Gedaan met laden. U bevindt zich op: Woonsurvey 2023: woononderzoek bij 4.300 Vlamingen gestart Cijfer in de kijker

Woonsurvey 2023: woononderzoek bij 4.300 Vlamingen gestart

Het agentschap Wonen in Vlaanderen startte een grootschalig woononderzoek: de Woonsurvey 2023.

De Vlaamse overheid voert regelmatig dit grootschalig woononderzoek uit, om een zo correct mogelijk beeld op wonen in Vlaanderen te krijgen. We onderzoeken hoe we in Vlaanderen wonen, namelijk hoe betaalbaar en kwaliteitsvol deze woningen zijn. En, we onderzoeken hoe we over onze woning en onze buurt denken. Met de resultaten kunnen we het woonbeleid nog meer op maat maken voor iedereen.

We werken met een steekproef: 4.300 inwoners van Vlaanderen zijn toevallig geselecteerd voor dit onderzoek. Het onderzoek bestaat uit een kort interview met de bewoner over woning en buurt en een screening van de woning om de kwaliteit ervan in beeld te brengen. De dataverzameling gebeurt door Profacts (voor het interview) en Vastgoedexperts (voor de screening van de woning), in nauwe samenwerking met het Steunpunt Wonen.

In 2024 verwachten we de resultaten van het onderzoek.