Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Kempen
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Kempen aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP.
Documenten RMP (2020-2023)
Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).
- Stap 11/12024
Op 11 januari 2024 heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Kempen officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 20 december 2023 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Kempen uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid, de provincie en de haven. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
In de synthesenota worden de scenario’s onderling afgewogen van elkaar en getoetst aan de doelstellingen. Op het eind van de synthesenota wordt een voorkeurscenario beschreven met reeds een aanzet naar flankerende maatregelen om tot de uitwerking van het voorkeurscenario te komen.
De synthesenota is een beschrijvende nota van de scenario’s met voldoende detailniveau om de doorrekeningen mogelijk te maken. De synthesenota is de tweede deelnota na opmaak van de oriëntatienota. De synthesenota is de opstap naar het beleidsplan. Het beleidsplan wordt uiteindelijk het bindend document waar de visie en de concrete acties in worden beschreven.
De vervoerregio Kempen is volop bezig met het opstellen van een plan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie voor alle vervoermiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. Voor dat regionaal mobiliteitsplan is de eerste stap gezet in de vorm van een oriëntatienota.
Bekijk:
Plan-MER (2022-2023)
In het kader van de opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Kempen wordt een plan-MER opgemaakt krachtens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van de milieueffectrapportage’. De milieubeoordeling verloopt in verschillende fases.
- Stap 7/122023
Op 7 december 2023 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Kempen.
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
- Stap 31/52023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 31 mei 2023 tot 29 juli 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 19 mei 2023 tot 16 augustus 2023.
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Het Team MER (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Kempen.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-Mer opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team Mer op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 16/62022
Vervoerregio Kempen verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 16 juni 2022 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Bergeijk, Bladel, Eersel en Reusel-De Mierden (NL)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Brecht(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies De Vlaamse Waterweg(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving en Vlaamse Milieumaatschappij (Luchtbeleid) (PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving (Team Mer)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Dessel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Goirle (NL)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Malle(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Antwerpen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Noord-Brabant (NL)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Retie(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Rijkevorsel(PDF bestand opent in nieuw venster)
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Kempen op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Participatietraject (2019-2023)
Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Kempen een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.
- Stap 21/62022
Co-creatie met bedrijven
- Stap 7/62022
Werkgroep 2 - burgers en stakeholders
- Stap 19/42022
Werkgroep 1 - burgers en stakeholders
- Stap 16/122021
Werkatelier Burgers en stakeholders
- Stap 15/122021
Werkatelier Burgers en stakeholders
- Stap 9/122021
Werkatelier Burgers en stakeholders
- Stap 8/122021
Werkatelier Burgers en stakeholders
- Stap 26/82021
Co-creatie met stakeholders/middenveldorganisaties: scenario's
- Stap 3/122020
Burgerdebat Oosterkempen
- Stap 2/122020
Burgerdebat Zuiderkempen
- Stap 26/112020
Burgerdebat Noorderkempen
- Stap 25/112020
Burgerdebat Middenkempen
- Stap 21/92020
Co-creatie met stakeholders/middenveldorganisaties: menukaart VOM
- Stap 5/32020
Co-creatie met stakeholders/middenveldorganisaties: VOM (Vervoer Op Maat)
Openbaar vervoerplan (2019-2020)
Vervoerregio Kempen was de eerste Vlaamse vervoerregio met een goedgekeurd plan voor alle reguliere buslijnen van het openbaar vervoer. Het plan werd afgeklopt op de vervoerregioraad van 18 februari 2020.
Vervoerregio Kempen heeft zichzelf duidelijke spelregels opgelegd voor de opmaak van het openbaar vervoerplan. Het basisprincipe daarbij was het afstemmen van het openbaar vervoer van De Lijn op de noden van de reizigers, en op andere vervoersmiddelen.
De uitgewerkte kaart van dit openbaar vervoerplan vindt u hier terug.
Let op: de verbindingen die bij andere vervoerregio’s horen, zijn weergegeven onder voorbehoud van de verdere goedkeuring in de desbetreffende vervoerregioraad. Hieruit kunnen geen conclusies getrokken worden voor andere regio’s. Ook zijn ze sowieso niet volledig weergegeven.
Op de kaart ziet u een schematische weergave van de verbindingen in het openbaar vervoerplan. Lijnen in dezelfde kleur rijden zelden door heel de regio. Een lijn kan ook bestaan uit stukken met verschillende kleuren, en dus ook uit verschillende types net.
Het openbaar vervoernet is onderverdeeld in vier lagen: het treinnet, het kernnet, het aanvullend net en het vervoer op maat (VOM). De eerste drie lagen zijn op de kaart weergegeven. Op korte termijn staat het treinnet zo goed als vast. De vervoerregioraad geeft hier advies op.
Het kernnet en aanvullend net omvatten in de Kempen de vaste buslijnen. Het busnet werd herzien in functie van de principes en methodiek basisbereikbaarheid, en dit binnen de schoot van de vervoerregioraad. Afhankelijk van het zogenaamde intrinsiek potentieel wordt (een deel van) een lijn toegewezen aan een bepaald type net. Het kernnet staat hiërarchisch boven het aanvullend net.
De blauwe stippellijnen geven de functionele lijnen weer. Dat zijn lijnen die meestal enkel in de spits rijden, al zijn daar ook uitzonderingen op. Het merendeel van die lijnen rijdt in de Kempen in functie van de scholen. Functionele lijnen maken altijd deel uit van het aanvullend net.
De volle blauwe lijnen geven de andere lijnen van het aanvullend net weer, die steeds de hele dag door rijden.
De overige kleuren staan voor het kernnet, dat op basis van het intrinsiek potentieel nog eens onderverdeeld is in drie sublagen: A, B en C. A-lijnen kunnen de meeste reizigers aantrekken, en hebben een ruimer aanbod dan B-lijnen, die dan weer ‘sterker’ zijn dan C-lijnen.
Verder zijn nog enkele grijze lijnen in het Noorden zichtbaar. Dat zijn buslijnen van het Nederlandse Arriva.
Vervoer op maat
Op 14 december 2020 heeft de vervoerregio Kempen unaniem de principes voor de invoering van het vervoer op maat goedgekeurd. Het vervoer op maat heeft als doel de ‘gaten’ inzake tijd, plaats en doelgroepen op te vullen, maar daarbij moeten uiteraard prioriteiten worden gesteld. Het vervoer op maat vult als het ware de lacunes in van het kern- en aanvullend net. Vanuit Vlaanderen krijgt elke vervoerregio hiervoor middelen ter beschikking.
Vandaag bestaat het vervoer op maat vooral uit belbussen. Nu zullen ook andere verplaatsingsmiddelen meegenomen worden, zoals deelfietsen en deelauto’s, maar ook flexbussen en openbaar vervoertaxi’s. Er is veel overleg en studiewerk aan vooraf gegaan om te komen tot oplossingen waar alle partners zich achter kunnen zetten.
Dit zijn de belangrijkste speerpunten:
- Vervoerregio Kempen promoot de eigen fiets als een belangrijke verplaatsingswijze in de vervoerregio. Dat wordt versterkt door betere fietsenstallingen aan de overstappunten en inzetten op betere fietsinfrastructuur.
- Voor de zogenaamde ‘first and last mile’ worden deelfietsen en deelwagens voorzien als volwaardig onderdeel van de verplaatsing met het openbaar vervoer.
- Het vervoer op maat zorgt voor de aanvoer van reizigers naar de hogere netten en draagt op die manier bij aan het overstapmodel van basisbereikbaarheid.
- Flexbussen en openbaar vervoertaxi’s worden ingevoerd. De werking daarvan is vergelijkbaar met die van belbussen vandaag.
- In een beperkt aantal gevallen zal het vervoer op maat rechtstreekse verbindingen maken met attractiepolen zoals ziekenhuizen en gemeentehuizen. Dat gebeurt alleen als er geen rechtstreekse verbinding mogelijk is via de andere netten.
- Voor wie vandaag gebruikmaakt van de diensten van de Mobiliteitscentrale Aangepast Vervoer en de Dienst Aangepast Vervoer blijft de dienstverlening onveranderd. Alleen de mobiliteitscentrale wordt gecentraliseerd.
De aanvragen en reservaties voor vervoer op maat zullen via de mobiliteitscentrale gebeuren, die nog opgericht moet worden.
Ontdek hier de samenvattende nota(PDF bestand opent in nieuw venster) met betrekking tot het Vervoer op Maat van de Vervoerregio Kempen.
Hoppinpunten
In het openbaar vervoerplan voor de Kempen werd een eerste selectie gemaakt van de belangrijkste vervoersknooppunten, de zogenaamde Hoppinpunten. Een aantal daarvan wordt uitgerust met deelfietsen en deelwagens. Zo vergroten we de actieradius van het openbaar vervoernetwerk sterk. Deelsystemen spelen een belangrijke rol in basisbereikbaarheid. We verhogen met die duurzame alternatieven de bereikbaarheid van locaties en stimuleren burgers zo om zich combimobiel te verplaatsen. Zo zorgen we voor flexibiliteit en keuzevrijheid. Dat zal bijdragen om de komende jaren samen de modal shift te realiseren.
Ontdek de Hoppinpunten in de Kempen.(PDF bestand opent in nieuw venster)