“Wij staan 100% achter onze eigen producten”

Philip Fleurbaey en Nancy Sercu zijn de trotse eigenaars van Hoeve Zuid-Bellegoed in Ieper, een melkvee- en akkerbouwbedrijf. Ze verwerken er een deel van hun melk zelf tot lekkere zuivelproducten, die ze verkopen in hun hoevewinkel, bij collega-landbouwers en op enkele andere locaties. Philip en Nancy zijn dan ook trots dat ze Lekker van bij ons-ambassadeur zijn.

  

Waarom komen de mensen speciaal naar Hoeve Zuid-Bellegoed?

Nancy: “Voor de goeie smaak en de meerwaarde van onze producten. We zijn gestart met boter en karnemelk, net zoals de ouders en grootouders van Philip, maar op termijn kwamen daar onder andere yoghurt, plattekaas en dessertjes bij. Vandaag ligt het accent in onze hoevewinkel vooral op ijs en boter.”

Philip: “Wij gaan altijd voor kwaliteit. Telkens wanneer we een nieuw product wilden ontwikkelen, gingen we te rade bij vrienden en klanten. Zij testten verschillende recepturen, gaven puntenscores, en zo wisten wij welke richting we moesten uitgaan. In de loop der jaren hebben we de recepturen verder verfijnd, en nu hebben we producten waar we 100% achterstaan. Daar gaan we voor – en niet voor minder. Kwaliteit primeert.”

Wat onderscheidt jullie ijs van de rest?

Nancy: “Als je eens proeft, dan merk je het onmiddellijk! (lacht) Uiteraard is er smaakverschil als je met verse melk werkt, ook de kwaliteit is beter. Als je bij ons twee bollen ijs eet, dan heb je genoeg. In tegenstelling tot industrieel ijs, want daar zit meer lucht in.”

“We werken ook nauw samen met een aardbeienboer in de streek die verse aardbeien levert voor ons aardbeienijs. Dat proef je direct. Als het mogelijk is, proberen we met zo veel mogelijk producten uit de streek te werken, of toch met Belgische. We wéten dat die kwaliteitsvol zijn. Denk maar aan Callebautchocolade, Lotus Speculoos of Gentse neuzen.”

Hoeve Zuid-Bellegoed
Wat is het geheim van jullie lekkere melk?

Philip: “We voeren onze koeien hoofdzakelijk met ruwvoeder dat geteeld wordt op onze eigen velden en vullen die aan, indien nodig, met reststromen uit de voedingsindustrie. Voedermiddelen die zorgen voor smaakafwijkingen, gebruiken we niet meer. Bovendien is weidegang heilig voor ons: jong, mals gras geeft de zuivel een extra volle smaak. Boter gemaakt met melk in de weideperiode is beter smeerbaar, ziet er van nature goudgeel uit en zit vol omega 3-vetzuren.”

Wat betekent ‘lokaal’ voor jullie?

Nancy: “Lokaal kopen en verkopen is weten waar je product vandaan komt. Onze klanten weten wat ze hier krijgen: we maken al onze zuivelproducten met melk van onze eigen koeien.”

Philip: “Lokale en korteketenproducten brengen mensen ook dichter bij de boerderij, zo krijgen ze opnieuw voeling met de landbouw. Vaak weten ze niet hoe alles in z’n werk gaat: contact met de consument en hen informeren is belangrijk.”

Wat is jullie handelsmerk?

Philip: “Vooral: basic zijn. Pure smaken aanbieden, lekker ijs, lekkere zuivel, fantastische dessertjes. Geen troelala of toeters en bellen. ‘Genoeg en lekker’, daar staan we voor. Onze klanten weten dat: ze komen niet bedrogen uit als ze naar hier komen.”

Hoeve Zuid-Bellegoed

  

Deel ook je verhaal

Ben je ambassadeur en wil je je werk graag in de kijker zetten? Stuur ons dan een mail met een korte omschrijving van je activiteiten en hoe jij lokaal lekkers in de schijnwerpers plaatst.

Ik stel me kandidaat