“Het lokale karakter van de aardappelen is belangrijk”

Warnez Potatoes is al decennialang een gevestigde waarde in de aardappelsector. Oorspronkelijk vooral als exporteur, later als verpakker en verkoper van aardappelen. Het liefst werkt het Tieltse bedrijf met aardappelen die zo lokaal mogelijk geteeld worden. Geoffrey Delbaere, salesmanager bij Warnez Potatoes, vertelt waarom het bedrijf een geknipte ambassadeur Lekker van bij ons is. 

Wat is het verhaal achter Warnez Potatoes?

“De vader van de huidige CEO, Jan Warnez, richtte het bedrijf op in de jaren 1950. Hij focuste voornamelijk op export van bulkaardappelen. Na 1985 richtten Jan en Filip Warnez zich meer op het verpakken van aardappelen. Zo is het bedrijf uitgegroeid tot wat het vandaag is: leverancier van verpakte aardappelen aan vooral Belgische retail.” 

“Warnez Potatoes is nog altijd een familiebedrijf. De manier waarop we telers selecteren en relaties onderhouden wordt van generatie op generatie doorgegeven. Intussen zitten we al aan de derde generatie. Zo neemt de dochter van de huidige CEO de samenwerkingsverbanden over en blijven dezelfde belangrijke waarden altijd intact.” 

Hoe selecteren jullie de telers? 

“We zoeken altijd partners die kwaliteitsvolle producten afleveren, en lokaal en ethisch te werk gaan. We proberen binnen een straal van 250 kilometer rond Tielt te blijven bij het aangaan van nieuwe partnerships. De samenwerking met telers is bijna altijd op contractbasis – zo zijn we partner van een coöperatieve: een twintigtal Haspengouwse boeren werken samen en delen hun machines en kennis. We nemen ongeveer 80% van hun geteelde aardappelen over.” 

Waarom zijn jullie ambassadeur van Lekker van bij ons? 

“We geloven sterk in drie aspecten. Ten eerste is het lokale karakter van de aardappelen belangrijk. Tijdens het bewaarseizoen kopen we aardappelen in die binnen een straal van 250 kilometer rond Tielt geteeld worden. Ten tweede proberen we om het Belgische bewaarseizoen – van september tot april of mei – zo veel mogelijk te verlengen, zodat we zo weinig mogelijk aardappelen moeten aankopen in het buitenland. En ten derde proberen we bij elk nieuw product dat we op de markt brengen, in te zetten op het lokale aspect.”  

Hoe proberen jullie te innoveren? 

“We volgen de trends in de voedingssector van dichtbij op. Zo lanceren we meer en meer bioproducten. We proberen ook in te spelen op het convenience-aspect: we koken aardappelen in de productie vaker voor, zodat de klant ze gewoon rechtstreeks in de pan kan klaarmaken. We brengen ook meer producten naar voor die uitsluitend van Belgische oorsprong zijn, om mee te gaan met de trend van meer lokaal. Tot slot investeren we in technologie om het Belgische bewaarseizoen nog meer te rekken.” 

  
 

Deel ook je verhaal

Ben je ambassadeur en wil je je werk graag in de kijker zetten? Stuur ons dan een mail met een korte omschrijving van je activiteiten en hoe jij lokaal lekkers in de schijnwerpers plaatst.

Ik stel me kandidaat