Paprika-foodtruck van VLAM verleidt Franse groothandelaars

Een foodtruck, paprika’s in alle kleuren & soorten en een betrouwbare wekker. Met die ingrediënten kondigde een gemotiveerd team van VLAM, Veiling BelOrta en Coöperatie Hoogstraten de piekaanvoer van Flandria-paprika’s aan op de vroegmarkten in Lyon, Marseille en Parijs. ‘Deze actie maakt de Franse klanten meer vertrouwd met ons aanbod én geeft ons gedetailleerde inzichten in de Franse paprika-markt’, getuigt Vanessa Ringler, business development manager voor de Franse markt bij VLAM.

Degustaties met Flandria-paprika’s op Franse vroegmarkten
Het beste argument om overtuigd te raken van de smaak en kwaliteit van een product is de eigen ervaring. Daarom organiseerde VLAM samen met de twee paprika-veilingen BelOrta en Hoogstraten een degustatietoer langs Franse vroegmarkten. Aan de grilplaat van de foodtruck stond Stéphane Fonlupt, een chef uit de regio van Lyon, die voor de gelegenheid drie heerlijke recepten met gegrilde paprika’s had samengesteld. Hij verwerkte de klassieke paprika's, mini-paprika's en zoetepuntpaprika’s tot eenvoudige maar verfijnde smaakbommetjes. De zoetepuntpaprika is nog minder bekend in Frankrijk, maar daarom niet minder gewaardeerd. De chef was meteen gecharmeerd door de mini-paprika’s : "Dit is een heel goed product, dat veelzijdig is en door de zachte smaak een prima combinatie vormt met zowel vis, vlees als kaas."
De Flandria-foodtruck bezocht op 22 juni de vroegmarkt van Marseille en op 23 juni Lyon-Corbas. De hapjes vielen erg in de smaak van de bezoekers en groothandelaars. Op 6 juli vindt de derde en laatste degustatie plaats, ditmaal in Rungis (tegen Parijs). Daar zullen Flandria-Segways in de verschillende hallen circuleren en is het Flandria-team met een bakfiets te gast bij diverse groothandelaars om de Flandria-paprika’s te doen schitteren in trendy bereidingen.
De actie werd ruim omkaderd met advertenties voor Flandria-paprika’s, nieuwe folders en een nieuwsbrief met focus op paprika’s. En uiteraard werden zowel de foodtruck als de bakfiets helemaal in een Flandria-jasje gestoken.

Elke regio zijn eigen voorkeur
Het doel was enerzijds om de Franse inkopers en groothandelaars vertrouwd te maken met het gamma van de Flandria-paprika's en anderzijds om een beter inzicht in de markt te verwerven. "Met de B2B-acties willen we vooral de inkopers aanspreken. De degustaties creëren een unieke mogelijkheid om de groothandelaars persoonlijk te leren kennen, en hierdoor krijgen we een dieper inzicht in de markt. Zo hebben we geleerd dat de voorkeuren wat kleur betreft, afhankelijk zijn van de regio. Wij leggen hier ons oor te luisteren zodat we onze Belgische exporteurs en hun Franse klanten de best mogelijke commerciële ondersteuning kunnen bieden", zegt Vanessa Ringler.

Frankrijk: een groeiende markt
De Flandria-paprika's worden steeds meer gewaardeerd door de Fransen. “Handelaars kiezen Flandria voor de kwaliteit en waarderen ook de uniformiteit van onze 5 kg-dozen”, verduidelijkt Vanessa. “En dat vertaalt zich in een groeiende export van Belgische paprika’s naar Frankrijk, waar we een stijging van quasi 30% zien: van ongeveer 7.000 ton in 2014 tot bijna 9.000 ton in 2015. Uiteraard speelt het feit we buurlanden zijn een belangrijke rol: door de dagelijkse aanvoer kan de versheid en dus ook de topkwaliteit van de producten gegarandeerd worden.”

Recepten op basis van paprika’s ontdekken?
www.lekkervanbijons.be/groenten

Download documenten