Gedaan met laden. U bevindt zich op: Wijzigingen in de huursubsidie en huurpremie om een aanvraag te vergemakkelijken Betaalbaar wonen

Wijzigingen in de huursubsidie en huurpremie om een aanvraag te vergemakkelijken

De huursubsidie en huurpremie zijn maandelijkse bedragen die huurders helpen om de huurprijs te betalen. Een huursubsidie kan u bijvoorbeeld aanvragen na een verhuis van een slechte naar een goede woning. Wie vier jaar op de wachtlijst voor een sociale woning in de domiciliegemeente staat, kan een huurpremie krijgen.

Sinds 1 november 2023 maakten we de aanvraag van een huurpremie en huursubsidie makkelijker:

  • Bij aanvraag van een huursubsidie is geen verplichte inschrijving op een wachtlijst voor een sociale woning meer nodig.
  • Bij de aanvraag van een huurpremie zal Wonen in Vlaanderen geen conformiteitsonderzoek meer uitvoeren. Elke woning in Vlaanderen moet voldoen aan de Vlaamse woningkwaliteitsnormen, dus uiteraard ook private huurwoningen. Als een woning al ongeschikt, onbewoonbaar of overbewoond verklaard is bij een aanvraag, krijgt u geen huurpremie. Dan is immers duidelijk dat de woning niet in orde is. In andere gevallen veronderstelt Wonen in Vlaanderen dat de woning in orde is. Uiteraard kunnen controles nog altijd, bijvoorbeeld op vraag van de gemeente.

Ook in de administratie pasten we enkele zaken aan:

  • Bij de aanvraag van een huurpremie versturen we - indien geen reactie- het aanvraagformulier opnieuw.
  • De aanvragen zelf screenden we op heerlijk heldere communicatie en taalgebruik.

Lees meer over de huurpremie en huursubsidie