VLAM laat 44 exportbedrijven de wereld ontmoeten in Parijs

SIAL Parijs blijft nog steeds de vaste rendez-vous voor exporteurs en hun bestaande handelsrelaties. Daarbovenop trekt de beurs ook steeds meer internationale contacten aan. Dat bewezen de volle agenda’s van de 44 bedrijven die onder de VLAM-koepel deelnamen aan deze tweejaarlijkse voedingsvakbeurs. VLAM organiseerde er groepsstanden voor exporteurs van zuivel, vers vlees, gevogelte en konijnenvlees.

Over SIAL
SIAL Parijs is om de twee jaar the place to be voor de ruime voedingshandel. Diverse types inkopers, gaande van retailers tot verwerkers, vanuit alle hoeken van de wereld komen er langs. De lichtstad behoudt in dat verband duidelijk haar aantrekkingskracht. Geen wonder dat veel Belgische bedrijven deze ontmoeting met de wereld hoog in het vaandel dragen. Deze editie was opnieuw een voltreffer, met 7.000 exposanten (waarvan 85% van buiten Frankrijk), en ongeveer 155.000 bezoekers (waarvan 70% internationaal).

Drie VLAM-standen
VLAM was er naar traditie aanwezig met drie sectoren: pluimvee & konijn, zuivel en vers vlees, samen goed voor maar liefst 729 m² aan standoppervlakte. Het nieuwe standconcept van VLAM oogstte veel bijval bij de bedrijven: de lichte structuur in wit en geel gaf een sterk ruimtegevoel en de beeldschermen met videomontages brachten de sectoren op een moderne manier tot leven.

Hotelschool verwent bezoekers vleesstand
Maar liefst 28 exporteurs van rund- en varkensvlees vonden op SIAL onderdak op de ruime stand van Belgian Meat Office van VLAM. De beurs nam meteen een vliegende start, zodat het goed druk was aan de 40 beschikbare gesprekstafels. Opvallend waren de vele bezoekers uit Azië en het Midden-Oosten, die in groten getale afspraken maakten met de Belgische leveranciers.
Hotelschool COOVI uit Anderlecht verzorgde voor de eerste keer de catering op de beursstand, en hun hapjes werden erg gesmaakt door de standhouders én hun bezoekers. Enkele leerlingen uit de beenhouwerijafdeling bereidden er zelfs hun eigen charcuterie.

Zuivel knipoogt naar ‘Melkmoment’
Vijf bedrijven stonden onder de koepel van de zuivelstand van VLAM: Belgian Butter Design, INEX, Kaasbrik, Olympia en Pur Natur. Zij prezen er een breed gamma van onze hoog kwalitatieve melk en zuivelproducten aan: consumptiemelk, industriële kaas, specialiteiten in kaas, boter, melkpoeder, yoghurt, BIO-product en vele andere. De lopende campagne “Melkmoment” werd als blikvanger in de stand verwerkt. De verzorgde VLAM-stand vormde voor de bedrijven het uitgelezen platform om in een ontspannen setting al hun klanten op een efficiënte manier te ontmoeten.

Pluimvee en konijn
Ook de exporteurs van pluimvee- en konijnenvlees blikken tevreden terug op hun deelname aan SIAL. Elf bedrijven stonden op de VLAM-stand: de pluimveeslachthuizen Van-O-Bel, Nollens, Cooreman, Klaasen, Artislach en Lammens; de verwerkingsbedrijven Calibra, Chicken Masters en Paas Food en de specialisten van konijnenvlees Lonki en Van Assche. Dat ze in Parijs mikken op een breed internationaal publiek, bewijst o.a. de deelname van Chicken Masters aan de competitie van de SIAL Innovation Award, waarbij specifiek halal-product in de kijker liep.

De Franse markt in cijfers
Met 233.946 ton export in 2015, is onze vlees- en gevogeltesector goed vertegenwoordigd in Frankrijk. Gevogelte neemt hierin het grootste aandeel met 129.197 ton, gevolgd door rund- en kalfsvlees (34.610 ton) en varkensvlees (23.200 ton). Ook de Belgische zuivelproducten vinden vlot hun weg naar de Franse markt, in 2015 goed voor in totaal 480.556 ton. Volle en magere melk namen met 250.959 ton hiervan het grootste volume in, gevolgd door melkproducten (51.716 ton), boter (33.510 ton), roompoeder (33.149 ton) en room (27.720 ton).

Download documenten