Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ambities en doelstellingen

Ambities en doelstellingen

Hoe gaan we ons verplaatsen? Hoe vervoeren we onze goederen? En kan het op een duurzame manier? Bekijk de ambities en doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Gent. Daarin kijken we vooruit naar 2030, met een doorkijk naar 2050.

Ambities

De zeven ambities zijn een samenvatting van wat we, nu en in de toekomst, belangrijk vinden in onze vervoerregio. Ze vormen het ‘vizier’ dat we voor ogen moeten hebben bij de opmaak én het uitrollen van onze mobiliteitsvisie. De oriëntatienota, waarin we knelpunten, kansen, trends en uitdagingen beschreven, vormt het vertrekpunt voor het bepalen van deze ambities. Verder zijn de ambities het resultaat van een participatief traject waar alle gemeenten en diverse lokale en regionale actoren aan hebben bijgedragen.

Strategische doelstellingen

De zeven ambities kunnen ruim worden opgevat. Om een idee te geven van wat deze ambities juist betekenen, vertalen we elke ambitie door naar strategische doelstellingen. Deze strategische doelstellingen verduidelijken de effecten die beoogd worden bij elke ambitie.

  • Stap 1

    Hier willen we naartoe:

    • Onze steden, dorpen, bedrijventerreinen en attractiepolen zijn bereikbaar met verschillende modi, in het bijzonder met duurzame modi.
    • Bereikbaarheid is op maat van elke plek, op een doordachte, selectieve manier georganiseerd, om ongewenste effecten te vermijden.
    • Intelligent locatiebeleid van ruimtelijke ontwikkelingen leidt tot kortere en meer gebundelde verplaatsingen. Onze ruimtelijke ordening creëert duurzame en efficiënte mobiliteit.
    • De haven versterkt onze economische connectie met de wereld. Logistiek vervoer gebeurt steeds meer via water en spoor. Op de weg zorgt een slimme organisatie van het vrachtverkeer voor een betere bereikbaarheid.
  • Stap 2

    Hier willen we naartoe:

    • De CO2 -uitstoot in de transportsector is sterk gereduceerd. Actieve vervoersmodi met een lage energievraag zijn een evidente keuze bij een verplaatsing. En het voertuigenpark, zowel privaat als collectief, is maximaal emissievrij.
    • De transitie naar meer gebruik van hernieuwbare energie en alternatieve brandstoffen voor onze voertuigen is ingezet. Onze mobiliteit maakt deel uit van en versterkt het energielandschap.
    • Onze vervoersinfrastructuur is maximaal onthard en vergroend. Ongewenste effecten van onze mobiliteit op de biodiversiteit nemen sterk af. De ruimte-inname van onze infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer wordt beperkt.
  • Stap 3

    Hier willen we naartoe:

    • Verplaatsingen zijn vlot en betrouwbaar dankzij een betere doorstroming voor het openbaar vervoer en de fiets. Zo verminderen de reis- en wachttijden voor de gebruiker.
    • Het comfort voor gebruikers van het openbaar vervoer en de actieve weggebruikers is aanzienlijk verbeterd.
    • Een hogere aantrekkelijkheid van duurzame vervoerswijzen verdringt de congestie op het wegennet.
    • Goed uitgebouwde overslagpunten stimuleren logistiek vervoer via duurzame vervoerswijzen (water, spoor, pijpleidingen, fiets).
    • Waar de verkeersfunctie minder van belang is, is onze mobiliteitsruimte ingericht als een aangename verblijfs- en ontmoetingsruimte.
    • Kwaliteitsvolle, aangenaam ingerichte mobipunten stimuleren combimobiliteit. Meer en meer mensen combineren openbaar vervoer, fiets, auto, … om zich te verplaatsen.
  • Stap 4

    Hier willen we naartoe:

    • Het aantal verkeersslachtoffers is minimaal.
    • De negatieve impact van het verkeer op de luchtkwaliteit is zeer beperkt.
    • Er is een sterke verschuiving naar actieve mobiliteit, voor zowel functionele als recreatieve doeleinden.
    • De geluidsoverlast van het verkeer is beperkt.
    • Het weren van ongewenst (vracht)verkeer in de kernen verbetert de verkeersleefbaarheid.
  • Stap 5

    Hier willen we naartoe:

    • Iedereen kan gelijkwaardig deelnemen aan ons mobiliteitssysteem.
    • Onze publieke ruimte wordt ingericht op maat van kinderen en ouderen. Zo is onze publieke ruimte voor iedereen toegankelijker.
    • De toegankelijkheid van het openbaar vervoer is gegarandeerd.
    • Er is de nodige aandacht voor de mobiliteitsnoden van kwetsbaren in onze maatschappij.
  • Stap 6

    Hier willen we naartoe:

    • De transitie van voertuigbezit naar voertuiggebruik is ingezet. Het gebruik van deelmobiliteit neemt sterk toe. De vrijgekomen ruimte gebruiken we om onze steden en dorpen aangenamer te maken.
    • Slimme gebruikersapplicaties en andere technologieën stimuleren en faciliteren combi- en deelmobiliteit. Duurzame verplaatsingen worden zo eenvoudiger en efficiënter.
    • Nieuwe vormen van mobiliteit verduurzamen ons verplaatsingsgedrag. De automatisering van voertuigen leidt tot een slimmere, aangenamere, veiligere én duurzamere mobiliteit.
    • Mobiliteit versterkt onze economie op een duurzame manier. Onze economie groeit op duurzaam bereikbare locaties.
    • Onze goederenstromen zijn georganiseerd op maat van elke locatie. In dichtbebouwde gebieden betekent dat kleinschalige, duurzame distributienetwerken.
  • Stap 7

    We streven naar:

    • Interne samenwerking binnen én buiten de vervoerregio maken onze ambities waar.
    • Een integraal beleid, met maatregelen op korte en lange termijn, dragen bij tot onze toekomstvisie.
    • De leden van de vervoerregio nemen een voorbeeldrol in duurzame mobiliteit op. Zo inspireren we inwoners, bedrijven en organisaties.
    • We werken co-creatief en participatief met alle belanghebbenden en inwoners aan een breed gedragen regionale visie op onze mobiliteit.

Operationele doelstellingen

De strategische doelstellingen zijn stuk voor stuk relevant en belangrijk, maar ze zijn niet allen even meetbaar en daarom moeilijk te vertalen naar operationele doelstellingen. Daarom kiezen we ervoor om te focussen op een beperkt aantal goed onderbouwde operationele doelstellingen. Dat betekent uiteraard niet dat de moeilijk meetbare ambities of doelstellingen minder belangrijk zijn en niet even zeer moeten worden nagestreefd of bewaakt.

  • Stap 1

    Modal shift personenvervoer

    50% duurzame verplaatsingen tegen 2030 en 60% duurzame verplaatsingen tegen 2040
  • Stap 2

    Modal shift logistiek vervoer

    30% logistiek transport via spoor en waterweg tegen 2030
  • Stap 3

    Nul verkeersdoden en gewonden

    Zo snel mogelijk (geen tussentijdse doelstellingen)

    In 2019 stierven in onze vervoerregio 35 mensen en werden 306 mensen zwaargewond in het verkeer. Elke dode en zwaargewonde die aan het verkeer te wijten is, is er één te veel. Daarom streven we in onze vervoerregio naar nul verkeersdoden, in overeenkomst met de ‘Vision Zero’ van de Vlaamse Overheid, zoals geformuleerd in het Vlaams Verkeersveiligheidsplan. Er worden geen tussentijdse doelstellingen opgesteld, we wensen immers zo snel mogelijk het streefcijfer van nul verkeersdoden te bereiken.