Verse vis deed het goed in 2016

Verse vis was vorig jaar 6% duurder en werd toch meer gekocht.
De bestedingen van de totale categorie vis, week- en schaaldieren stegen met 2% in 2016.
Verse mosselen waren goedkoper en konden zowel het aantal kopers als het volume op peil houden. Gepelde grijze garnalen waren fors duurder en halveerden in volume.
De twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel blijft, vooral onder impuls van de zalm, groeien.
‘DIS 1’ behoudt met zo’n 43% marktaandeel zijn positie als marktleider voor de totale categorie. Hard Discount groeide en vormde het tweede belangrijkste kanaal voor de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren in België. In Vlaanderen is de visspeciaalzaak en de openbare markt voor verse vis belangrijker. Samen zijn deze visspecialisten goed voor bijna 40% van de markt.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen van GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM de aankopen voor thuisverbruik continu opvolgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Stijgende visbestedingen
In lijn met de licht stijgende voedingsbestedingen stegen de bestedingen van vis, week- en schaaldieren vorig jaar met 2%. De stijging was groter in Vlaanderen (+4%).

Het gekochte volume van de totale viscategorie kromp in België echter met 2% in 2016. In Vlaanderen bleef het gekochte volume status quo.
Vooral diepgevroren vis, vis in bokaal en de verse schaal- en weekdieren liepen terug. De verse en de gerookte vis wonnen lichtjes terrein (respectievelijk +1% en +3%). De verse bereidingen op basis van vis, schaal- en weekdieren kenden, in tegenstelling tot hun diepgevroren variant, wel een sterke volumegroei (+13%).
In totaal kocht de Belg vorig jaar iets meer dan 8 kg vis, week- en schaaldieren (vers, diepgevroren en verwerkt-inclusief vissalade) voor een waarde van 97 euro. De helft van het volume van vis, week- en schaaldieren wordt als vers gekocht.
De Vlaming is de grootste viseter in België en koopt 1,7 kg vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal en 0,4 kg meer dan de Brusselaar. 94 gezinnen op 100 kochten vorig jaar vis, week- en schaaldieren en deden dit gemiddeld 20 keer of een halve keer meer dan het jaar voordien.

Stabiel volumeaandeel voor vis & co
De categorie ‘vis, week- en schaaldieren’ blijft binnen de korf van vlees, vis en gevogelte schommelen rond de 15% volumeaandeel. Het waardeaandeel is wel gestegen van 16,6% in 2008 naar ruim 18% in 2016. Het volumeaandeel van gevogelte in deze korf neemt verder toe. Het steeg de afgelopen acht jaar van 24,7 naar meer dan 29%. Vlees heeft het moeilijk en ziet zijn aandeel krimpen. Niettemin blijft vlees wel marktleider en neemt het ruim de helft van deze korf voor zijn rekening.

Verse vis deed het goed
Verse vis was vorig jaar 6% duurder maar de aankopen stegen wel met 1% in volume per capita. De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 1,6 kg verse vis. Verse vis kon niet meer kopers aantrekken maar de Belg kocht het wel vaker. De aankoopfrequentie steeg van 8,5 naar 9 keer op jaarbasis. Het segment van de gerookte vis deed het opvallend beter en kon wel meer kopers aantrekken.
Verse mosselen waren in 2016 goedkoper en zowel het aantal kopers als het volume bleef op peil. Gepelde grijze garnalen, die fors duurder waren, halveerden in volume.
De categorie van de diepgevroren vis, week- en schaaldieren laat een verdere daling optekenen, wat een voelbaar effect had op de totale categorie.

Kabeljauw en zalm nog dominanter
Kabeljauw blijft de populairste vissoort, op de voet gevolgd door zalm. 43% van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar verse kabeljauw. Op de tweede plaats volgt verse zalm met 40 kopers op 100. Deze twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel is, vooral onder impuls van de zalm, groeiend.
De Noordzeevissen heilbot, lotte/zeeduivel, poon, zeewolf, schelvis, wijting, schol en tongschar deden het beter in 2016 dan het jaar voordien.
De ‘exotische’ vissoorten zoals pangasius, tilapia en victoriabaas verliezen aan populariteit. Ook tong, hondshaai, koolvis, tonijn en rog verloren vorig jaar terrein.

Hard discount groeit maar DIS 1 blijft marktleider
‘DIS 1’ bleef met zo’n 43% marktaandeel afgetekend marktleider. Hard Discount groeide na enkele mindere jaren en is het tweede belangrijkste kanaal in de vismarkt. Het nam in 2016 een vierde van de verkoop van verse vis, week- en schaaldieren voor zijn rekening. De visspeciaalzaak verloor de voorbije periode marktaandeel en zakte onder de 10%. De buurtsupermarkt hield stand met een marktaandeel van 12,5%.

Visspecialist belangrijk in Vlaanderen
In Vlaanderen is de visspeciaalzaak voor verse vis belangrijker. Dit kanaal heeft in deze regio 23% van de markt in handen maar het aandeel staat sterk onder druk. Ook de openbare markt is voor verse vis een belangrijk kanaal (16% marktaandeel) in Vlaanderen. De marktkramer kan zijn positie, in tegenstelling tot de visspeciaalzaak, behouden. Samen zijn deze visspecialisten goed voor bijna 40% van de markt en belangrijker dan DIS 1.

Thuisconsumptie is de norm
Thuis is en blijft de belangrijkste consumptieplaats voor de viscategorie. Ruim twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Een derde is afhaal of buitenshuis. Er zijn wel grote verschillen per soort. Zo zijn scampi’s en mosselen typische restaurantproducten. Kabeljauw is meer een thuisproduct. In het algemeen worden vis, week- en schaaldieren relatief vaker buitenshuis geconsumeerd dan bijvoorbeeld vlees en kip.

U vindt het volledige artikel inclusief grafieken bijgevoegd.

 

Download documenten