Canadese beurs zet ‘vers en gezond’ centraal

Al voor de 93ste keer verzamelde de Canadese verssector eind april voor de CPMA Convention & Trade Show. De Canadian Produce Marketing Association (CPMA) koos dit jaar als thema van het event voor ‘Live healthy, eat fresh’. Ook VLAM was samen met de sector present en speelde in op het thema met een verzorgde productpresentatie en heerlijke groente- en fruithapjes.

Over CPMA
Beurtelings vindt de beurs plaats in west- of oost-Canada. Dit keer was Vancouver in het westen de place to be. Dat verklaart meteen ook de beperkte Europese aanwezigheid onder de exposanten. In totaal trok deze editie 3.500 bezoekers en 270 exposanten, waaronder slechts een handvol Europese standhouders.
De deelname van VLAM kadert in het Europese programma met slogan ‘Premium quality, perfect taste’. Samen met BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en Nicolaï Fruit zette VLAM enkele Belgische toppers in de kijker. De productpresentatie op de VLAM-stand toonde een mooi assortiment van o.a. prei, witloof (bio, roodloof, mini-witloof en standaard witloof), witte asperges, knolselder, paprika (rood, groen, oranje en geel), snijbonen, spruitjes, friseline en Conference peren. ‘De bezoekers waren verbaasd over de witte asperges, die minder gekend zijn in Canada’, getuigt Thaïs Mees, standverantwoordelijke van VLAM. ‘Onze grote knolselders en snijbonen vielen dan weer op door hun opvallende formaat. En ons typische witloof scoort ook altijd goed op overzeese bestemmingen’, vult Thaïs aan.

VLAM trakteert en animeert bezoekers
Proevertjes uitdelen is de ideale manier om de aandacht van bezoekers te trekken én om hen meteen ook te overtuigen van de smaak en kwaliteit van onze producten. Daarom trakteerde VLAM ook dit jaar de bezoekers op heerlijke hapjes. De chef maakte onder andere een hapje met rode en gele paprika, een toastje met prei en geitenkaas, een witloofschuitje met fijngesneden knolselder en een lichte dressing en tot slot een smeuïge aspergesoep. En via een spelletje op de iPad konden deelnemers een ovenhandschoen of een katoenen groentezakje winnen.

Canadese consument vraagt meer plantaardige voeding & duurzame producten
De Canadese consument gaat steeds bewuster om met zijn voeding. Zo zet hij steeds meer plantaardige producten op het menu. Vegetarisme, veganisme of vleesreductie spelen er duidelijk in het voordeel van verse groenten en fruit. Daarnaast maken ook bioproducten en andere milieubewuste producten een opmars. Dit is tevens gekoppeld aan de verhoogde aandacht voor een gezonde en evenwichtige voeding. Tot slot heeft vooral de jongere generatie ook een voorkeur voor ethisch geproduceerde producten. Deze ‘generatie Y’ wil ook meer betalen voor importproducten die een extra toegevoegde waarde bieden, zoals bv. bioproducten.

Belgische export
De Belgische export van verse groenten naar Canada is eerder beperkt maar kent wel stabiele afzetvolumes. België voerde vorig jaar vooral witloof (272 ton), prei (85 ton), bonen (54 ton) en paprika (30 ton) uit naar Canada. Sinds een aantal jaren is er ook een stijgende export van selderij (154 ton in 2017), andere kolen (130 ton in 2017) en kropsla (35 ton in 2017) naar Canada.
De Belgische export van deze groenten vertegenwoordigt een vrij groot aandeel in de totale EU-export naar Canada: 96% voor witloof, 40% voor selderij, 39% voor bonen en 25% voor andere kolen.
De export van Belgisch vers fruit is nog erg beperkt. Voor Conference ging de markt pas open in 2014.

CETA
Sinds 21 september 2017 is CETA in werking getreden. De importtarieven op de verschillende producten zijn daarmee geëlimineerd. Het effect hiervan is nog niet zichtbaar in de handelscijfers van 2017 maar zal de volgende jaren pas duidelijk worden.

Download documenten