“Wij produceren traditionele producten zoals bij de bakker, maar dan op grote schaal”

Aan het woord is Nele Van Malderen, directeur communicatie en duurzaamheid van La Lorraine Bakery Group, een echte ambassadeur van producten van bij ons. Het Oost-Vlaams familiebedrijf is bekend voor zijn overheerlijke taarten en broden die voor een groot deel met lokale producten gemaakt worden. De combinatie van traditionele, kwaliteitsvolle ingrediënten en recepten met hoogtechnologische processen maakt dat het bedrijf tot één van de grootste spelers van bakkerijproducten in Europa is uitgegroeid.

  

Waarom hecht La Lorraine Bakery Group belang aan de promotie van lokale producten?

“We zijn heel trots dat we lokale ingrediënten gebruiken in onze lokale productie en daarmee kwalitatieve en innovatieve producten kunnen maken. Onze mensen vinden het ook fijn om hun vakmanschap toe te passen op lokale grondstoffen. Dat geeft extra trots en we hopen dat de Vlaamse klant erkent dat wat we maken zo lokaal mogelijk is.”

“Wij gebruiken bloem van Belgische oorsprong in heel wat van onze artisanale en rustieke broden. Op de taarten proberen we zoveel mogelijk fruit van bij ons te gebruiken. Voor de aardbeien werken we bijvoorbeeld samen met een Vlaamse coöperatieve van boeren. We kunnen de aardbeisoort zelf kiezen en zo het visuele aspect van de aardbeitaart versterken. Binnen de 24 uur gaan de aardbeien van op de akker tot bij de bakker. Dankzij de samenwerking met Vlaamse boeren krijg je dus een extra vers en smakelijk eindproduct van topkwaliteit. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld de appeltaarten, met heerlijke Belgische appelen.”

Wat is kwaliteit precies voor jullie?

“Kwaliteit is altijd de eerste prioriteit voor een La Lorraine-product. Bij ons staat product leadership centraal: artisanale producten op industriële schaal. Wij willen het meest kwaliteitsvolle product produceren. Daarbij zijn twee elementen belangrijk. Er is de traditie: het traditioneel recept en traditionele ingrediënten. Dat wordt gecombineerd met hoogtechnologische productieprocessen. Wij produceren zoals bij een bakker om de hoek,  maar dan op grote schaal.” 

Toch verloopt er nog vrij veel handmatig, zeker bij de patisserieproducten. Het blijft nog steeds de mens achter de taart die met vakmanschap, liefde, passie en oog voor detail het fruit snijdt en op de taart legt.”

La Lorraine
Waar ben je trots op?

“Ik ben heel trots dat we er als Vlaams voedingsbedrijf in geslaagd zijn om tijdens de coronacrisis onze essentiële rol te blijven vervullen. Elke dag heeft de Belg zijn boterham kunnen eten en dat is toch dankzij onze bakery heroes, onze arbeiders die hier elke dag stonden in moeilijke omstandigheden.”

Hoe integreren jullie duurzaamheid in jullie werking?

“We denken niet op korte termijn. We proberen zo energie-efficiënt mogelijk te werken en voedselafval te vermijden dankzij een verbetering van onze processen. We verwerken afval of overschotten tot veevoeder, we willen plastic zo veel mogelijk vermijden of werken met gerecycleerde of recycleerbare verpakkingsmaterialen en zijn aan het transformeren naar veel meer karton. We doen er ook alles aan om onze logistieke CO2-voetafdruk te verminderen door zeer efficiënte routes uit te stippelen en kilometers te beperken door onze producten zo lokaal mogelijk te verdelen.”

  

Deel ook je verhaal

Ben je ambassadeur en wil je je werk graag in de kijker zetten? Stuur ons dan een mail met een korte omschrijving van je activiteiten en hoe jij lokaal lekkers in de schijnwerpers plaatst.

Ik stel me kandidaat