Gedaan met laden. U bevindt zich op: Spel op maat van elk kind Zie ons doen

Spel op maat van elk kind

Europese krachten bundelen om kinderen met een beperking aan het spelen te krijgen

Het Europese PINC-project zet alles op alles om kinderen met een beperking volop speelkansen te bieden. Want spelen met leeftijdsgenootjes is voor hen vaak niet vanzelfsprekend.

Versterken van inclusie buiten de klas

PINC staat voor ‘Inclusive Playgrounds’ en wil inclusief spelen bevorderen in scholen, sportclubs en jeugdverenigingen, zodat ook kinderen met een handicap kunnen meedoen. Kinderen leren immers al spelend hoe ze kunnen bewegen, hoe ze met elkaar omgaan, en hoe ze creatief voorwerpen kunnen gebruiken. Beno Schraepen, coördinator onderzoek aan AP Hogeschool, stond mee aan de wieg van dit Erasmus+ project: ‘Samen spelen is belangrijk, maar dat in de praktijk voor elkaar krijgen, blijkt niet zo evident. Daarom ontwikkelden we een opleidingsprogramma voor toekomstige leerkrachten en begeleiders. In verschillende modules leren ze over het belang van inclusieve processen en krijgen ze de vaardigheden onder de knie om actief spelen voor en door kinderen met een beperking mogelijk te maken.’

Spel op maat van elk kind

Het programma omvat onder meer een praktische gids met inclusieve spelmethodieken en inspiratie over hoe je ruimtes aanpast om samen spelen te stimuleren. Denk aan een turnzaal die ingedeeld is in een actieve, semi-actieve en creatieve sensorische zone. Of balspelen waaraan kinderen in een rolstoel kunnen deelnemen. Daarnaast is er een module met strategieën om sterke partnerschappen rond inclusieve praktijken en waarden uit te bouwen tussen de school, gezinnen en de lokale gemeenschap.

Europese krachten bundelen

AP Hogeschool ontwikkelde het opleidingsprogramma samen met universiteiten, onderzoekscentra en stichtingen uit Spanje, Tsjechië, Italië en Griekenland. Alle partners hebben opleidingen en onderzoeksprojecten rond opvoeding, psychologie, beweging, sport, inclusie, handicaps en toegankelijkheid. Hun ervaringen, inzichten en best practices over deze thema’s komen samen in het opleidingsprogramma. Beno: ‘In Vlaanderen staat inclusief onderwijs nog in de kinderschoenen. Met dit project zetten we grote stappen vooruit en versterken we de inclusie ook buiten de klas. Meehelpen aan die ontwikkeling is fantastisch. Samen spelen is een verhaal vol positieve ervaringen, voor iedereen.’

Benieuwd hoe je speelplaatsen en spelen toegankelijk kan maken voor iedereen? Ontdek dan hier de opleidingsgidsen die in het project werden uitgewerkt.(opent in nieuw venster)