Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek

Historiek

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Gent aan een Regionaal Mobiliteitsplan. Hier vind je een overzicht van de verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat Regionaal Mobiliteitsplan.

Documenten RMP (2019 -2023)

Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).

  • Stap 23/122023

    Op 23 december 2023 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Gent officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 21 december 2023 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Gent uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid, de provincie en de haven. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.

    Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:

  • Stap 28/12022

    Na de oriëntatienota werd gewerkt aan een visienota. Deze visienota bevat de visie op de gewenste mobiliteit in 2030 binnen de vervoerregio en zet de strategische lijnen uit die de basis vormen voor het uitwerken van mobiliteitsnetwerken. De visienota werd goedgekeurd door de vervoerregioraad op 28 januari 2022.

    Visienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 7/72020

    Vervoerregio Gent heeft op 7 juli 2020 de oriëntatienota goedgekeurd. De oriëntatienota is een eerste stap in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De oriëntatienota beschrijft hoe onze mobiliteit georganiseerd is, hoe de bestaande netwerken gebruikt worden, hoe we ons verplaatsen, welke verplaatsingsrelaties er zijn, …

    Ook knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen komen aan bod. Kortom, de oriëntatienota geeft een beeld van de bestaande toestand van mobiliteit in onze regio.

    Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

Plan-MER (2022-2023)

De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 5 december 2023 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.

Participatietraject (2020-2023)

Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Gent een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.

  • Stap 26/42023

    Naar aanleiding van de voorlopige vaststelling van het Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan op de Vervoerregioraad van 22 maart werd een slotevenement georganiseerd voor leden van de Vervoerregioraad Gent en stakeholders.

    Verslag slotevenement 26 april 2023(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 1/62022
  • Stap 5/52022
  • Stap 4/52022
  • Stap 28/42022
  • Stap 26/42022
  • Stap 15/22022
  • Stap 15/102021
  • Stap 21/92021

    Op 21 september 2021 organiseerde Vervoerregio Gent een participatiemoment voor de regionale stakeholders.

    In het voorjaar van 2021 werd in de schoot van de vervoerregioraad uitgangspunten en richtingen voor de thema’s van regionaal mobiliteitsplan uitgezet. Dit heeft geleid tot werkhypotheses voor elk van deze thema’s( fiets, openbaar vervoer, auto, logistiek, gedrag en de wisselwerking met ruimtelijk beleid). Dit gebeurde via bilaterale gesprekken met de gemeenten uit de vervoerregio en in workshops met de leden van de vervoerregioraad.

    Op 21 september nodigden we ook verschillende regionale stakeholders uit om samen met ons rond de tafel te zitten over de verschillende thema’s. Voor de uitwerking van deze visie is het perspectief van de gebruikers immers een essentieel onderdeel. Enkel samen kunnen we onderbouwd keuzes maken over hoe we vorm geven aan de mobiliteit in de Gentse regio.

    Verslag mobiliteitsatelier - 21 september 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 19/52021
  • Stap 10/112020
  • Stap 8/62020
  • Stap 2/62020
  • Stap 13/22020
  • Stap 31/12020
  • Stap 29/12020

Openbaarvervoerplan (2019-2020)

De Vervoerregio Gent heeft op 11 december 2020 het korte termijnplan voor alle reguliere buslijnen van het openbaar vervoer en een concept voor het Vervoer op Maat definitief vastgesteld (Openbaar vervoerplan 2021)

De belangrijkste speerpunten in het plan van december 2020 van het regulier net zijn :

  • Een busnetwerk dat zowel qua reiswegen als dienstregeling beter wordt afgestemd op het treinnetwerk van de NMBS en inspeelt op de effectieve vervoersvraag tussen kernen
  • Frequentieverhogingen op alle grote assen, zowel tijdens weekdagen als in het weekend
  • Een substantiële verbetering van het aanbod tussen de randgemeenten en Gent met frequenties die tijdens de daluren tot dubbel zo hoog als vandaag zijn
  • Een betere ontsluiting van grote attractiepolen van regionaal belang
  • Het rechttrekken van een groot aantal verbindingen waardoor sneller gereisd kan worden
  • Het avondaanbod op de grote assen van het streeknet is sterk uitgebreid
  • Een nieuw tram- en stadsbusnet met frequentere, snellere verbindingen en een bediening tot na middernacht op de meeste lijnen
  • De belangrijke knooppunten van het stadsnet in Gent (Sint-Pietersstation, Zuid, Dampoort en Rabot) worden ook bediend door streeklijnen

Het concept voor Vervoer op maat in het plan werd als volgt voorgesteld :

Lacunes in het regulier net worden ingevuld met het vervoer op maat. Het vervoer op maat is volledig vraagvolgend en is een flexibele oplossing voor de plaatsen of bevolkingsgroepen die slechts beperkte toegang hebben tot het reguliere aanbod van de NMBS en De Lijn. Elke vervoerregio krijgt daarvoor middelen ter beschikking vanuit Vlaanderen.

Dit zijn de belangrijkste speerpunten :

  • De rol van de belbussen wordt opgenomen door verschillende systemen binnen het concept van vervoer op maat
  • Faciliteren voor- en natransport door middel van fietsdeelsystemen
  • Vraaggestuurd flexibel vervoer voor doelgroepgebruikers
  • Er wordt een concept voor een regionaal autodeelsysteem uitgewerkt.
  • Max Mobiel zal later geïntegreerd worden in het systeem van vervoer op maat in onze regio. De wens is om op die manier een schaalsprong voor het werknemersvervoer te realiseren.

Bij de aanvang van de zomer 2020 werd door de Vlaamse Regering bijkomend budget voor vervoer op maat toegekend aan de vervoerregio Gent. Het aanbod binnen de vervoerregio werd hiermee verhoogd met o.a. een uitbreiding van het budget voor flexvervoer (o.a. voor ruimere bedieningstijden), een schaalvergroting van het systeem van deelfietsen, een uitbreiding van het budget voor doelgroepenvervoer en de invoering van de OV-taxi in die gebieden waar geen flexvervoer is voorzien.

Openbaar vervoerplan 2021(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - addendum(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 1: lijnfiches(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 2: toets initieel voorstel KN-AN(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 4: principes en criteria streeknet(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 5: karakteristieken en rekentool ‘vervoer op maat’(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 6: fiches VOM definitieve vaststelling(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 7: belbusgebruik(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 8: stadsnet Gent(PDF bestand opent in nieuw venster)

Openbaar vervoerplan 2021 - bijlage 9: kaartenboek definitieve vaststelling(PDF bestand opent in nieuw venster)