Gedaan met laden. U bevindt zich op: Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Brugge

Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Brugge

Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Brugge aan een Regionaal Mobiliteitsplan (RMP). Hier vind je een overzicht van verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat RMP. 

Documenten RMP (2020-2023)

Het Regionaal Mobiliteitsplan is opgebouwd in drie fasen: oriëntatiefase (oriëntatienota), synthesefase (visienota) en eindfase (Regionaal Mobiliteitsplan).

  • Stap 23/122023

    Op 23 december 2023 heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Brugge officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 18 december 2023 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Brugge uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid, de provincie en de haven. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.

    Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:

    Mobiliteit visienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Actietabel(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Actieplan(PDF bestand opent in nieuw venster)

    Netwerkkaarten(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 27/62022

    In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota, die zal bestaan uit 2 elementen: de visienota en de netwerken.

    De visienota geeft aan welke richting we uit willen als vervoerregio. Die visienota zal als basis dienen voor het milieuonderzoek. Het is belangrijk om voor de verdere uitwerking van het RMP en dus ook het opmaken van het actieplan te kunnen terugvallen op een solide, gedragen basis. Aangezien de visienota aangeeft hoe de vervoerregio de mobiliteit in de toekomst ziet, vormt het dus ook de basis voor het actieplan.

    Op de vervoerregioraad van 27 juni 2022 werd de visienota gevalideerd door de leden van de vervoerregioraad.

    Bekijk de visienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

  • Stap 21/22020

    De Vervoerregioraad Brugge heeft op 21 februari 2020 de oriëntatienota goedgekeurd. De oriëntatienota is een eerste stap in de opmaak van het regionaal mobiliteitsplan. De oriëntatienota beschrijft hoe onze mobiliteit georganiseerd is, hoe de bestaande netwerken gebruikt worden, hoe we ons verplaatsen, welke verplaatsingsrelaties er zijn, …

    Ook knelpunten en sterktes komen aan bod. Kortom, de oriëntatienota geeft een beeld van de bestaande toestand van mobiliteit in onze regio.

    Oriëntatienota(PDF bestand opent in nieuw venster)

Plan-MER (2022-2023)

De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 23 november 2023 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team Mer (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.

Participatietraject (2019-2023)

Zoals het decreet basisbereikbaarheid voorschrijft, heeft de vervoerregio Brugge een participatietraject op maat van de regio gevolgd bij de opmaak van haar Regionaal Mobiliteitsplan.

  • Stap 22/62023

    Infocafé voor burgers

  • Stap 2/52023

    Slotevent voor leden vervoerregioraad en stakeholders

  • Stap 3/12023

    Bevraging visie voor georganiseerde burger

  • Stap 12/122022

    Stakeholdersoverleg actietabel

  • Stap 6/92022

    Infomoment voor stakeholders en raadsleden

  • Stap 18/32021

    Stakeholdersoverleg thema vracht- en autoverkeer

  • Stap 24/22021

    Stakeholdersoverleg thema OV lange termijn en veiligheid

  • Stap 3/122020

    Stakeholdersoverleg thema fiets, parkeren en toegankelijkheid

  • Stap 3/122020

    De stakeholders krijgen verschillende denksporen toegelicht en gaan in dialoog rond beleidsrichtingen over ruimte en mobiliteit, fiets en veiligheid, wagen en vracht; openbaar vervoer.

  • Stap 16/112020

    Stakeholdersoverleg thema ruimte en mobiliteit

  • Stap 14/72020

    5.000 burgers werden uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit.

  • Stap 15/42020

    Stakeholders werden geïnformeerd over het OV-plan en konden feedback geven op de verschillende initiatieven en acties.

  • Stap 29/12020

    Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject.

  • Stap 17/12020

    Jongeren gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.

  • Stap 28/112019

    Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.