Gedaan met laden. U bevindt zich op: Innovatie in sociale woningbouw ondersteunen en stimuleren Innovatief wonen

Innovatie in sociale woningbouw ondersteunen en stimuleren

Met de projectoproep ‘innovatieve projecten sociaal wonen’ zetten we in op innovatie bij de nieuwbouw en renovatie van sociale woningen. Innovatieve bouwprojecten zijn projecten waarbij de kostprijs, het bouwtype en/of de typologie van het project afwijken van het reguliere kader met de ontwerpleidraad, de simulatietabel en het bouwtechnisch bestek voor sociale woningbouw. Willen we de klimaatdoelstellingen 2050 halen, dan zal immers niet alleen klassieke renovatie, maar ook deze verdere diepgaande innovatie nodig zijn.

Subsidie

Het vraagt van de woonmaatschappijen extra middelen om hierop in te zetten en over na te denken - middelen die er niet altijd zijn. Via de projectoproep voorzien we in een subsidie.

Nieuwe oproep in 2023

Bij de eerste oproep innovatieve projecten in 2022 selecteerden we 27 projecten. Het volledige budget van 10 miljoen euro konden we investeren in sociale huisvesting en de verduurzaming hiervan.

In juni 2023 lanceerden we een nieuwe projectoproep. Een commissie van experts beoordeelde de projecten en adviseerde de kwaliteitskamer van Wonen in Vlaanderen, die op haar beurt de minister adviseerde bij het toekennen van de subsidies.

In januari 2024 selecteerden we 14 sociale projecten die samen 6,9 miljoen subsidie krijgen. U vindt de lijst met geselecteerde projecten en op welke innovatieve pijlers ze inzetten op deze webpagina.