken. Transporten kunnen zo efficiënter georganiseerd worden en leegvrachten worden geminimaliseerd. Ook in een goed uitgebouwd en verknoopt multimodaal netwerk zal er nog steeds nood zijn aan transporten over de weg.

  • Creëren van een nieuwe mobiliteitscultuur

    De vervoerregio zet in op het motiveren en prikkelen van reizigers zodat een gedragsverandering plaatsvindt. Een nieuwe mobiliteitscultuur en mentaliteitswijziging (mental shift) moet ervoor zorgen dat reizigers en transporteurs meer bedachtzame keuzes maken uit verschillende vervoersmodi via Hoppinpunten. Daarnaast worden gebruikers via push-en-pull-maatregelen (goede communicatie, technologische tools, regelgeving …) aangezet en verleid om die alternatieven te gebruiken.

  • Verminderen vervuilende kilometers

    Limburg is een voortrekker op het gebied van onderzoek en ontwikkeling van nieuwe modi voor duurzaam vervoer door de sterke samenwerking tussen het bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheden. Technologie helpt om de omslag te maken naar groene wagenparken, vloten en buslijnen. Er is minder verkeersdrukte en minder vervuiling.

  • Nul als streefdoel voor het aantal verkeersdoden

    Er wordt gestreefd naar nul verkeersdoden. Daarom investeert Limburg in veilige infrastructuur, goede fietspaden en wegen en zet ze in om systematisch te sensibiliseren, te controleren en te sanctioneren.

  • Van bezit naar gebruik

    Om combimodaliteit te bevorderen, wordt een uitgebreide keuze van alternatieve vervoerswijzen aangeboden. Die spelen in op nabijheid en kunnen het (auto)bezit laten dalen. Dat vraagt om een gebiedsgerichte aanpak. Mobility as a service (MaaS) staat voor de verschuiving van persoonlijke vervoerswijzen naar mobiliteitsoplossingen die worden gebruikt als een dienst

  • Limburg voor en door partnerschap

    Mobiliteit stopt niet aan de grenzen van de regio. De vervoerregio wil zoeken naar partners (bijvoorbeeld overheden, bedrijven, universiteit en incubatoren, scholen, ziekenhuizen, grotere attractiepolen, lokale besturen, verenigingen… ) en die uitdagen om mee te werken aan innovatieve of slimme mobiliteitsoplossingen. Een nieuwe mobiliteitscultuur vraagt om een collectieve verantwoordelijkheid en slimme samenwerkingen met alle mobiliteitsdeelnemers.

Leidende principes

Om de vooropgestelde sterke targets te realiseren, is er nood aan een integrale aanpak. Er wordt uitgegaan van drie leidende principes.

  • Verbeteren van het mobiliteitsaanbod, met het oog op combimobiliteit en synchromodaliteit

  • Actief inzetten op gedragsverandering

  • Beter afstemmen tussen ruimte en mobiliteit