Historiek van het Regionaal Mobiliteitsplan vervoerregio Aalst
Van 2019 tot 2024 werkte de vervoerregio Aalst aan een Regionaal Mobiliteitsplan. Hier vind je een overzicht van de verschillende cruciale stappen en processen in het ontstaan van dat Regionaal Mobiliteitsplan.
Documenten RMP (2020 - 2024)
- Stap 25/12024
Op 16 februari 2024 heeft de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Aalst officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 25 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Het Mobiliteitsplan werd op 1 maart 2024 als ‘mededeling’ aan de Vlaamse Regering voorgelegd. Het regionaal Mobiliteitsplan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Aalst uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de steden en gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
- Regionaal Mobiliteitsplan - visie voor 2030(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Definitieve vaststelling Regionaal Mobiliteitsplan(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Vrachtroutenetwerk(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Wegencategorisering(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 12/12023
In de tweede fase – de synthesefase – bepalen we de doelstellingen en schetsen we het gewenste toekomstscenario. Dat doen we samen met de gemeenten en de regionale beleidsactoren, met input van burgers en stakeholders. Het resultaat wordt gebundeld in de synthesenota, die zal bestaan uit 2 elementen: de visienota en de netwerken.
De visienota geeft aan welke richting we uit willen als vervoerregio. Die visienota zal als basis dienen voor het milieuonderzoek. Het is belangrijk om voor de verdere uitwerking van het RMP en dus ook het opmaken van het actieplan te kunnen terugvallen op een solide, gedragen basis. Aangezien de visienota aangeeft hoe de vervoerregio de mobiliteit in de toekomst ziet, vormt het dus ook de basis voor het actieplan.
- Stap 2/72020
Op 2 juli 2020 werd de Oriëntatienota bij consensus goedgekeurd door de aanwezigen van de vervoerregioraad.
- Oriëntatienota
Plan-MER (2023 - 2024)
De mogelijke milieueffecten van het goedgekeurde Regionaal Mobiliteitsplan zijn gedocumenteerd in een bijhorend Plan-Milieueffectenrapportage (Plan-MER). Dat plan kreeg op 10 januari 2024 een gunstige kwaliteitsbeoordeling van het Team MER (Departement Omgeving). De milieubeoordeling verliep in verschillende stappen.
- Stap 10/12024
Op 10 januari 2024 gaf het Team MER een positieve kwaliteitsbeoordeling op het Plan-MER van de vervoerregio Aalst.
Kwaliteitsbeoordeling Plan-MER(PDF bestand opent in nieuw venster)
De binnengekomen adviezen uit het openbaar onderzoek en de adviesvraag werden gebundeld en verwerkt, desgevallend werden het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER aangepast.
- Stap 4/92023
Het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en het ontwerp Plan-MER gingen samen in openbaar onderzoek van 4 september 2023 tot en met 2 november 2023 en werden tevens voorgelegd voor advies aan adviesinstanties die geselecteerd werden i.s.m. team MER. Deze adviesvraag liep van 5 augustus 2023 tot en met 2 november 2023.
In wisselwerking met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan en volgens de krijtlijnen uit de Nota Inhoudsafbakening werd een ontwerp Plan-MER opgesteld. Hierin werden ook de opmerkingen uit de kwaliteitsbeoordeling van Team MER op de Nota Inhoudsafbakening meegenomen.
- Stap 25/42023
Het Team Mer (Departement Omgeving van de Vlaamse overheid) deed een kwaliteitsbeoordeling van het voorstel tot inhoudsafbakening van het plan-MER (NIA) en de wijze waarop is omgegaan met de adviezen die daarop zijn verleend in het kader van opmaak van het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Aalst.
- Stap 19/42023
Na de adviesronde werd de Nota Inhoudsafbakening (NIA) bijgewerkt, rekening houdend met de binnengekomen adviezen.
Vervoerregio Aalst verstuurde de Nota inhoudsafbakening (NIA) op 17 februari 2023 naar de verschillende adviesinstanties. Raadpleeg hieronder de ontvangen adviezen op de NIA per adviesinstantie.
- Advies Agentschap Natuur en Bos(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Onroerend Erfgoed(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Agentschap Zorg en Gezondheid(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Berlare(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Denderleeuw(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Dendermonde(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Landbouw en Visserij(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Departement Omgeving VMM - Lucht(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Galmaarden(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Infrabel(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies NMBS(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Provincie Vlaams-Brabant(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Vlaamse Landmaatschappij (VLM)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Vlaamse Milieumaatschappij, watertoets (VMM)(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Advies Wichelen(PDF bestand opent in nieuw venster)
- Stap 15/22023
De Nota Inhoudsafbakening (NIA) brengt de adviesinstanties op de hoogte van het voornemen om een strategisch plan-MER voor het Regionaal Mobiliteitsplan (RMP) voor de vervoerregio Aalst op te stellen en vormt ook een uitnodiging om mee te denken over de gewenste inhoud van het milieueffectrapport, over de effecten die kunnen samenhangen met het plan, en over de manier waarop de effecten bestudeerd worden. De Nota Inhoudsafbakening beschrijft kort de opzet en ambities van het Regionaal Mobiliteitsplan en de verschillende alternatieven voor dat plan. De inhoudsafbakening geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het plan-MER, en hoe dat zal gebeuren. Het opmaken en voorstellen van deze inhoudsafbakening is de eerste formele stap in de MER-procedure.
Participatietraject opmaak Regionaal Mobiliteitsplan (2019-2022)
- Stap 1/32022
E-burgerparticipatie in het kader van MER + stakeholdersessie thema milieu
- Stap 16/32021
Stakeholdersessie auto en vracht
- Stap 18/22021
Stakeholdersessie Openbaar vervoer lange termijn en veiligheid
- Stap 30/112020
De stakeholders krijgen verschillende denksporen toegelicht en gaan in dialoog rond beleidsrichtingen over ruimte en mobiliteit, fiets en veiligheid, wagen en vracht; openbaar vervoer.
- Stap 14/72020
Via sociale media en andere kanalen werden burgers uitgenodigd om een enquête in te vullen over mobiliteit. Deze online bevraging is afgesloten op 24 september 2023.
- Stap 16/42020
Stakeholders werden geïnformeerd over het OV-plan en konden feedback geven op de verschillende initiatieven en acties.
- Stap 19/22020
In twee interactieve sessies werden noden en ambities gecapteerd over woon-werkverkeer en goederentransport.
- Stap 18/22020
Op een startmoment kregen stakeholders en raadsleden informatie over de doelstellingen van de vervoerregio en het verloop van het beleidsplantraject. Op 20 april 2020 is dit startmoment hernomen voor de raadsleden van Aalst en Erpe-Mere.
- Stap 19/122019
Mensen met een mobiliteitsbeperking en vertegenwoordigers van organisaties die het voor hen opnemen gingen in dialoog rond de uitdagingen voor mobiliteit.
- Stap 10/102019
Openbaar vervoerplan (2020)
Openbaar vervoerplan korte termijn(PDF bestand opent in nieuw venster)
Oriëntatienota Openbaar Vervoer(PDF bestand opent in nieuw venster)
Toelichting hoppinpunten en flex-haltes(PDF bestand opent in nieuw venster)
Beslisnota tarieven Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)
Bijkomende budgetten Vervoer op Maat(PDF bestand opent in nieuw venster)