Gedaan met laden. U bevindt zich op: Ambities en doelstellingen

Ambities en doelstellingen

Hoe gaan we ons verplaatsen? Hoe vervoeren we onze goederen? En kan het op een duurzame manier? Bekijk de ambities en doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Brugge. Daarin kijken we vooruit naar 2030, met een doorkijk naar 2050.

Vanuit acht ambities formuleert het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Brugge evenveel strategische doelstellingen. De ambities kunnen ruim worden opgevat, ze vormen de kapstok van het Regionaal Mobiliteitsplan. De strategische doelstellingen verduidelijken de effecten die beoogd worden bij elke ambitie.

  • Anders

    Ambitie: Vervoerregio Brugge zet zich in om meer en meer de wagen en de vrachtwagen aan de kant te laten.

    Doelstelling: Vlaanderen streeft ernaar dat minstens 40% van de verplaatsingen met een duurzaam vervoersmiddel gebeurt. Ook specifiek voor de vervoerregio Brugge wordt gevraagd om deze modal split te halen. Dat wil zeggen te voet, met de step of de fiets - al dan niet elektrisch - of als passagier in het openbaar vervoer of de auto. Ook het goederenvervoer moet anders. Brugge wil graag zien dat 30% ervan wordt verzorgd door het spoor en de binnenvaart. Ook zeehavens spelen een cruciale rol in de evolutie naar duurzame mobiliteit, waarbij er tegen 2030 een toename is van duurzame modi met 5% tot 10%.

  • Vlot

    Ambitie: De steden, dorpen en economische knooppunten zijn vlot bereikbaar.

    Doelstelling: Geen welvaart zonder bereikbaarheid. Daarom investeert vervoerregio Brugge onder meer in goed uitgeruste en herkenbare overstappunten tussen de verschillende vervoeropties, maar ook in goede fietsinfrastructuur. Dit betekent meer en betere fietspaden en -snelwegen en het wegwerken van missing links in het fietsnetwerk. In de stad lopen de reistijden met fiets, bus en tram stilaan in op die met de wagen.

  • Nabij

    Ambitie: Er wordt bijgedragen tot een duurzame mobiliteit en ruimtelijke ordening.

    Doelstelling: Vervoerregio Brugge bouwt en onderneemt bij voorkeur vlakbij knooppunten van openbaar vervoer of op wandel- of fietsafstand van winkels en voorzieningen in het centrum. Logisch, want hoe dichter je woont, hoe minder ver je je moet verplaatsen. Brugge spaart daarmee de open ruimte en beperkt de nood aan verplaatsingen. Ook de verkeersinfrastructuur zelf neemt minder ruimte in.

  • Veilig

    Ambitie: Geen dodelijke verkeersslachtoffers meer.

    Doelstelling: Iedere dode in het verkeer is er één te veel. Daarom verminderen we het aantal verkeersslachtoffers zodat er tegen 2050 geen doden meer vallen. Ook het aantal gewonden neemt sterk af. We zoeken actief naar de onveilige plaatsen voor fietsers en werken die stelselmatig weg. De schoolomgevingen en zwarte punten pakken we bij voorrang aan. In 2030 zijn reeds vier op vijf inwoners tevreden over de veiligheid van straten en pleinen.

  • Leefbaar

    Ambitie: Het drukke verkeer wordt uit de steden en dorpskernen geweerd.

    Doelstelling: Het aantal mensen dat hinder ondervindt van het verkeer, daalt sterk. In 2030 zijn reeds vier op vijf inwoners tevreden over hun straten en pleinen. Ze zijn aantrekkelijk en praktisch. In de stedelijke centra gaat vervoerregio Brugge voor een halvering van het gebruik van voertuigen op klassieke brandstoffen. Goederen worden in de stadscentra van 2025 alleen nog vervoerd als dat gebeurt zonder uitstoot.

  • Groen

    Ambitie: Vervoerregio Brugge zet zich in om de druk op het milieu te verminderen en minder energie te verbruiken.

    Doelstelling: Het aantal kilometers dat auto’s afleggen op onze wegen daalt: - 15% tegen 2030. Bovendien daalt ook het wagenbezit van de bewoners in de vervoerregio. Het aantal vrachtwagenkilometers moet minder snel stijgen. Tegen 2050 stoot de transportsector helemaal niets meer uit. Vervoerregio Brugge schakelt massaal over op alternatieve en duurzame brandstoffen. Hiervoor worden overal laadpalen en tankpunten voorzien. De overheden geven nu al het goede voorbeeld, onder meer door alleen nog zero-emissiebussen aan te kopen.

  • Sociaal

    Ambitie: De mogelijkheid om zich te verplaatsen wordt voor iedereen gegarandeerd.

    Doelstelling: Tegen 2030 moet het aantal mensen dat problemen ondervindt om zich te verplaatsen sterk gedaald zijn. Mobiliteit blijft bovendien betaalbaar voor iedereen. Brugge maakt de haltes voor het openbaar vervoer versneld toegankelijk voor iedereen. Inkomenszwakkeren die geen gebruik kunnen maken van een eigen wagen of het openbaar vervoer, krijgen aan een sociaal tarief aangepast vervoer. Als vervoerregio wil Brugge dat breed opentrekken en de mobiliteit voor iedereen toegankelijk maken.

  • Slim

    Ambitie: Brugge is koploper op vlak van slimme systemen voor zijn mobiliteit.

    Doelstelling: Vervoerregio Brugge bezorgt informatie over mobiliteit aangepast aan ieders behoefte. Slimme mobiliteit betekent ook dat GPS-operatoren ons zoveel mogelijk bannen uit de buurt van scholen. Informatie uit slimme wagens zorgt ervoor dat onveilige locaties worden gevonden. Slimme verkeerslichten en verkeersborden bevorderen een goede doorstroming. Op lange termijn bereidt vervoerregio Brugge zich voor op de zelfrijdende auto’s en drones.