Gedaan met laden. U bevindt zich op: Openbaar Vervoerplan vervoerregio Brugge

Openbaar Vervoerplan vervoerregio Brugge

De vervoerregio Brugge heeft op maandag 23 november 2020 het nieuwe vervoerplan voor de regio definitief goedgekeurd. De Lijn en de Vlaamse overheid nemen de implementatie van dit plan nu verder op zich.

Belangrijkste speerpunten

De belangrijkste speerpunten van het regulier net

De belangrijkste speerpunten zijn:

  • een busnetwerk dat zowel qua reiswegen als qua dienstregeling beter wordt afgestemd op het treinnetwerk van de NMBS en inspeelt op de effectieve vervoersvraag tussen kernen;
  • inzetten op sterke stamassen, dus hogere frequenties op die assen waar de grootste verplaatsingsstromen worden vastgesteld, zowel tijdens weekdagen als in het weekend;
  • het bundelen van een aantal buslijnen op grote assen waardoor frequenter, maar ook sneller gereisd kan worden;
  • een geïntegreerd avond- en nachtnet met latere ritten op de sterke stamassen binnen stad Brugge en in de regio.

Voor de vervoerregio Brugge is op die manier een radiaal netwerk uitgetekend met een sterke focus op bundeling van lijnen op de invalswegen van en naar Brugge. Zo ontstaan sterke stamassen vanuit Sijsele, Beernem en Oedelem, Oostkamp, Zedelgem en Loppem, Jabbeke, Blankenberge en Knokke-Heist. Die sterke stamassen worden aangevuld met specifieke functionele lijnen en ritten die vooral rijden tijdens de spitsuren in functie van woon-school- en woon-werkverkeer.

Ook het stedelijk openbaar vervoer van Brugge is volledig hertekend. Er is uitdrukkelijk gekozen om een aantal sterke bundels te creëren op een aantal radiale invalswegen door combinatie van stads- en streeklijnen. Binnen de stadsgrens kunnen daardoor frequenties van 10 of 15 minuten gerealiseerd worden op de invalswegen. Daarnaast zijn ook nog een aantal meer ontsluitende stadslijnen ingetekend die zorgen voor de ontsluiting van de Brugse wijken en geënt zijn op ’t Zand en het Station.

Ook de centrumbediening zal er in de toekomst totaal anders uitzien met specifieke centrumlijnen die vanuit specifieke eindpunten (met een belangrijke relatie met het centrum) door het centrum zullen rijden.

Het avond- en het nachtnet in de Brugse regio wordt een verlengde van het reguliere netwerk. Er zijn geen afzonderlijke reiswegen meer, en ook geen andere lijnnummers voor de avondbediening. Op de belangrijkste stamassen wordt een verlengd aanbod voorzien.

Vervoer op maat via vier sporen

Lacunes in het regulier net worden ingevuld met het zogenaamde vervoer op maat. Voor de plaatsen die niet of minder goed gedekt zijn door het treinnet en het reguliere busnet biedt het vervoer op maat flexibele en vraaggestuurde oplossingen. Elke vervoerregio krijgt daarvoor middelen ter beschikking vanuit Vlaanderen. Het aanbod aan vervoer op maat in de Brugse regio is zeer breed.

Een concept van vervoer op maat uitgewerkt geënt op 4 sporen

  • Flexvervoer
    Om de ‘witte vlekken’ in het vervoerssysteem kwaliteitsvol te kunnen ontsluiten, is een vraagafhankelijk systeem van flexibel vervoer voorzien. Dat vervoer richt zich zowel naar de open gebruiker als naar de doelgroepgebruikers (vervoer van personen met een rolstoel en vervoer van personen die begeleiding nodig hebben). Hierin zit ook nachtvervoer vervat.
  • Deelmobiliteit
    Deelmobiliteit is een belangrijke pijler in het vervoerplan. Er wordt geïnvesteerd om zowel fiets- als autodeelsystemen regiobreed uit te rollen.
  • Semi-flex vervoer naar specifieke attractiepolen
    Specifieke attractiepolen, zoals de haven, het Zwin, Ramskapelle in combinatie met het AZ Zeno en de stad Damme (in functie van toeristisch verkeer), kunnen vraagafhankelijk ontsloten worden.
  • Aanvullende vaste lijnen
    Voor een aantal specifieke verbindingen wordt een vaste lijn voorzien, onder meer voor de relatie Brugge – Zeebrugge en de zuidelijke ontsluiting van de vervoerregio tussen de stations Torhout en Beernem. De centrumbus van Blankenberge blijft ook behouden.